سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 70924
سلامت نیوز: قرص های ترکیبی تاثیری در تاخیر بازگشت باروری ندارند و بعد از قطع استفاده قرصها الگوی خونریزی مثل زمان قبل از استفاده از قرص ها می باشد
   
 1- آیا در طی استفاده از قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری نیاز به یک دوره استراحت است؟

خیر مدرکی دال بر موثر بودن استراحت وجود ندارد . در حقیقت یک دوره وقفه در هنگام استفاده از قرصها می تواند منجر به حاملگی ناخواسته شود در حالی که استفاده از قرصها روشی سالم و بدون خطر برای چندین سال می باشد و نیاز به متوقف کردن دوره ای آن نمی باشد .

2- چنانچه زنی به مدت طولانی از قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری استفاده کند و آنرا قطع کند، آیا در برابر حاملگی حفاظت شده است ؟

خیر – فقط در زمان استفاده منظم قرصها زنان باردار نمی شوند و حاملگی اتفاق نمی افتد .

3- چه مدت بعد از قطع مصرف قرص امکان حاملگی وجود دارد ؟

چنانچه زنی استفاده از این قرص ها را متوقف کند حاملگی بی درنگ مثل زنی که هرگز از روش های هورمونی استفاده نکرده است اتفاق می افتد . قرص های ترکیبی تاثیری در تاخیر بازگشت باروری ندارند و بعد از قطع استفاده قرصها الگوی خونریزی مثل زمان قبل از استفاده از قرص ها می باشد( در تعدادی از زنان ممکن است الگوی خونریزی بعد از چند ماه از قطع قرص ها به حالت اولیه برگردد ). در بعضی موارد تغییری در الگوی قاعدگی ایجاد نمی شود.

4-آیا قرص های ترکیبی باعث سقط می شوند ؟

خیر – تحقیقات نشان داده اند که قرص ها باعث اختلال و از بین رفتن حاملگی نمی شوند و نباید برای ایجاد سقط از آن ها استفاده گردد .

5- چنانچه قرص های ترکیبی به صورت تصادفی در طی حاملگی مصرف شوند ، آیا باعث نقص مادرزادی و آسیب به جنین می شوند ؟

چنانچه زنی هنگام استفاده از قرصها باردار شود یا در طی بارداری به طور تصادفی از قرص ها استفاده کند ، قرص ها تاثیری بر روی جنین و نقص مادرزادی در جنین ندارند.

6- آیا قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری می توانند باعث افزایش و یا کاهش وزن شوند ؟

خیر – اکثر زنان به هنگام استفاده از این قرص ها افزایش وزن یا کاهش وزن ندارند . تغییرات وزن بیشتر تحت تاثیر وضعیت زندگی و افزایش سن فرد می باشد و به دلیل اینکه تغییر وزن در این موارد شایع است، بسیاری از زنان فکر می کنند که قرص ها باعث افزایش یا کاهش وزن می شوند . مطالعات نشان می دهند که اگر چه در کل قرص ها تاثیری بر وزن ندارند ، اما تعدادی از زنان نیز به دنبال مصرف قرص تغییرات وزن را تجربه می کنند که این تغییرات به دنبال قطع مصرف قرصها به حالت عادی برمی گردد. علت این واکنش زنان به قرصها ناشناخته است .

7-آیا مصرف قرصهای ترکیبی تاثیری در تغییر خلق و خو و تمایلات جنسی دارند ؟

عموما" تغییری صورت نمی گیرد . تعدادی از زنان به دنبال مصرف قرصها از تغییرات خلق و خو و تغییرات تمایلات جنسی شکایت دارند ولی اکثریت استفاده کنندگان این تغییرات را گزارش نمی کنند . حتی گروهی از زنان بهبود خلق و خو و تمایلات جنسی را ذکر می کنند . اینکه این تغییرات به دنبال مصرف قرص ها می باشد یا نه مشکل است . پرسنل بهداشتی می توانند به زنان در رابطه با این مشکل کمک کنند و یادآور شوند که هیچ مدرک و سندی دال بر تاثیر قرص های ترکیبی بر تمایلات جنسی وجود ندارد .

8- در پاسخ به سؤال زنان در مورد ارتباط قرص های ترکیبی و سرطان پستان، پرسنل بهداشتی چه مطالبی را می توانند بیان کنند؟

پرسنل بهداشتی می توانند متذکر شوند که امکان ابتلا به سرطان پستان هم در مصرف کنندگان قرص های ترکیبی و هم در زنان غیر مصرف کننده قرص ها وجود دارد . حتی براساس مطالعات علمی میزان ابتلا به سرطان پستان در زنان استفاده کننده از قرص ها به مدت بیش از 10 سال، کمی افزایش دارد . در مورد نحوه عملکرد قرص ها در افزایش مختصر سرطان پستان اطلاعات چندانی در دسترس نیست .

9- آیا می توان از قرص های ترکیبی به عنوان آزمایش تشخیصی حاملگی استفاده کرد ؟
خیر – در نتیجه مصرف چند قرص یا یک دوره کامل قرص، خونریزی واژینان می تواند اتفاق بیافتد و مطالعات نشان داده اند که این خونریزی با دقت و به درستی باردار بودن یا باردار نبودن را نشان نمی دهد . بنابراین دادن قرص ها برای تشخیص بارداری پیشنهاد نمی شود . قرص ها نباید به عنوان یک روش تشخیص حاملگی استفاده شوند زیرا دقیق نمی باشند و نتیجه درستی به دست نمی آید .
 منبع: مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha