سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 70900

در شرایط باقیمانده از پایان کار دولت فعلی انجام چنین تصمیمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. درواقع با اصل چنین کارهایی که انرژی کشور را هدر می‌دهد مخالف هستم. اما این‌که چرا برای حذف این دانشگاه اقدام شد و چرا مجددا راه‌اندازی می‌شود جای سوال است.

سلامت نیوز :دوسال‌و‌نیم بعد از ادغام ناگهانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران، دیروز این دو دانشگاه دوباره از هم جدا شدند و وزیر جدید بهداشت از احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران، آن هم به صورت جدی و قریب‌الوقوع خبر داد. حسن طریقت‌منفرد، همان‌طور که یک‌باره جایگزین مرضیه وحید دستجردی در کابینه محمود احمدی‌نژاد شد، تصمیم حاشیه‌ساز و ناگهانی دستجردی مبنی بر ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران را ملغی کرد و در این میان، استادان، دانشجویان، نمایندگان مجلس و کارکنان دو دانشگاه در سردرگمی ماندند و البته چاره‌ای هم جز تن دادن به تصمیم‌های یک‌شبه و آنی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ در ارتباط با احیای دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران محمد‌حسن طریقت‌منفرد در پایان جلسه شورای گسترش آموزش پزشکی اعلام کرد: «براساس مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران جدا شد.»او از دلایل این اقدام هم صحبت به میان آورد: «بعد از ادغام دو دانشگاه شاهد اعتراض‌های زیادی از طرف اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی بودیم که دلایل درستی هم داشتند. با این ادغام، عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه آموزش پزشکی به دلیل رسیدگی بیشتر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مختل شده بود، دانشگاه علوم پزشکی ایران که یکی از دانشگاه‌های موفق علوم پزشکی بود حذف شده و دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به دلیل افزوده شدن امکانات فراوان به خود نیازی به رقابت با سایر دانشگاه‌ها در خود نمی‌دید. با انتزاع دو دانشگاه از هم دوباره شاهد به وجود‌آمدن فضای رقابت سالم بین سه دانشگاه فعال علوم پزشکی در تهران خواهیم بود.»

تکلیف سردرگمی دانشجویان
بعد از ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران، دانشجویان دانشگاه ایران به عنوان دانشجوی دانشگاه تهران پذیرفته شدند و حالا بعد از دو‌سال‌و‌نیم این دانشجویان یا باید به دانشگاهی که از ابتدا در آن ثبت‌نام کردند کوچ کنند یا در دانشگاه تهران باقی بمانند. بسیاری از آن‌ها نیز سر درگم هستند که بعد از این باید چه کنند. در مورد ادامه تحصیل این دانشجویان هم وزیر بهداشت صحبت‌هایی داشت. او گفت: «دانشجویانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند از موضوع چگونگی ادامه تحصیل خارج هستند ولی شاغلان به تحصیل مختارند که به دانشگاه علوم پزشکی ایران برگردند یا در دانشگاه علوم پزشکی تهران بمانند؛ همچنین یک کمیته نقل و انتقال هم انتخاب شده است که مراحل اداری را طی می‌کند، البته آن قسمت از دانشگاه که به استان البرز منتقل شده است در آنجا باقی می‌ماند ولی بقیه امکانات و بیمارستان‌ها به جایگاه خود برخواهند گشت.»

در همین رابطه، معاون آموزشی وزارت بهداشت هم صحبت‌هایی داشت: «تمامی دانشجویان تا پایان ترم جاری تحصیلی همچون روال سابق به تحصیل می‌پردازند و پس از پایان ترم می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ایران یا تهران تصمیم بگیرند.»دکتر بهرام عین‌اللهی به این نکته هم اشاره کرد: «دانشجویانی که در حال حاضر تحصیل می‌کنند زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران آموزش خود را خواهند داد و در میان ترم هیچ انتزاعی انجام نمی‌شود. بعد از پایان ترم جاری تحصیلی کمیته منتخب وزیر که شامل دو منتخب وزیر و سه رییس دانشگاه است برای ادامه وضعیت آموزشی براساس نظر خود دانشجویان عمل می‌کنند.»

دلایل ادغام و احیای دانشگاه ایران
ادغام و احیای یکباره دانشگاه علوم پزشکی ایران، بدون شک مصوبه قانونی و دلایل خاصی را می‌طلبد. در مورد این دلایل حسن طریقت‌منفرد گفت: «برای انفصال دو دانشگاه از هم مصوبه شورای گسترش کفایت می‌کند و نیاز به مصوبه دیگری نیست، برای ادغام یک کمیته انتقال تشکیل شده بود که برای انجام اقدامات لازم انفصال دو دانشگاه هم همین کمیته با اعضای دیگری کار انتزاع دو دانشگاه را انجام خواهد داد.» در همین رابطه، بهرام عین‌اللهی، معاون آموزشی وزارت بهداشت هم به نکاتی اشاره کرد: «بعد از ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با تهران و طی این مدت، با تقاضاهای بسیاری از استادان دانشگاه علوم پزشکی ایران مبنی بر «احیای مجدد دانشگاه» روبه‌رو شدیم و در این زمینه طومارهای زیادی به ما و قسمت‌های مختلف ریاست‌جمهوری نوشته شد.»

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره چرایی احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران در مقطع زمانی فعلی، گفت: «این موضوع چند دلیل دارد. ابتدا آن‌که اکنون بودجه دانشگاه‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است، چراکه اکنون ردیف مشخص بودجه‌ای برای دانشگاه ایران وجود ندارد. بنابراین در کمیسیون تلفیق باید برای آن، ردیف‌ ایجاد شود، بر این اساس اگر این موضوع در این مقطع زمانی اتفاق نمی‌افتاد، سه چهار ماه آینده بودجه‌ای برای این دانشگاه وجود نمی‌داشت.»عین‌اللهی تاکید کرد: «دلیل دوم این است که ما سه امتحان بزرگ در پیش داریم که باید در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز دیده شود. نخست امتحان دستیاری است که باید دانشجوی دستیاری به عنوان دانشجوی دانشگاه ایران بگیریم و اکنون برای آزمون دستیاری برای دانشگاه علوم پزشکی ایران کد رشته محل ایجاد می‌کنیم. امتحان بعدی ما کارشناسی ارشد است .در رشته کارشناسی ارشد هم باید کد رشته محل برای دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد کنیم و کسانی که قبول می‌شوند، از ابتدا تکلیفشان مشخص باشد.»

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: «دلیل دیگر ما هم «سنجش» است. ما باید تا پایان این ماه کد رشته محل‌ها را به سازمان سنجش اعلام کنیم. در آنجا کد دانشگاه علوم پزشکی ایران باید جدولی جدا داشته باشد.» عین‌اللهی در مورد این موضوع که آیا در این صورت «توازن» در دو دانشگاه بر هم نمی‌خورد، گفت: «چنین به نظر نمی‌رسد. باید در عمل ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. در این زمینه چندان نگرانی نداریم، علت هم آن است که ظرفیت پذیرش این دو دانشگاه با احتساب یکدیگر، کم شده است، یعنی فضا بیشتر از ظرفیت اعلامی است. به گونه‌ای که سال گذشته حدود 300 دانشجوی پزشکی پذیرش شد، این در حالی است که می‌توانست حدود 500 دانشجو در دو دانشگاه پذیرش شود، بنابراین ظرفیت دانشگاه‌ها اکنون این اجازه را می‌دهد.»

انتصاب سرپرست دانشگاه ایران و اظهارات طریقت
پس از اعلام خبر احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران، وزیر بهداشت سرپرست این دانشگاه را هم منصوب کرد تا شک و شبهه‌ای باقی نماند که تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران جدی است. طریقت‌منفرد در عین حال دکتر مسعود اعتمادیان را به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر غلامرضا شاه حسینی به عنوان رییس هیات انتقال دانشگاه منصوب کرد. همچنین او بعد از تشکیل مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران در نامه‌ای به سرپرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران در مورد تعیین تکلیف دانشجویان این دو دانشگاه دستور صادر کرد.

در این نامه خطاب به مسعود اعتمادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران و محمدرضا منصوری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران آمده است: «با عنایت به مصوبه دویست و بیست و سومین جلسه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی مورخ 18 فروردین 92 مبنی بر انتزاع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران بدین وسیله موارد زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود:

 1-آموزش همه دانشجویان در ترم جاری کماکان به عهده معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است. در رابطه با ترم آتی با نظر کمیته منتخب این جانب در مورد دانشجویان تصمیم‌گیری می‌شود.

2-دستیاران کماکان زیر نظر رییس بخش مربوطه انجام وظیفه می‌کنند.

3- دانشجویان و دستیارانی که از امکانات خوابگاه استفاده می‌کنند، کماکان در محل خود سکونت خواهند داشت.»

سوال نمایندگان مجلس
اقدام ناگهانی وزارت بهداشت مبنی بر احیای دوباره دانشگاه ایران علاوه بر این‌که برای دانشجویان و استادان مختلف سردرگمی‌هایی به وجود آورد، سوال‌های بسیاری را در ذهن نمایندگان مجلس هم به همراه آورد. در این رابطه قاسم جعفری، یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «در شرایط باقیمانده از پایان کار دولت فعلی انجام چنین تصمیمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. درواقع با اصل چنین کارهایی که انرژی کشور را هدر می‌دهد مخالف هستم. اما این‌که چرا برای حذف این دانشگاه اقدام شد و چرا مجددا راه‌اندازی می‌شود جای سوال است.»

این نماینده مردم بجنورد در مجلس تاکید کرد: «اگر قرار باشد مدیری کاری را انجام دهد و سپس با تغییر مدیریت مجددا شاهد چنین تغییراتی باشیم این سبک‌ کار به صلاح کشور نیست، در حال حاضر در تلاطم‌هایی قرار داریم که انجام این کارها نتیجه درستی ندارد، قطعا در این زمینه از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست می‌شود تا با حضور در جلسه کمیسیون آموزش در این زمینه توضیح داده و استدلال‌های خود را بیان کند.» همچنین عبدالرحمن رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: «معمولا تصمیمات کشورمان ناگهانی گرفته می‌شود.» همچنین حسن تامینی، نماینده مردم رشت در مجلس گفت: «همان زمان که دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران ادغام شد ما در مجلس با این موضوع بسیار مخالفت کردیم.

بارها هم اعلام کردیم که چنین تصمیمی نادرست است. اما صحبت‌های ما به جایی نرسید و این دو دانشگاه ادغام شد.»او ادامه داد: «حالا بعد از مشکلات بسیاری که ادغام این دو دانشگاه به وجود آورد دوباره بحث احیای دانشگاه ایران مطرح شده است. بدون این‌که به این موضوع توجه شود که احیای دوباره دانشگاه ایران تا چه حد هزینه‌بردار خواهد بود. زمان ادغام این دو دانشگاه تنها درست کردن ساختمان‌ها و سردرها دو‌میلیارد تومان هزینه به همراه داشت و در حال حاضر باید هزینه‌ای چندبرابر بشود تا این ساختمان‌ها به حالت قبلی برگردند.»تامینی به نکات دیگری هم اشاره کرد: «وزارت بهداشت در زمان فعلی، در زمینه بودجه به هیچ‌وجه اوضاع مساعدی ندارد و نمی‌تواند حقوق کارمندانش را بپردازد، سوال اصلی ما این است که در چنین شرایطی هزینه جداکردن دوباره این دو دانشگاه و اضافه کردن پرسنل را وزارت بهداشت چطور می‌خواهد پرداخت کند؟»این عضو کمیسیون بهداشت تاکید کرد: «بدون شک امروز که وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت می‌آید، باید در مورد این موضوع پاسخگو باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha