سلامت نیوز : بابک دین‌پرست با اعلام این خبر گفت: دستورالعمل برخورد قانونی با مراکز غیرمجاز درمان اعتیاد در کشور، در آذر سال1391 از سوی دبیرکل ستاد ابلاغ شد که بر اساس آخرین گزارشهای دریافتی از سطح استان‌ها و طی سه ماهه‌ای که از تاریخ ابلاغ دستورالعمل مذکور می‌گذرد، تعداد 852 مرکز غیرمجاز در سطح کشور فعالیت داشته‌اند که بیشترین آنها به ترتیب در استان تهران با 286 مرکز، استان خراسان رضوی با 113 مرکز و استان لرستان با 100 مرکز به صورت غیرقانونی فعال بوده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اظهار داشت: بر اساس استعلامات انجام شده، در طول سه ماهه پایانی سال 1391، تعداد 624 مورد از مجموع 852 مرکز غیرمجاز، در قالب چهارچوب‌های مطرح شده در دستورالعمل ابلاغی، تعطیل شده یا شرایط اخذ مجوز قانونی برای آنها تسهیل شده‌اند و مراکز مذکور نیز در حال طی تشریفات قانونی دریافت مجوز هستند.

دین‌پرست تصریح کرد: بدین ترتیب بالغ بر 74 درصد از کل مراکز غیر مجاز سطح کشور، تعطیل یا ساماندهی شده‌اند که این اقدام هماهنگ دستگاه‌های متولی، در نوع خود بی نظیر است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد افزود: از مجموع 624 مرکز غیرمجاز ساماندهی شده، تعداد 400 مرکز غیر مجاز که معادل 47 درصد از مجموع مراکز غیر مجاز بوده‌اند، تعطیل شده‌اند و 224 مرکز غیر مجاز نیز (معادل 27 درصد)، برای اخذ مجوز قانونی به مراجع ذی‌صلاح معرفی شده‌اند.

دین‌پرست بیان داشت: پس از ابلاغ دستورالعمل، شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، زنجان، قم، قزوین، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کرمان و گیلان (جمعاً 12 استان)، رسماً اعلام کردند که در سطح آن استان‌ها، هیچ مرکز غیرمجاز درمان اعتیاد فعالیت ندارد.

دین‌پرست ادامه داد: با اجرایی شدن دستورالعمل مورد بحث نیز، شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر 11 استان کشور از جمله آذربایجان غربی، البرز، اردبیل، اصفهان، بوشهر، خوزستان، سمنان، کردستان، گلستان، لرستان و یزد نیز موفق شدند تا کل مراکز غیر مجاز فعال در سطح استان‌های متبوع خود را تعطیل یا ساماندهی کنند که البته استان‌های لرستان با ساماندهی 100 مرکز، استان البرز با تعیین تکلیف 56 مرکز و استان خوزستان نیز با ساماندهی 50 مرکز، در صدر استان‌های این گروه قرار دارند.

به گفته وی، هم اکنون 23 استان کشور فاقد هرگونه مرکز غیرقانونی درمان اعتیاد هستند و 228 مرکز غیرمجاز باقیمانده، در 8 استان کشور فعالیت داشته و تعیین تکلیف قطعی آنها در دستور کار شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان‌ها قرار دارد.

دین‌پرست بیان داشت: در حال حاضر، استان‌های خراسان رضوی با 88 مرکز، تهران با 70 مرکز و مازندران با 22 مرکز، حائز بیشترین تعداد مراکز غیر مجاز درمان اعتیاد هستند و کمترین تعداد مراکز غیر مجاز نیز مربوط به استان‌های مرکزی با 5 مرکز، هرمزگان با 6 مرکز و آذربایجان شرقی با 8 مرکز می‌باشد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد بیان داشت: بیشترین مراکز غیر مجاز تعطیل شده، مربوط به استان تهران با 180 مرکز، لرستان با 65 مرکز و البرز با 39 مرکز است و استان‌های اصفهان با 38 مورد، تهران با 36 مورد و لرستان با 35 مورد، دارای رتبه نخست استان‌هایی هستند که موفق به فراهم کردن تسهیلات لازم به‌منظور دریافت مجوز قانونی فعالیت برای این دسته از مراکز شده‌اند.

وی از خانواده‌های افراد معتاد و همچنین خود معتادان، درخواست کرد که به‌منظور دریافت خدمات درمان اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد، صرفاً به مراکز مجاز درمان اعتیاد که بیش از 3940 مرکز هستند، مراجعه کرده و از مراجعه به مراکز غیر مجاز جداً پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha