سلامت نیوز : ۸ آبان ۸۹ بود که مرضیه وحیددستجردی وزیر وقت بهداشت، با خبرانحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران همه را شوکه کرد. بعد از دوسال و اندی که از این خبر می گذرد، روز گذشته با انتشار خبر احیای این دانشگاه بار دیگر همه چیز به روال عادی برگشت.

درباره یک اتفاق تلخ!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ درست اوایل صبح روز هشتم آبان سال 1389 بود که خبرگزاری های کشور خبر انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و ادغام بخش آموزشی و تحقیقاتی آن را در دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کردند.در این خبر اعلام شد: مراکز خدمات بهداشتی و درمانی این دانشگاه منحل شده؛ به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل می شود. در همان روزها دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز تشکیل و مراکزی که در دانشگاه منحل شده اما در محدوده این استان بودند به دانشگاه تازه متولد شده منتقل شدند.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همان روز با ابلاغ نامه ای به رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران دستور داد تمام واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی منتزع از دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌های آموزشی، واحدهای پردیس مرکزی و بین‌الملل و سایر واحدهای دانشگاه که به نحوی با مراکز آموزشی، پژوهشی و دانشجویی مرتبط هستند و نیز واحدهای رفاهی و پشتیبانی مرتبط شامل خوابگاه‌های دانشجویی و فضاهای فوق برنامه و فرهنگی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شوند.او همچنین در نامه خود نوشت: مجموعه تشکیلات و سمت‌های سازمانی مرتبط با واحدهای اشاره شده در بالا همراه منابع و تعهدات یکایک آنها نیز باید منتقل شوند. او در نامه خود همچنین خواستار تسریع در اجرای این ابلاغیه شد.

ادامه سیاست گریز از مركز
البته سید علی ابطحی که در آن زمان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بود صبح روز ابلاغ این دستور گفت: موضوع انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران از گذشته مطرح بوده و اکنون که دولت دنبال کوچک کردن تصدی در تهران است این طرح اجرا می‌شود. وی با بیان این که این تغییر برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی تفاوتی نمی‌کند، تصریح کرد: اتفاق بزرگ این است که یک دانشگاه از تهران کم می‌شود و از طرفی دانشگاه علوم پزشکی کرج شلوغ‌تر می‌شود و تعدادی از نیروها که حاضر به سکونت در کرج باشند برایشان امکاناتی فراهم می‌شود. البته این تصمیم با اعتراض جمع زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از جمله محمد فرهادی، وزیر سابق بهداشت مواجه شد. وی این دانشگاه را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی می دانست و انحلال آن را ضربه ای به این دستاورد اعلام ‌کرد.

احیا به جای انحلال
با گذشت دو سال و نیم هنوز بسیاری درگیر نابسامانی های این تغییر و تحول ها بودند که «حسن طریقت منفرد» در جمع خبرنگاران حاضر و خبر منتفی شدن ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه‌های دیگر و احیای مجدد آن را اعلام کرد.

وی گفت: مسعود اعتمادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران خواهد بود و کمیته نقل و انتقال این دانشگاه نیز به ریاست دکتر شاه حسینی تشکیل شده و مراحل اداری انتزاع این دانشگاه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی به سرعت طی می شود.وزیر بهداشت با بیان این که «مسعود اعتمادیان» پیش از این رییس بیمارستان هیات امنایی
هاشمی نژاد و مدتی نیز رییس بیمارستان امام خمینی (ره) تهران بوده است ،افزود: از دو سال و نیم پیش که دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ادغام شد اعتراض های زیادی به این تصمیم شد و از زمانی که بنده به وزارت بهداشت آمدم نیز مرتب و مستمر با تشدید این اعتراض ها مواجه بودیم. بالاخره تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به وزارت بهداشت آمدند و به صورت جدی درخواست و اعتراض بحق و منطقی شان این بود که دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران احیا شود.

وی گفت: تصمیم ادغام این دانشگاه با دانشگاه های علوم پزشکی دیگر در تهران درعمل به نحوی خدمات بهداشتی- درمانی و به خصوص امور آموزشی و علمی دانشگاه های علوم پزشکی پایتخت را مختل کرده بود. از یک طرف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در برخی رشته ها دانشگاه علوم پزشکی اول کشور و در برخی دیگر از رشته ها دانشگاه دوم کشور بود به علت بار سنگین غیر آموزشی که به آن تحمیل شده بود از وظیفه اصلی علمی خود جدا شده و عقب مانده بود.

طریقت منفرد با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز که حذف شده بود و دانشگاه علوم پزشکی تهران به علت امکانات عدیده ای که به آن داده شده بود، دیگر نیازی به رقابت با سایر دانشگاه های علوم پزشکی در خود احساس نمی کرد اظهار کرد: من فکر می کنم با این تصمیم وزارت بهداشت دوباره 3 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی فعال و رقیب در تهران خواهیم داشت.

احیای دانشگاه 3 ماه طول می کشد
«شاه حسینی»، رییس کمیته نقل و انتقال و احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این باره گفت: روند احیای مجدد این دانشگاه از روز گذشته آغاز و فکر می کنیم تا حدود 3 ماه آینده همه کارها انجام شود. وی افزود: تقریباً همه اعضای هیات علمی این دانشگاه به محل کار سابق خود بر می گردند و به جز بخش هایی که به دانشگاه علوم پزشکی البرز منتقل شده است بقیه بخش ها به شکل سابق به دانشگاه علوم پزشکی ایران بر می گردد و با توجه به اینکه زمان زیادی از انحلال این دانشگاه نمی گذرد تمام اسناد و مدارک دانشگاه علوم پزشکی ایران موجود است و کار سختی نیست.

رییس کمیته نقل و انتقال و احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که دانشجویان علوم پزشکی فقط سال گذشته به صورت مجزا برای دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرش شدند ،اظهار کرد: حتی در پذیرش دو سال پیش نیز کد رشته های پردیس همت که همان دانشگاه علوم پزشکی ایران است از کد رشته های دانشگاه علوم پزشکی تهران جدا بود با این حال دانشجویانی که در این دو سال پذیرش شده اند در انتخاب محل تحصیل خود مختار هستند.

مسعود اعتمادیان نیز در اولین مصاحبه خود بعد از آغاز مسئولیت به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران قول داد که این دانشگاه را هم درحوزه آموزش پزشکی و هم در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی که بیمارستان هایی مانند فیروزآبادی و هفتم تیر را در غرب و بخشی از جنوب تهران در بر می گیرد بهتر از سابق احیا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha