سلامت نیوز :  رضا صفی‌آریان ظهر امروز در مراسم دیدار اعضای هیئت رئیسه و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با نماینده ولی فقیه همدان با بیان اینکه شعار هفته سلامت «فشار خون بالا را جدی بگیریم» است، اظهار داشت: شعارهای هفته جهانی سلامت در راستای سلامت همه بشریت تعیین می‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: بیش از 20 درصد از مردم دنیا فشار خون بالا دارند اما خودشان از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه با اشاره به اینکه درمان فشار خون بالا برای خانواده‌ها و حکومت هزینه هنگفتی را تحمیل می‌کند، افزود: سالانه میلیاردها تومان برای تشخیص فشار خون هزینه می‌کنیم که البته هزینه درمان آن بیش از این‌ها است.

وی عنوان کرد: بیش از 90 درصد منشاء بیماری فشار خون ارثی است اما اگر فرد بیماری سبک زندگی خود را تغییر دهد و از غذاهای سالم استفاده کند و آرامش داشته باشد زودتر درمان خواهد شد.

صفی‌آریان ادامه داد: غذاهای آماده و فست‌فود، زندگی بی‌تحرک، دخانیات و استرس باعث می‌شود که بیماری فشار خون بالا در سن کم و یا در سنین 35 تا 40 سالگی خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: عوارض فشار خون بالا زندگی خانواده را به تباهی می‌کشد و باعث می‌شود که برای مثال پدر که نان‌آور خانواده است، نتواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: درمان فرد مبتلا به فشار خون بالا قبل از دچار شدن به عارضه از لحاظ هزینه‌های درمان بسیار بهتر است و در واقع خانواده‌ها از عهده مخارج درمان بر نمی‌آیند.

وی به برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و یادآور شد: یکی از برنامه‌های خوبی که در جهان انجام شده اجرای پزشک خانواده است که انسان را از بدو تولد تحویل پزشک می‌دهند و پزشک از فرد مراقبت می‌کند که بیمار نشود و اگر بیماری ارثی داشته باشد روش‌های مراقبت را به فرد توصیه می‌کند.

صفی‌آریان ادامه داد: در ایران هم قرار بود در هفته سلامت در 9 استان پزشک خانواده کار خود را آغاز کند که استان همدان هم به عنوان استان دهم در این هفته پزشک خانواده را اجرا خواهد کرد.

وی افزود: در روستاهای استان همدان از هشت سال قبل پزشک خانواده فعالیت خود را آغاز کرده و عملکرد موفقی داشته و مشکلات اهالی روستاها را پزشکان و بهیاران سلامت به خوبی بررسی کردند اما در شهرها مردم کمتر از این نوع خدمات استقبال می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: اجرای پزشک خانواده هزینه‌های سلامت خانوار را به شدت کاهش می‌دهد و همه باید مردم را برای ثبت‌نام در پزشک خانواده ترغیب کنند.

وی عنوان کرد: در اجرای پزشک خانواده پرونده الکترونیکی ایجاد می‌شود که فرد در هر کجای ایران به پزشکی مراجعه کرد با ورود به سامانه خود تمام اطلاعات پزشکی او در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد و از انجام آزمایشات تکراری جلوگیری می‌شود.

صفی‌آریان در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در همدان اشاره کرد و گفت: از سال‌های گذشته ایجاد دانشکده طب سنتی آغاز شده و در همدان هم دانشگاه بوعلی برای ایجاد دانشکده طب سنتی اقدام کرده و در آستانه أخذ مجوز هستیم.

وی با بیان اینکه در کشور قبل از تحریم‌ها تصور بر این بود که بیش از 97 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: اما با اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران مشخص شد که در بخشی از داروها فقط مواد را وارد می‌کنیم و در کشور مونتاژ می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه گفت: یکی از راهکارهای جبران تحریم‌ها روی آوردن به طب سنتی است که برای مثال اگر در همدان 20 درمانگاه به شیوه مدرن وجود دارد باید 10 درمانگاه طب سنتی ایجاد شود.

وی در پایان گفت: تحریم‌ها برای کشور نعمت بود که به داشته‌های خودمان اتکا کردیم برای مثال یک نوع شربت سرفه گیاهی تولید شد که با چند نوع شربت سرفه شیمیایی رقابت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha