سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 70926
سلامت نیوز : پارك پردیسان، پاركی پژوهشی كه متعلق به محیط زیست است همچنان از پارك‌های خبرساز است، خبرهایی كه هربار مساله‌یی جدید را در خود دارد. زمانی حرف از فروش پارك به گوش می‌رسد و زمانی دیگر سخن از حصاركشی و ساخت و ساز در پارك است. در این میان شورای شهر تهران، همیشه در قالب حامی پارك در برابر كسانی بوده كه قصد تغییرات و دگرگونی در پارك را داشتند. پاركی با وسعت 250 هكتار كه در میان چند بزرگراه اصلی شهر واقع شده است، بوستانی كه قرار بود و هست پاركی پژوهشی باشد. با دیواركشی و ساخت و ساز درون آن و چند شقه كردنش قطعا كاربری قبل را نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ وقتی خبر از ساخت و ساز در پارك رسید، حكم توقف فعالیت عمرانی از طرف دیوان عدالت اداری درباره این بوستان صادر شد و هر نوع ساخت و ساز ازسوی دیوان ممنوع اعلام شد اما مشاهدات عینی نشان داد قسمتی از بوستان توسط دیواری جدا شده و به یكپارچگی بوستان پردیسان لطمات جدی وارد شده است. محمدهادی حیدرزاده، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری در این باره گفته بود: «به نظر می‌رسد هنوز وضعیت بوستان پردیسان در هاله‌یی از ابهام است و بر اساس مشاهدات عینی فعالیت ساخت و ساز دربوستان طبیعت پردیسان به عنوان پارك اكولوژیك و ذخیره‌گاه و تنفس‌گاه شهر تهران، ابهامات زیادی را به جای گذاشته است. گرچه اعلام شد قصد فروش یا اجاره پارك وجود ندارد اما فعالیت عمرانی در پارك گواه این است كه این اتفاق می‌افتد و بهتر است سازمان در این زمینه شفاف‌سازی كند.»به گفته حیدرزاده وضعیت پارك پردیسان هم از لحاظ كیفیت نگهداری و فضای سبز به هیچ عنوان مطلوب و زیبنده شهر تهران نبوده و اساسا قابل مقایسه با پارك‌هایی كه توسط شهرداری تهران نگهداری می‌شود نیست.

انتقادها تخریبی است

اما مدیر پارك پردیسان در پاسخی به منتقدان، تامین امنیت مراكز تحقیقاتی را علت اصلی حصاركشی‌ها اعلام كرد. سیدوحید سیدجعفری با اشاره به فضاسازی تخریبی علیه مسوولان سازمان محیط زیست در این خصوص به مهر گفت: «پارك طبیعت پردیسان با رسالت علمی، فرهنگی، پژوهشی، تفریحی، تفرجگاهی طراحی شده است و یك بوستان عادی شهری نیست. جهت تكمیل طرح جامع پارك طبیعت پردیسان مصوب كمیسیون ماده 5 در پیكره‌یی بالغ بر 350 هكتار زیرساخت‌هایی مانند استخر ذخیره آب و خیابان‌كشی و تفكیك فضاهای عمومی و تخصصی الزامی است.»

به گفته وی، بازنگری طرح جامع پارك پردیسان در سال 1374 انجام شد و در همان زمان ساختمان اداری سازمان حفاظت محیط زیست در محدوده پارك در حال احداث بود و در حال حاضر پس از گذشت سال‌ها ضرورت تامین امنیت فیزیكی آن و تذكرات دستگاه‌های امنیتی و انتظامی سازمان محیط زیست را برآن داشت تا در راستای حفظ بیت‌المال و محافظت از اموال دولتی نسبت به حصاركشی قسمتی از پارك كه محل استقرار این ساختمان و مراكز تحقیقاتی، پژوهشی و آزمایشگاهی و سایر اركان تخصصی (غیر عمومی) طرح جامع است، اقدام كند. مدیر پارك طبیعت پردیسان افزود: «اهداف كلان طرح پارك طبیعت پردیسان، آموزش زیست‌محیطی، نمایش وحدت موجود میان انسان وطبیعت و وابستگی‌های متقابل میان آنها برای ایجاد تقویت قوه ادراك زیست محیطی وایجاد مراكز تحقیقاتی محیط زیست در مقیاس محلی و جهانی است. در طرح جامع پارك بیوم‌هایی از پنج قاره جهان و مناطق ایران مثل بیوم زاگرس، ارسباران، ... ، آكواریوم (جهت نمایش نمونه‌های گیاهی وجانوران آبزی)، پلانتاریوم (آسمان نما ورصدخانه)، انسكتاریوم (محل نگهداری حشرات)، آویاریوم (باغ پرندگان)، باغ‌های گیاه‌شناسی و گلخانه‌ها، قرنطینه، مركز بازپروی و كلینیك تخصصی حیوانات، موزه تاریخ طبیعی، موزه حیات وحش، آزمایشگاه‌های جانور‌شناسی، مراكز تحقیقاتی و پایش اطلاعات زیست محیطی، لابراتور‌های تخصصی زیست محیطی، مركز تاكسیدرمی ، مركز تحقیقاتی وساختمان‌های اداری پیش‌بینی شده و عمدتا قسمتی از آنهادر حال فعالیت و بعضا نیز در حال اجرا است كه فعالیت‌های فوق بعضا مورد استفاده عمومی مردم قرار می‌گیرند.»

سیدجعفری تصریح كرد: «با توجه به ظرفیت قوانین جاری تمام منابع دولتی، موسسات و نهادهای دولتی و سایر بخش‌ها، درصدد هستیم از فضاهای موجود درپارك بهره‌برداری لازم را برای عموم جامعه با توجه به اسنادبالا دستی دردستوركارقرار دهیم كه وجود پارك طبیعت پردیسان به عنوان یك ضرورت و یك زیستگاه جامع در كلانشهر تهران در میان انباشتی از ساختمان‌های بلندمرتبه (موانع جدی جریان هوای پاك) حداقل‌های استاندارد فضای سبزدر شهر را تقویت كرده و آگاهی مردم به عالی‌ترین مرتبه نیاز خود برای معیشتی سالم در یك محیط زیست استاندارد را ارتقا می‌دهد.»مدیر پارك پردیسان باتاكید مجدد براینكه اقدامات صورت گرفته در پارك پردیسان بخشی از رسالت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در فرهنگ‌سازی زیست محیطی در جامعه است، از برخی اظهارنظرها در این خصوص انتقاد كرد و گفت: «بهتر است برخی دوستان به دور از نگاه مغرضانه و عجولانه به مسائل و عیب‌جویی‌های بی‌پایه و اساس در پی تشریك مساعی برای پیشبرد توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه باشند و با وحدت و همدلی به خدمت بیشتر و بهتر به مردم شریف كشور بیندیشند.»

اما آنچه در این بین فضا را برای انتقاد باز می‌گذارد، خبرهایی است كه درباره این پارك به گوش می‌رسد و دائم از سوی این سازمان تكذیب می‌شود. خبر صدور مجوز فروش پارك از سوی هیات دولت یكی از این خبرها بود كه با وجود موجود بودن مجوز هیات دولت مبنی بر فروش پارك، سازمان تكذیبیه فروش را صادر كرد. شهرداری تهران با اخباری كه درباره پارك طبیعت پردیسان شنیده می‌شود، كمیته‌یی را مامور به پیگیری وضعیت بوستان و فعالیت‌های عمرانی آن كرد تا در صورت تایید خبر ساخت و ساز به مقابله با آن بپردازد. رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار هم اعلام كرده بود اگر محیط زیست می‌خواهد تغییر كاربری در پارك انجام دهد باید از كمیسیون‌های مرتبط در شهرداری تهران مجوزهای لازم را اخذ كند كه قطعا شهرداری تهران با آن مخالفت خواهد كرد. خبر ساخت و ساز هم كه تكذیب شد و ظاهرا حصاركشی بیش نبوده است. می‌ماند پارك و آینده‌یی نزدیك كه خبری دیگر به گوش برسد یا شایعات قبلی تایید شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha