سلامت نیوز : تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی این‌بار در مجلس نهم کلید خورده است. این خبر را «عبدالرضا عزیزی» رییس کمیسیون اجتماعی که یکی از مدافعان سرسخت حضور سعید مرتضوی در تامین اجتماعی و عملکرد آن است، عنوان کرده است. در حالی تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس نهم کلید می‌خورد که نتایجش در مجلس پیشین روی قرائت را به خود ندیدند و شایعات درباره تخلف هزارمیلیاردی در تامین اجتماعی نه تایید شد و نه تکذیب.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مهم‌ترین موارد تحقیق و تفحص مجلس را نحوه پاداش‌هایی که در شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به تامین اجتماعی «شستا» هزینه شده، خرید مواد بیمارستانی با ارز دولتی و فروش آن با نرخ آزاد و انتصابات غیرقانونی عنوان کرده است. وی درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی گفته است طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در کمیسیون اجتماعی مطرح و با 9 رای موافق شش ‌رای مخالف و یک رای ممتنع تصویب و برای بررسی به صحن علنی مجلس ارسال شد تا مراحل دیگر را طی کند.

تخلفات در تامین اجتماعی در تحقیق و تفحص قبل محرز بود
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مجلس گذشته نیز بحث تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی مطرح و بررسی شده ولی نتیجه‌ای هنوز اعلام نشده است گفت: بعضی از طراحان تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی نمایندگانی هستند که در مجلس‌ گذشته هم عضویت داشته‌اند و این افراد دوباره موضوع تحقیق و تفحص را مطرح کردند. شروع تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس فعلی در حالی است که هنوز مجلسی‌ها برادری‌شان را ثابت نکرده‌اند و قرائت نشدن گزارش قبل، شایعات پیرامون و انتصاب شبهه‌برانگیز رییس کمیسیون اجتماعی مجلس پیشین به سمت مدیرعاملی شستای نوین دومین شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی سبب شده افکار عمومی چندان نسبت به این تحقیق و تفحص نمایندگانشان در خانه ملت امیدوار نباشد.

«مهدی عیسی‌زاد‌ه» نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی که عضو کمیته تحقیق و تفحص در مجلس قبل هم بوده، در گفت‌وگو با «شرق» با اظهار بی‌اطلاعی از تحقیق و تفحص در مجلس فعلی می‌گوید: در فرآیند تحقیق مجلس قبل ظرف شش‌ماه کار مداوم 600 جلد سند تحقیق و تفحص فراهم شد و در اختیار هیات رییسه کمیسیون اجتماعی و مجلس قرار گرفت اما بررسی نشدند. وی با اظهار بی‌اطلاعی از سرنوشت تحقیق و تفحص پیشین می‌گوید: واقعا نمی‌دانم این بار قرار است چه پیش‌آید اما باید هیات رییسه مجلس قبل و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم در این زمینه جوابگو باشند. عیسی‌زاده در پاسخ به این سوال «شرق» که آیا در نتایج تحقیق و تفحص پیشین از تامین اجتماعی در مجلس هشتم تخلف محرزی مشخص شده بود، می‌گوید: بله تخلفات محرز بود و در زمینه پاداش‌ها، هلدینگ‌ها و بیمه بازنشستگی و ... رخ داده بود اما این تخلفات بررسی نشد. حالا خرید مواد بیمارستانی با ارز دولتی و فروش آن با نرخ آزاد، انتصابات غیرقانونی و نحوه پاداش‌هایی که در شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به تامین اجتماعی «شستا» به عنوان مهم‌ترین موارد تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مطرح شده‌اند.

یک کارشناس تامین اجتماعی در این‌باره به «شرق» گفت: «حرمت امامزاده را اول باید متولی‌اش رعایت کند و دولت به عنوان نهاد مسوول نسبت به اجرای اساسنامه تامین اجتماعی و رعایت سه‌جانبه‌گرایی بی‌توجه است و اقدامات مغایر قانون فراوانی دارد که مهم‌ترین آن نحوه انتصاب مدیرعامل این سازمان است. اگر قرار به تحقیق و تفحص باشد، مجلس باید به مسایل اساسی‌تری ورود کند.» وی ادامه داد: «ضمن اینکه الان زمان مناسبی برای تحقیق و تفحص نیست و تحقیق قبل هزینه‌های بی‌نتیجه زیادی را به مجلس و تامین اجتماعی تحمیل کرد.» این کارشناس تامین اجتماعی در ادامه استفاده از تامین اجتماعی به‌عنوان محلل برای فروش سهام‌های دولتی و پولشویی، هزین 16 تا 18‌میلیارد‌تومانی برای صدور کارت‌های هوشمند که بی‌نتیجه ماند، هزینه 12‌میلیارد‌تومانی برای ایجاد چاپخانه آتیه که قرار بود نشریات و روزنامه سازمان در آن چاپ شود و بعد از پنج‌سال همچنان بی‌نتیجه مانده است و خرید 5/8میلیاردی سه دنگ از زمین چهاردانگه که در آن زمان 260‌میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شده بود، از مهم‌ترین تخلفات در تامین اجتماعی است که در تحقیق و تفحص قبل هم به آن پرداخته نشد.

تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در دولت دهم در حالی قرار است کلید بخورد که در هشت‌سال گذشته هیچ شفاف‌سازی در زمینه حساب‌های تامین اجتماعی رخ نداده است و انتصاب مرتضوی به عنوان مدیرعامل شستا، انتصاب اعضای هیات‌مدیره به عنوان هیات مدیره شستا و انتصاب مدیران ستادی به عنوان هیات مدیره‌های شرکت‌های مختلف از مهم‌ترین موارد تخلف در این سال‌ها بوده است. حال باید دید نتیجه این تحقیق و تفحص به صحن علنی مجلس می‌رسد یا این‌بار هم سکویی برای انتصاب نمایندگان مجلس به رتبه‌های بالای مدیریتی شرکت‌های اقتصادی تامین اجتماعی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha