سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹

آسیب‌های اجتماعی نوپدید در جامعه روز به‌روز رشد می‌كنند، این درحالی كه مسئولان دولتی نه تنها به این نكته توجهی نمی‌كنند بلكه حتی در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و كوتاه مدت نیز برای این مشكلات برنامه‌ای ندارند.

آسیب‌های اجتماعی روز به روز رشد می‌كنند
سلامت نیوز : سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران به منظور رسیدگی به امور آسیب‌دیدگان و توانمند‌سازی اقشار آسیب‌پذیر با رویكردی جامعه نگر از سال 88 به دستور مستقیم مدیریت شهری تهران آغاز به كار كرد. ایجاد مراكز مشاوره و ارائه خدمات در زمینه‌های اجتماعی، روانی، محیطی به‌ویژه اعتیاد،‌ایدز و... ایجاد تمهیدات لازم برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بررسی راهكارهای مناسب برای كاهش یا كنترل این آسیب‌ها تعدادی از برنامه‌های این سازمان است. رسیدگی به امور بهداشتی – درمانی، مددكاری و قضایی افراد جذب شده در واحدهای تحت پوشش و طبقه‌بندی و ارجاع این افراد به مراجع ذی‌صلاح از قبیل خانواده، استان مبدا، بهزیستی و... و توانمند‌سازی افراد آسیب‌دیده از دیگر فعالیتهای این سازمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری با ایجاد بانك اطلاعاتی از انواع آسیب‌های اجتماعی، نقاط آسیب‌دیده یا در معرض آسیب شهر تهران و مدیریت بانك اطلاعاتی در این زمینه و اطلاع‌رسانی درخصوص گروه‌های شغلی متعدد شهروندان كارآفرین و تولیدات این افراد و ایجاد ارتباط بین آنها سعی كرده تا در غیاب خدمات دولتی باری را از دوش جامعه بردارد.

شهرداری بار خدمات دولتی را به دوش می كشد

دكتر رضا جهانگیری‌فر، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به این نكته كه شهرداری تهران برای بازگشت افراد آسیب‌دیده به جامعه برنامه‌های متعددی را در دست اجرا دارد به تهران‌امروز می‌گوید: با توجه به این نكته كه افرادی كه تعداد در گستره خدمات سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران قرار می‌گیرند بسیار وسیع است، نوع مواجهه با این افراد نیز متفاوت است. به‌گفته وی، بر اساس ماموریت‌های تعریف شده برای این سازمان قرار بر این شده تا مددكاران زن نیز در گشت‌های این سازمان حضور داشته باشند تا بتوانند در امر جمع‌آوری زنان آسیب‌دیده شركت موثری داشته باشند.

جهانگیری زنان آسیب‌دیده‌ای كه توسط این سازمان جمع‌آوری، نگهداری و ساماندهی می‌شوند را در دو دسته مجزا تعریف كرده و می‌گوید:‌زنان بی‌خانمان كه در میان آنها زنان معتاد، مبتلا به بیماری روانی و طرد شده از خانه نیز حضور دارند و زنان متكدی از مواردی هستند كه توسط گشت‌های این سازمان جمع‌آوری و به مراكز نگهداری از زنان سپرده می‌شوند. به‌گفته جهانگیری بر اساس مصوبه سال 78 شورای عالی اداری كشور، وظیفه«ساماندهی هدفمند» متكدیان، كارتن‌خواب‌ها، معتادان پرخطر و كودكان كار به عهده ۱۱ سازمان و نهاد قرار داده شد اما سایر نهادها در طول سال‌های گذشته حضور كمرنگی داشتند و در این میان بار اصلی این طرح بر دوش شهرداری تهران بوده است. این در حالی است كه بر اساس این مصوبه وظیفه شهرداری شناسایی،جذب،انتقال و پشتیبانی از مراكز نگهداری است اما چون ضعف بارزی در فرآیند اجرا از سوی نهادهای مسئول دیده شد،شهرداری یك تنه این بار را بردوش كشید.

پاكسازی تهران از افراد آسیب‌پذیر غیرممكن نیست

جهانگیری با انتقاد از عملكرد نهادهای مسئول در ساماندهی آسیب‌دیدگان بخصوص زنان آسیب‌دیده می‌گوید:‌ پاكسازی تهران از وجود آسیب‌های اجتماعی و افراد آسیب‌پذیر كار غیر ممكنی نیست چرا كه تجربه موفق این عملیات در دوره برگزاری اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد نشان داد كه در صورتی كه یك اراده جمعی برای این كار وجود داشته باشد می‌توان آن را انجام داد. وی با اشاره به این نكته كه توانمند‌سازی این زنان در دستور كار شهرداری تهران قرار دارد به تهران امروز می‌گوید:‌خدمات اولیه از قبیل مددكاری و بهداشت و درمان و خدمات ثانویه‌ای از قبیل هنر آموزی و حرفه‌آموزی در مراكز به زنان آسیب‌دیده آموزش داده می‌شود و بعد از حرفه‌آموزی این زنان در قالب چند گروه، یك تعاونی تشكیل می‌دهند و می‌توانند در غرفه‌هایی كه در بازارچه‌های شهرداری تهران ایجاد شده، صاحب اشتغال شوند.

به‌گفته وی وضعیت این افراد بعد از حرفه‌آموزی و اشتغال همچنان توسط مددكاران شهرداری رصد شده و این زنان به حال خود رها نمی‌شوند. جهانگیری با اشاره به افزایش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران از سیاست‌زدگی مسئولان دولتی انتقاد كرد و گفت:‌آسیب‌های اجتماعی نوپدید در جامعه روز به‌روز رشد می‌كنند، این درحالی كه مسئولان دولتی نه تنها به این نكته توجهی نمی‌كنند بلكه حتی در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و كوتاه مدت نیز برای این مشكلات برنامه‌ای ندارند.

شناسایی 100 آسیب‌ اجتماعی نوپدید در تهران

این در حالی است كه مددجویان نیز با اطلاع از نحوه كار سازمان‌های حمایتی به‌گونه‌ای قالب كاری خود را تغییر می‌دهند كه امكان جمع‌آوری آنها سخت یا غیر‌ممكن می‌شود. این د رحالی است كه شهرداری تهران نیز به تناسب تعداد گشت‌ها و نیروهای خود را افزایش داده و توانسته در دوران مدیریت فعلی شهر تهران تعداد بیشتری از آسیب‌دیدگان را جمع‌آوری و مورد حمایت قرار دهد.

به‌گفته وی اگر چه فعالیت شهرداری تهران برای همه آسیب‌های اجتماعی تعریف نشده و بر اساس مصوبه شورای عالی اداری كشور شهرداری موظف به جمع‌آوری متكدیان، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای اختلال حواس و گمشده‌هاست اما با این حال شهرداری وارد چرخه ساماندهی خانواده‌های بی‌سرپناه و زنان آسیب‌دیده نیز شده است به‌گونه‌ای كه سازمان رفاه شهرداری توانسته تاكنون بیش از 100 آسیب اجتماعی نو پدید را در تهران شناسایی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha