سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 70904

همیشه حق با مادرانمان نیست. مادران همیشه می گویند سبزیجات بخور. هر شب هشت ساعت بخواب. چشمانت را چپ نکن، همین شکلی می ماند. بسیاری از عادات و اصول سلامت و بهداشت در علم هم ثابت شده اند و باید به عنوان بخشی از یک زندگی متعادل و سالم رعایت شوند.

این عادت های سلامتی را رعایت نکنید!
سلامت نیوز :همیشه حق با مادرانمان نیست. مادران همیشه می گویند سبزیجات بخور. هر شب هشت ساعت بخواب. چشمانت را چپ نکن، همین شکلی می ماند. بسیاری از عادات و اصول سلامت و بهداشت در علم هم ثابت شده اند و باید به عنوان بخشی از یک زندگی متعادل و سالم رعایت شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ ولی بعضی عادات هستند که علم آنها را تأیید نکرده است. در اینجا به 13 مورد از آنها اشاره می کنیم:

1. انگشتان خود را نشکنید.

این افسانه که می گوید اگر انگشتان خود را بشکنید بعدها موجب آرتروز می شود، کمی آزاردهنده است، ولی هیچ پژوهش علمی ثابت نکرده است که شکستن یا صدا دادن انگشتان موجب آرتروز می شود. بعضی از پزشکان می گویند شکستن مداوم انگشتان به طرق دیگری به انگشتانتان آسیب می رساند. پس بهتر است این کار را نکنید. آیا تابحال از خود پرسیده اید که این صدا از کجا می آید؟ وقتی انگشتان خود را می کشید، استخوان های شما کشیده می شوند و به دور مفاصل حباب می سازند. وقتی حباب ها می ترکند، صدا تولید می شود.

2. با موهای خیس بیرون نروید.

چون موهای خیس عایق خوبی نیستند، وقتی بیرون می روید احساس سرمای فراوان می کنید، ولی این موجب بیمار شدن شما نمی شود. سرماخوردگی از ویروسی ناشی می شود که عموماً با قطره های عطسه یا سرفه فرد بیماری منتشر می شوند. برای اجتناب از این ویروس، بهتر است مرتباً دستهای خود را بشویید و به مکان های شلوغ نروید یا با کسی که سرماخورده است تماس نزدیک برقرار نکنید. چیزهایی که شما را در برابر ویروس سرماخوردگی آسیب پذیرتر می کنند عبارتند از: خستگی، استرس و بعضی از حساسیت های بد.

3. بعد از غذا شنا نکنید.

هیچ مدرکی وجود ندارد که شنا کردن بعد از غذا موجب گرفتگی عضله و احتمالاً غرق شدن شود. درست است که غذا خوردن مقداری از خون بدن را به سمت دستگاه گوارش هدایت می کند، ولی اغلب کارشناسان موافق هستند که بدن انسان هنوز می تواند خون و اکسیژن کافی برای ورزش فراهم کند و گرفتگی عضلات رخ ندهد. خوردن غذای زیاد شاید باعث شود که احساس پر بودن کنید و نتوانید زیاد شنا کنید، ولی باعث غرق شدن شما نمی شود.

4. روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

تا وقتیکه به اندازه ای آب بنوشید که تشنه نباشید، و به اندازه کافی ادرار کنید و ادرار شما تقریباً بی رنگ باشد، به احتمال زیاد آب بدنتان کافی است. و به یاد داشته باشید که هشت لیوان در روز شامل غذاها و نوشیدنی های دیگر هم می شود و اینها به شما کمک می کنند که مواد غذایی هم جذب کنید. با آنکه آب ماده ای ضروری برای بدن است، ولی بعضی از گزینه های دیگر H2O می توانند شامل سوپ و مواد آبداری مانند انگور، خیار و هندوانه هم باشند.

5. در نور کم مطالعه نکنید.

شاید دچار سردرد شوید یا به چشمانتان فشار بیاید، ولی کارشناسان می گویند نور کم به بینایی شما آسیب دائمی وارد نمی کند. نزدیک تلویزیون یا مانیتور نشستن هم همینطور است. برای کاهش فشار بر روی چشم ها، در فاصله مناسبی بنشینید و گاهی – هر 20 دقیقه یک بار – استراحت کنید یا از جلوی آنها بلند شوید.

6. از روش جلوگیری از بارداری هماهنگ با چرخه ماهانه استفاده کنید.

قرص های جلوگیری از بارداری سنتی یک چرخه 28 روزه دارند. این قرص ها حاوی هورمون های تولیدمثل هستند که باید در 21 روز اول آنها را مصرف کنید و در 7 روز بعدی که پریود شماست، دارای شبه دارو هستند. قبلاً پزشکان گاهی دوز این دارو را برای خانم هایی که پریودهای دردناک یا سنگین داشتند تعدیل می کردند. ولی با ظهور قرص های کنترل بارداری با چرخه های بیشتر، می توانید کلاً دوره پریود خود را نادیده بگیرید یا فقط چند بار در سال آن را بخورید. با پزشک خود صحبت کنید و ببینید که کدام گزینه برای شما مناسب است.

7. قند بچه ها را پرتکاپو می کند.

در حالیکه مقدار بیش از حد قند موجب پوسیدگی دندان ها می شود، ولی این افسانه رایج است که قند در کودکان بیش فعالی می آورد. این نظریه در کودکان مختلف، حتی کودکان حساس به قند، آزمایش شد. پژوهش ها نشان دادند که با آنکه کودکان در وعده های غذایی روزانه خود مقداری قند بیش از متوسط مصرف می کنند، ولی نه قند معمولی و نه اسپرتیم –شیرین ساز مصنوعی – بر رفتار آنها تأثیر منفی نداشته است.

8. اصل "5 ثانیه"

همه ما این اصل را شنیده ایم که وقتی غذا روی زمین می ریزد، گویی میکرب ها با زمان سنج منتظر می شوند که روی غذا بچسبند. در سال 2004، یک دانشجو به نام جیلیان کلارک این نظریه را آزمایش کرد و متوجه شد که این فقط یک افسانه است. در عین حال، پژوهش او همچنین دریافت که غذایی که روی قالی یا موکت می ریزد، میکرب های کمتری در مقایسه با زمانی جذب می کند (و بیشتر موی گربه به آن می چسبد) که روی سطح سخت می ریزد.

9. هنگام سرماخوردگی غذا بیشتر بخورید، هنگام تب، گرسنه بمانید.

این موضوع تا قرن ها داستانی بود که خانم های انگلیسی تعریف می کردند، ولی هیچ مدرک موثقی برای ثابت کردن آن وجود ندارد. یک مطالعه نشان داده است که غذا و گرسنگی کشیدن هر دو واکنش دستگاه ایمنی را برمی انگیزند. در مورد بیماری ها باید گفت که نوشیدن مقدار زیادی مایعات موجب بهبودی فوری می شود. به عنوان یک اصل کلی باید گفت اگر گرسنه باشید – یعنی وقتی بدنتان به شما می گوید که به مواد غذایی احتیاج دارد – احتمالاً باید غذا بخورید.

10. کافئین ننوشید، وگرنه بدنتان دچار بی آبی می شود.

به افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند معمولاً هشدار داده می شود که کافئین زیادی مصرف نکنند. زیرا کافئین خواص پیشاب آور دارد و موجب کمبود آب در بدن می شود. مطالعه ای در سال 2002 از دانشگاه کانکتیکات نشان داد که افرادی که نوشیدنی های بدون کافئین می نوشند از لحاظ حفظ آب فقط 3 درصد تفاوت داشتند، بنابراین نوشیدنی های کافئین دار و بدون کافئین موجب کمبود آب بدن نمی شوند.

11. هر شب باید 8 ساعت بخوابید.

همه مردم به 8 ساعت خواب در شب نیاز ندارند. بعضی افراد 6 ساعت خواب هم برایشان کافی است و بعضی افراد بدون 9 ساعت خواب نمی توانند خوب کار کنند. در واقع بعضی از شواهد تاریخی نشان می دهند که انسان ها عادت داشتند که در فواصلی از روز بخوابند: دو ساعت در غروب می خوابیدند، دو ساعت بیدار می ماندند و دوباره می خوابیدند. مقدار خوابی که شما نیاز دارید بر اساس عوامل مختلف متفاوت است که شامل مواردی همچون بیماری، استرس، فعالیت جسمی و غیره می شود. در کل، وقتی بیدار می شوید و احساس خستگی می کنید احتمالاً باید خواب بیشتر یا بهتری داشته باشید.

12. شیر گرم کمک می کند بهتر بخوابید.

بله، شیر حاوی تریپتوفان است، همان آرامبخشی که در گوشت بوقلمون هم وجود دارد، ولی باید چند تا گاو را بخورید تا شب شما را بخواباند. واکنشی که افراد درباره آن نشان می دهند کاملاً روانی است، یعنی اگر فکر کنید شما را می خواباند، پس همینطور می شود. تأثیر آن شبیه در آغوش گرفتن عروسک خرس به هنگام خواب است.

13. آدامس تا 7 سال در معده باقی می ماند.

هر بچه ای که آدامسش را می بلعید این حرف را شنیده بود. آدامس مثل هر چیز دیگری که می بلعید، با مایعات و غذاهای دیگر از معده و روده های شما رد می شود. لازم نیست 7 سال آزگار صبر کنید تا هضم شود. فقط چند روز بیشتر طول می کشد تا مثل چیزهای دیگر از بدنتان خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha