جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7093

همه می‌دانیم كه استفاده از دارو فقط با دستور پزشك مجاز است و درصورتی‌كه مصرف دارویی برای ما ضروری تشخیص داده شود، از طریق پزشك از عوارض احتمالی و مشكلات مرتبط با آن مطلع می‌شویم. اما آگاهی از عوارض داروهای پرمصرف، حتی اگر در جعبة داروهای شما نباشند، خالی از فایده نیست. این عوارض تا چه اندازه جدی هستند و چه زمانی باید برای رفع آنها به پزشك مراجعه كرد؟

احتیاط در مصرف داروهای روزانه

در ادامه به نكات مهمی می‌پردازم كه هر فرد باید در مورد داروهای پرمصرف اعضای خانواده بداند.


داروهای ضددرد
مسكّن‌ها مانند ایبوپروفن و آسپیرین ممكن است عوارض جانبی متعددی مانند نازك شدن مخاط داخلی معده و بالا رفتن احتمال وقوع زخم و تورم معده، و حساسیت غذایی داشته باشند. علاوه بر این، مصرف روزانة آسپیرین ممكن است باعث وزوز گوش شود.
چنانچه در اثر مصرف این داروها دچار هریك از مشكلات فوق شدید حتماً به پزشك مراجعه كنید.
توجه داشته باشید از آنجا كه اكثر داروهای ضددرد حاوی كافئین‌اند، باعث افزایش فشار خون در زنان می‌شوند.

داروهای ضدبارداری
داروهای ضدبارداری حاوی استروژن و پروژستین معمولاً باعث سردرد و عفونت‌های متداول قارچی در زنان می‌شوند. از دیگر عواقب مصرف این داروها افسردگی خفیف و كاهش میل جنسی است.
در بعضی مواقع عوض كردن نوع قرص‌های ضدبارداری از شدت این عوارض جانبی می‌كاهد.
گاهی اوقات آنتی‌بیوتیك‌ها، داروهای گیاهی ضدافسردگی، و استفراغ شدید باعث كاهش میزان هورمون‌های بدن و خنثی شدن اثر قرص‌های ضدبارداری می‌شود. بنابراین، حین مصرف آنتی‌بیوتیك، به علت افزایش احتمال بارداری، باید، علاوه بر خوردن قرص‌های ضدبارداری، از روش دیگری نیز استفاده كرد.
در افراد سیگاری بالای 35 سال، با مصرف قرص‌های ضدبارداری احتمال وقوع سكته وجود دارد.
افراد زیر 30 سال كه دارای استعداد ژنتیكی هستند باید از مصرف قرص‌های ضدبارداری جداً خودداری كنند. این ژن نشان‌دهندة احتمال وقوع سرطان پستان است.
در طول دوران مصرف قرص‌های ضدبارداری، احتمال پیدایش لكه‌های قهوه‌ای روی پوست افزایش می‌یابد، از این رو اگر پوستتان در معرض اشعة آفتاب است حتماً از كرم ضدآفتاب استفاده كنید. مصرف قرص‌های ضدبارداری همچنین باعث دفع ویتامین‌های B از بدن می‌شود. با افزایش مصرف این ویتامین‌ها، كمبود حاصل را جبران كنید.

آنتی‌بیوتیك‌ها
آنتی‌بیوتیك‌ها (پنی‌سیلین، تتراسایكلین، اریترومایسین و...) معمولاً باعث ایجاد حالت‌ تهوع و ناراحتی معده می‌شوند. از دیگر عواقب مصرف این گروه داروها ایجاد حالت سرگیجه یا تغییرات خلقی است.
اگر بعد از مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها دچار خارش و قرمز شدن پوست یا تنگی نفس شدید حتماً به پزشك مراجعه كنید.
آنتی‌بیوتیك‌ها را در مواقعی مصرف كنید كه اطمینان دارید علت بیماری عفونت باكتریایی است. آنها در بیماری‌های ویروسی مانند اكثر سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا بی‌اثرند.
در صورت تجویز آنتی‌بیوتیك، مصرف كامل دارو تا آخرین كپسول ضروری است. قطع مصرف دارو با مشاهدة علائم بهبود نسبی ممكن است به بازگشت بیماری بینجامد.

هورمون‌درمانی جانشین
این داروها حاوی استروژن یا پروژسترون هستند و ممكن است باعث سردردهای میگرنی، نفخ، حساس شدن سینه، و لك‌بینی بین عادات ماهیانه شوند.
استفادة طولانی‌مدت از این داروها احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد. چنانچه بیشتر از 4 سال از این داروها استفاده كرده‌اید، در مورد قطع تدریجی مصرف دارو با پزشكتان مشورت كنید.

داروهای ضدافسردگی
داروهای ضدافسردگی مهاركنندة بازجذب سروتونین (SSRIS) مانند پروزاك، پاكسیل، و زولافت ممكن است حالت تهوع و خواب‌آلودگی ایجاد كنند و، در صورت مصرف طولانی‌مدت، باعث افت عملكرد جنسی شوند. لازم به ذكر است كه قطع ناگهانی مصرف دارو باید حتماً با مشورت پزشك صورت گیرد.
پیش از شروع مصرف داروهای ضدافسردگی، نسبت به وجود افسردگی اطمینان حاصل كنید چرا كه احساس افسردگی ممكن است در اثر كم‌كاری غدة تیروئید یا ابتلا به بیماری اختلال خلقی دوقطبی ایجاد شود.

داروهای كاهندة فشار خون
در بعضی از افراد، با مصرف این داروها سرفة خشك و در موارد بسیار نادر ورم مری و اختلال تنفسی ایجاد می‌شود.
در مواقعی داروهای ضددرد و حتی داروهای ضدبارداری باعث كاهش اثر داروهای كنترل‌كنندة فشار خون و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شوند.
داروهای مُدر در حد داروهای ضدفشار خون مؤثرند، از نظر هزینه هم مقرون‌به‌صرفه‌ترند، ولی حتماً پیش از تعویض دارو با پزشك مشورت كنید.
كاهش مصرف نمك در رژیم غذایی ضروری است. مصرف سدیم باید كمتر از یك قاشق چایخوری در روز باشد.

داروهای قلبی‌ـ‌عروقی
داروهای قلبی معمولاً عوارض جانبی زیادی دارند كه شایع‌ترین آنها سرگیجه، ورم به‌ویژه در پاها، سردرد، اسهال، تغییر در بینایی، مشكلات تنفسی، مسمومیت كبد و انعقاد خون است.
نكتة مهم در مورد مصرف این داروها این است كه به‌هیچ‌وجه نباید چند نوع داروی قلبی را همزمان مصرف كرد.
بعضی از داروهای قلبی باعث مشكلات انعقادی خون می‌شوند. به همین علت، در صورت مراجعه به دندانپزشك یا انجام دادن هر نوع جراحی، حتماً پزشك را از دارویی كه مصرف می‌كنید مطلع كنید.

جانشین‌های هورمون تیروئید
تپش قلب، لرزش دست‌ها، اسهال، و عادت‌ماهیانه‌های نامنظم از عوارض جانبی این داروهاست.
در صورت مصرف همزمان این داروها و داروهای ضددیابت، حتماً با پزشك مشورت كنید.
تشخیص میزان صحیح مصرف روزانة هورمون‌های تیروئید برای هر فرد بسیار سخت است و گاهی ماه‌ها طول می‌كشد. به‌علاوه این داروها ممكن است به بیماری قلبی یا افزایش فشار خون منجر شوند.

داروهای ضدآسم
داروهای ضدآسم ممكن است باعث اختلال صوتی یا عفونت قارچی داخل دهان شوند. برای پیشگیری، حتماً بعد از استفاده از این داروها دهان خود را بشویید و دندان‌هایتان را مسواك بزنید.
استفادة طولانی‌مدت از داروهای ضدآسم ممكن است به پوكی استخوان منجر شود. در این صورت، آزمایش پوكی استخوان مخصوصاً برای زنان یائسه لازم است.
زیاد مصرف كردن داروی گشادكنندة مجاری تنفسی در حملة آسم باعث بروز اختلالات قلبی می‌شود. اگر از اسپری آسمتان بیشتر از 3 بار در هفته استفاده می‌كنید ممكن است بدنتان نسبت به دارو مقاوم شده و دارو اثربخشی چندانی نداشته باشد. برای پیشگیری از آن، با پزشك مشورت كنید.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha