سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 70890

بار دیگر زمزمه به تعویق افتادن تولید خودرو با استاندارد یورو 4 به گوش می‌رسد. گویی قرار نیست پرونده آلودگی هوای تهران و كلانشهرها در آینده‌ای نزدیك به نتیجه برسد.

سه بار تمدید مهلت؛ هدیه دولت به خودروسازها
سلامت نیوز : آمارهای رسمی نشان می‌دهند حدود 80 درصد از آلودگی هوای پایتخت و سایر كلانشهرها ناشی از تردد خودرو‌ها و موتورسیكلت هاست. اما با اینكه قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست پس از تعطیلات نوروزی، پیگیری جدی كاهش آلودگی هوا را از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان دانسته بود، بار دیگر زمزمه به تعویق افتادن تولید خودرو با استاندارد یورو 4 به گوش می‌رسد. گویی قرار نیست پرونده آلودگی هوای تهران و كلانشهرها در آینده‌ای نزدیك به نتیجه برسد. این در حالی است كه پلیس راهور پیش از متوقف كردن شماره‌گذاری، بارها نسبت به انجام این اقدام در مهلت مقرر هشدار داده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ از جمله سردار اسكندر مومنی رئیس راهنمایی و رانندگی ناجا در زمستان سال گذشته بااشاره به سه بار تمدید مهلت خودروسازها برای اجرای این مصوبه، اعلام كرده بود در سال جدید از شماره‌گذاری خودروهای یورو 2 جلو گیری می‌شود. بهادر كاظمی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اعلام كرده بود كه احتمال توقف شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو 2 در سال 92 بااستناد به مصوبه هیات دولت وجود دارد. به گفته او‍‌‍، بر اساس قانون، پلیس اختیار متوقف كردن شماره‌گذاری این خودرو‌ها را دارد. اما روز گذشته خبری مبنی بر موافقت هیات دولت با شماره‌گذاری مجدد خودروهای یورو2 منتشر شد. به گفته مقامات مسئول، هیات دولت با ادامه تولید خودروهای یورو 2 و ارائه مهلت جدیدی برای ارتقای این محصولات به استاندارد آلایندگی یورو 4 موافقت کرده است. اعضای هیات دولت در شانزدهمین روز از اسفندماه سال 90 تولید خودرو با استاندارد یورو 4 را از ابتدای سال 92 به تصویب رساندند.

مصوبه‌ای كه با وجود گذشت 20 روز از سال 92 نه تنها به اجرا درنیامده است بلكه به گفته كارشناسان، خودروسازها به‌دنبال تمدید مهلت برای اجرای آن هستند. این در حالی است كه معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست در اواخر سال گذشته به صراحت اعلام كرده بود كه«خودروسازان تا پایان سال 91مهلت دارند سطح استاندارد خودروهای تولیدی خود را به استاندارد یورو 4 ارتقا دهند و به هیچ عنوان این امر به تعویق نخواهد افتاد.»

استاندارد آلایندگی خودرو، از آغاز تا امروز

نخستین بار، هشت سال پیش بود كه هیات دولت سال 89 را مبنای ارتقای استاندارد آلایندگی خودرو از یورو 2 به یورو 3 قرار داد. اما به گفته دكتر حسن اصیلیان، متخصص محیط‌زیست و معاون پیشین محیط انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست، خودروسازها در آن سال با مطرح كردن مشكلات اقتصادی ادعا كردند كه این امر نیازمند تغییر تجهیزات و حتی موتور خودرو هستند و خواستار مهلتی شدند تا از ابتدای سال 91 به روش جامپینگ به یكباره استاندارد یورو 4 را اجرا كنند. ادعایی كه نه تنها در موعد مقرر اجرایی نشد، بلكه پس از تمدید مهلت یكساله بازهم در خواست تمدید برای آن وجود دارد. او در گفت‌وگو با تهران امروز ادامه می‌دهد: «مسلم است كه وقتی بیش از 80 درصد از آلاینده‌ها در هوا در كشور ناشی از منابع متحرك مانند خودرو و موتورسیكلت است، تنها راه كاهش آلودگی هوا كنترل آلاینده‌ها در منبع است و این روش كه پس از تولید با صرف میلیاردها تومان در راستای كاهش آلودگی هوا قدم برداریم روشی بی‌فایده است.»

خودورسازها منتظر سوخت استاندارد!

آلودگی هوا بارها شهرها را به تعطیلی كشانده و بیمارن قلبی و تنفسی را راهی اورژانس بیمارستان‌ها كرده است، آمار ابتلا به سرطان را افزایش داده و حتی شهروندان را عصبی و پرخاشگر كرده است. از كارشناسان محیط‌زیست و مسئولان شهری گرفته تا نمایندگان مجلس و رئیس دیوان عالی كشور، در حالی كه همه نسبت به تبعات آلودگی هوا هشدار می‌دهند، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان صدور نامه توقف شماره‌گذاری خودروهای داخلی را غیركارشناسی و عجولانه می‌داند. او می‌گوید: «در شرایطی که زیرساخت‌های لازم برای توزیع سراسری سوخت یورو 4 و به‌دنبال آن تولید خودرو یورو 4 فراهم نشده است، نباید شماره‌گذاری خودروهای داخلی به این بهانه متوقف شود.» اما حسن اصیلیان این بهانه را مورد قبول نمی‌داند.

او می‌گوید: «وقتی موردی به قانون مبدل می‌شود دیگر نباید برای عدم اجرای آن دنبال بهانه بود. اینكه سایر نهادها به وظایف خود عمل كرده‌اند و سوخت استاندارد تولید كرده‌اند یا خیر چیزی از وظیفه خودروسازان كم نمی‌كند.» او ادامه می‌دهد: «هر كسی باید وظیفه خود را انجام دهد اگر تا امروز خودروسازان وظیفه خود را انجام داده بودند می‌توانستیم به‌دنبال مرحله بعدی یعنی پیگیری سوخت استاندارد باشیم اما متاسفانه امروز در هر دو مورد از برنامه عقب هستیم.» دكتر اصیلیان معتقد است: «متاسفانه در بهار و تابستان آلودگی هوا چون مانند زمستان به چشم دیده نمی‌شود، در هاله فراموشی قرار می‌گیرد و مسئولان فراموش می‌كنند كه شهری كه با مساحت 800 كیلومتر مربع 3 میلیون خودرو را با استاندارد پایین در خود جای داده است، شهروندانش جز آلاینده‌ها تنفس نمی‌كنند.»

كاهش آلودگی هوا، خواست مردم از دولت آینده

محمدهادی حیدرزاده مشاور محیط‌زیست شهردار تهران نیز در این باره به تهران امروز می‌گوید: «متاسفانه به‌رغم همه شعارها دولتمردان عزم جدی برای مقابله با آلودگی هوا ندارند. هرگاه وضعیت هوا معمولی می‌شود، آنها روزهای آلوده را فراموش می‌كنند و مهلت‌ها را تمدید. در این روزها معمولا جلسات كمیته هماهنگی كاهش آلودگی هوا تشكیل نمی‌شود. این موضوع نشان‌دهنده آن است كه هر چند برنامه‌هایی در این زمینه مصوب شده اما برای كاهش آلودگی هوا راهبردی وجود ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «آلودگی هوا صدمات جبران ناپذیری به حوزه‌های محیط‌زیست؛ جامعه، اقتصاد و حتی فرهنگ ما وارد می‌كند. چرا كه مستقیما با كیفیت زندگی مردم ارتباط دارد. چنین كوتاهی‌هایی از سوی مسئولان اجرایی سبب می‌شود تا رسانه‌های بیگانه از موضوع آلودگی هوا به نفع خود بهره‌برداری كنند آن هم در شرایطی كه در موضع خود در زمینه انر‍ژی هسته‌ای به عنوان یك نماد تكنولوژی ایستادگی می‌كنیم این امر سبب می‌شود كه دیگران تصور كنند در كاهش آلودگی هوا توانمندی لازم را نداریم. در حالی كه این تصور اشتباه است و نباید زمینه ایجاد آن را فراهم كرد.» او ادامه می‌دهد: «كاهش آلودگی هوا یكی از مطالبات مردم از دولت آینده است. بنابراین كاندیدا‌ها باید در این زمینه نیز برنامه‌های خود را اعلام كنند. همچنین امیدواریم دولت آینده بتواند مدیران خودروسازی را تعیین كند كه نسبت به تعهدات خود مقید باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha