جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7088

دکتر محمد جواد احسانی اردكانی گفت : رعایت بهداشت غذایی و خوردن غذای ساده و كم حجم در زمان افطار و سحر بهترین راه برای استفاده از ایام ماه مبارك رمضان است .

بیماری های گوارشی و روزه داری

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد جواد احسانی اردكانی ، فوق تخصص بیماریهای گوارشی و كبد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره ریفلاكس و روزه داری در گفتگو با شبکه خبر گفت : بازگشت غذا از معده به مری را كه همراه با سوزش باشد ریفلاكس می گویند و افراد دارای ریفلاكس در صورت پر بودن شكمشان ، احساس سنگینی بیشتری دارند و ریفلاكس آنها بیشتر می شود  لذا در ماه مبارك رمضان با امتناع از پرخوری و با كم خوردن غذا می توان این حالت را بهبود بخشید و روزه داران باید در هنگام افطار و سحر از پر خوری پرهیز كنند.
 
دکتر احسانی برای این افراد هم چنین توصیه کرد : بعد از خوردن سحری چند ساعتی بیدار بمانند تا برگشت غذا اتفاق نیفتد.

وی در مورد زخم معده و اثنی عشر و تاثیر روزه داری بر آن اظهار داشت : افراد دارای زخم های فعال در معده یا اثنی عشر در صورت تحمل گرسنگی با ساعات زیاد ، احتمال دچار خونریزی در آنها بسیار زیاد است ، لذا این گونه افراد از روزه گرفتن خودداری كنند

وی افزود : افرادی كه مشكل حادی ندارند و یا این كه احساس سنگینی در معده می كنند توصیه می شود كه حتما روزه بگیرند چون برای حال آنها خوب است .
 
در مورد یبوست و محدود شدن مصرف آب و ارتباط آن با روزه داری ،
این فوق متخصص بیماری های گوارشی و کبد گفت : در صورت رعایت كردن درست مصرف میوه جات و سبزیجات یعنی از افطار تا سحر اگر این دو ماده غذایی را در برنامه غذایی خود قرار دهند می توان گفت كه هیچ مشكلی این بیماران را تهدید نمی كند.
وی درباره روزه داری و بیماری كولیت ( التهاب روده ) و كولون گفت : اگر این علائم در بیمار خیلی حاد باشد ، از گرفتن روزه خودداری كند و تا وقتی كه این بیماری كنترل نشود نباید روزه بگیرد اما در صورت كنترل و درمان آن ، می توان با خیال آسوده به این فریضه الهی عمل كرد .دكتر احسانی گفت :در مورد كولیت های عصبی ، هیچ مانعی برای روزه گرفتن وجود ندارد.

دکتر احسانی برای افراد مبتلا به كبد چرب توصیه کردند : چاقی و افزایش وزن علت اصلی این بیماری است كه در صورت پایین آوردن وزن ، این حالت نیز بهبود می یابد ، لذا برای افراد دارای كبد چرب توصیه می شود كه حتما روزه بگیرند و به نفع آنهاست به شرطی كه بعد از افطار در خوردن شیرنی جات و تنقلات افراط نكنند و سعی در كم كردن وزن كنند.

وی افزود : در حالت های پیشرفته مانند سیروس كه فرد با ضعف و بی حالی مواجه است ، روزه گرفتن برای آنها خوب نیست و ممکن بیماری آنها را تشدید كند.
 
دكتر احسانی درباره  هپاتیت های ویروسی نیز گفت : اگر بیماری این گونه افراد كنترل شده باشد و مصرف دارویی افراد مبتلا منظم باشد ، روزه گرفتن برای این افراد مشكلی بوجود نمی آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم درباره اختلال دفع صفرا در ایام ماه مبارک رمضان افزود : در روزه داری های خیلی طولانی این حالت با مشكل روبرو می شود لذا مبتلایان به این مشكل اگر قصد روزه را دارند باید برای مدت كوتاهی روزه بگیرند و یا اصلا نگیرند ولی در حالتهای معمولی مشكلی ندارد.
در پایان دكتر احسانی توصیه كرد: پس از ساعت ها خالی بودن معده نباید در هنگام افطار از غذاهای سنگین استفاده كرد و بهتر است از غذای ساده استفاده و از پر خوری اجتناب شود و تا می توان از میوه و سبزی استفاده كرد مخصوصا افراد دارای یبوست.

وی همچنین گفت : روزه داران بهتر است از خوردن غذاهای كم حجم و پر انرژی مانند بامیه و شیرینی جات اجتناب كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha