سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 70916
سلامت نیوز : همه ساله پایان تعطیلات نوروزی همزمان با آغاز هفته‌ای به نام «سلامت» می‌شود تا گوشزدی به همه ایرانیان برای توجه به سلامت جسم و روان خود در طول سال جدید باشد. موضوعی که برخلاف بسیاری از جوامع، در جامعه ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد این مهم در کنار برنامه ریزی‌های نه چندان کارآمد حوزه سلامت، ایجاد چالش‌های جدی در سال‌های اخیر را در این حوزه همراه داشته است. چالش‌هایی که از نظام سلامت ایران به نظامی معیوب ساخته و از مردم این کشور نیز، مردمی کم توجه به سلامت و بهداشت و تغذیه بار آورده است. با وجود برگزاری برنامه‌های نمادین و بعضا هدفمند در هفته سلامت، همچنان چالش‌های مهم نظام سلامت کشور به قوت خود باقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ بیماری‌های غیر واگیر رو به فزونی است، مصرف بی‌رویه و بسیار بیش از حد مجاز روغن‌های جامد، غذاهای آماده، نمک، شکر، نوشابه‌های گازدار قندی و دخانیات ادامه دارد. مواد غذایی غیر بهداشتی در اغذیه فروشی‌های شهری و برون‌شهری همچنان توزیع می‌شود و نظارت مناسبی بر عملکرد آنها که عامل مهم بروز بیماری‌های حاد و مزمن است، نیست. حاشیه‌ نشینان در شهرها از خدمات مناسب بهداشتی و درمانی برخوردار نیستند و مسئله آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن لاینحل مانده است. سرطان با هزینه‌های گران درمان و داروهای آن کمر می‌شکند و استانداردهای نور، هوا، صوت و ارگونومی در اماکن شغلی موضوعی تجملی و فراموش شده است. تصادفات رانندگی سالانه 23 هزار نفر را می‌کشد، بیش از 200 هزار نفر را راهی بیمارستان می‌کند و بیش از 2 هزار قطع نخاعی بر جا می‌گذارد.

میزان رضایتمندی مردم از بیمارستان‌ها رضایتبخش نیست، مردم برای گرفتن خدمت مناسب در مراکز قابل قبول دولتی باید مدت‌ها در نوبت بمانند و بماند حرف و حدیث‌ها و کج خلقی‌هایی که باید در هنگام گرفتن خدمت تحمل کنند، هزینه‌های دریافت خدمات مناسب در بخش خصوصی هم که در توان پرداخت همه نیست. قرار بود، طرح پزشک خانواده در سراسر کشور اجرا شود. سطح بندی خدمات پزشکی و نظام ارجاع در جریان اجرا قرار گیرد و با همکاری بین بخشی با نیروی انتظامی، صنایع خودروسازی و وزارت راه تعداد مصدومان و فوتی‌های تصادفات نصف شوند. بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی کشور استانداردسازی و رتبه‌بندی شوند. میزان پرداخت از جیب مردم به 30 درصد کاهش یابد. برای تأمین امنیت و سلامت غذایی مردم، سبدغذایی مطلوب ایرانیان تعریف و اجرایی شود.

بار بیماری‌های روانی و اعتیاد در جامعه کم شده و بهره‌وری خدمات نظام سلامت افزایش یابد و ...همه این باید‌ها و برنامه‌های مدون با هزار و یک دلیل با جا و بیجا، یا زمین ماند و یا در اجرا با مشکل مواجه شد تا چالش‌های نظام سلامت ایران دو چندان شود. کسری بودجه و نبود اعتبار و امکانات، ضعف مدیریت، ناهماهنگی بین مدیران و دستگاه‌های اجرایی، تعریف نشدن مسئول و متولی واحد سلامت ایرانیان در کشور و وجود جزایر پراکنده، سرانه درمان پایین، واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی، تخلفات برخی از افراد در جامعه پزشکی و نبود نظارت موثر در این زمینه و هزاران دلیل دیگر جملگی از زمینه‌های بروز چالش‌های جدی در نظام است که مشخص نیست چه زمانی و در چه دولتی، بتوان رنگ باختن چالش‌های نظام سلامت را دید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha