یک متخصص قلب و عروق در رابطه با بیماری فشارخون گفت: « فشار خون بالا از دستاوردهای تکنولوژی دنیای جدید است ، بیماری فشار خون بیماری مزمنی است ، درحال حاضر باتوجه به شیوه و سبک زندگی که مردم برگزیدند حتی کودکان و نوجوانان هم به بیماری فشار خون مبتلا هستند » .

برای مقابله با فشار خون نمکدان را از سفره ها حذف کنیم
سلامت نیوز: یک متخصص قلب و عروق در رابطه با بیماری فشارخون گفت: « فشار خون بالا از دستاوردهای تکنولوژی دنیای جدید است ، بیماری فشار خون بیماری مزمنی است ، درحال حاضر باتوجه به شیوه و سبک زندگی که مردم برگزیدند حتی کودکان و نوجوانان  هم به بیماری فشار خون مبتلا هستند » .

دکترطاهره سماوات در ادامه گفت:« فشار خون دو نوع است : فشار خون اولیه و فشار خون  ثانویه. 95 درصد افراد مبتلا به فشار خون اولیه هستند. در گذشته افراد بزرگسال رامبتلا به این بیماری می دیدیم اما در حال حاضر به دلیل شیوع چاقی  در کودکان که در نتیجه تغذیه نادرست و افزایش میزان مصرف نمک  وعدم تحرک کافی می بینیم ، فشار خون اولیه را در کودکان و نوجوانان میبینیم ، درگذشته فشار خون ثانویه را که به دلیل وجود بیماری ، مثل گرفتاری کلیه ایجاد می شود را در کودکان می دیدیم ، اما در حال حاضر فشار خون اولیه را که بدون وجود دلیل خاصی ظاهر می شود را در کودکان هم مشاهده می کنیم ».

وی افزود:« سن ابتلا به بیماری فشار خون کاهش پیدا کرده است ، فشار خون بیماری مزمن بدون علامتی است ، یک فرد ممکن است سالهای زیادی به بیماری فشار خون مبتلاباشد اما خود متوجه بیماری فشارخون خود، تا زمانی که به علت بیماری دیگری به پزشک مراجعه کند و با بررسی فشار خون به بیماری خود پی ببرد، نشود ».

این متخصص قلب و عروق گفت :« فشار خون بیماری موذی  و مرموزی است و بسیاری از اندامهای حیاتی مثل ، مغز ، قلب ، چشم . کلیه را درگیر می کند و علایمی که این اندامها دارند ما را متوجه فشار خون می کند ».

وی ادامه داد:«این مسئله که هرچند یکبار برای اندازه گیری فشار خون به پزشک مراجعه کنیم ازاهمیت قابل توجهی برخوردار است ،درراستای همین امر شعار هفته سلامت سال جاری ، این است که فشار خون را جدی بگیریم ،به دلیل این که فشار خون علامت آشکاری ندارد ».

دکترطاهره سموات تاکید کرد:« بایکباراندازه گیری فشارخون نمی توانیم بگوییم که فرد مبتلا به بیماری فشار خون است یا خیر .هم چنین برای اندازه گیری فشار خون رعایت نکاتی از قبیل این موارد نام برده شده ضرورت دارد: فرد از نیم ساعت قبل غذا ، چای ،قهوه نخورده باشد ، فعالیت بدنی شدید نداشته باشد ، سیگار نکشیده باشد .سپس فرد باید  پنج دقیقه درآرامش بنشیند وبعد فشار خون اندازه گرفته شود ».

وی افزود :« اگر فشار 14 روی 9 یا بالاتر باشد ، فرد مشکوک به بیماری فشار خون است ، باید فشار خون را با فاصله های زمانی چند بار دیگر باید اندازه گیری کنند ، اگر میانگین این فشارهای اندازه گرفته شده 14 بر روی 9 یابالاتر بود ،فرد مبتلابه فشار خون بالا می باشد ، در نتیجه فرد باید باید هر ماه تحت نظر پزشک قرار بگیرد تا فشار خونش کنترل شود ».

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این سوال که آیا بیماری فشار خون می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی شود یا خیر گفت:« بیش از 50تا 65 درصد علت سکته های مغزی بیماری فشارخون است ، 50 درصد بیماری های قلبی مثل سکته های قلبی ،بیماری کرونر قلب به علت فشار خون بالااست ، هم چنین فشار خون بالا می تواند منجر به اختلالات بینایی هم شود . شایان ذکراست که فشار خون از علل مهم ابتلا به نارسایی کلیه است».

طاهره سماوات ، خاطر نشان کرد :« صرفاً با اندازه گیری فشار خون می توان ازابتلا به بیماری فشارخون بالا پیشگیری کرد،زیرا علت روشن و واضحی برای بیماری فشار خون وجود ندارد ».

وی در ادامه گفت :« برخی عوامل در بروزفشار خون نقش دارند از جمله سابقه خانوادگی ،مخصوصا در بین افراد درجه یک خانواده ،چاقی ازعلت های مهم ابتلا به فشار خون بالا است مخصوصا درافرادی که دچار چاقی مرکزی هستند (تمرکز چربی در ناحیه شکم )، کسانی که دیابت دارند بیش ازسایر افراد به بیماری فشار خون مبتلا می شوند،تغذیه نا مناسب و مصرف کم سبزیجات ،مصرف بیش ازحد نمک ،سرانه مصرف نمک در کشور ما نه گرم است که این میزان دوبرابر مصرف سرانه نمک در جهان است .ما باید نمکدان را از سفره ها حذف کنیم .همه این عوامل می توانند زمینه ساز فشار خون بالا شوند».

این متخصص قلب وعروق با تاکید بر اینکه « اضطراب و استرس به طورغیر مستقیم می تواند باعث افزایش فشار خون شوند» افزود ،گفت :« اگر افراد به فشار خون بالا مبتلا هستند باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند تا فشار خون خود را کنترل کنند در نتیجه این امر از میزان مصرف دارو هم کاسته می شود ».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha