سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 70940
سلامت نیوز : تاسیس باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به سال‌های دور برمی‌گردد، اولین جرقه‌های تاسیس این باشگاه‌ها قبل از انقلاب زده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛  در ابتدای حیات تاسیس و راه‌اندازی این باشگاه‌ها عموم و بخصوص رده سنی جوانان چندان از این موضوع استقبال نكردند، به طوری كه در دهه 60 تعداد محدودی از این دست باشگاه‌ها در سطح كشور وجود داشت، اما در دهه 70 تعداد این باشگاه‌ها افزایش یافت، چراكه با رویكرد جوانان این باشگاه‌ها از اواسط دهه 70 رونق بیشتری یافتند و افراد بیشتری جذب رشته بدنسازی و پرورش اندام شدند. طی سال‌های آینده این باشگاه‌ها باز هم با رونق بیشتری روبه‌رو شدند و در ورزش كشور جایگاه بهتری پیدا كردند.

به موازات جا افتادن پرورش اندام و بدنسازی در میان جمعیت زیادی از مردان و پسران جوان، برخی از متولیان راه‌اندازی و مدیریت این باشگاه‌ها برای جذب مشتری های بیشتر روش‌های دیگری را در پیش گرفتند كه این روش‌ها هرچند بسیار موفقیت‌آمیز بود و سود مالی قابل توجهی را برای متولیان به همراه داشت، اما گذشت زمان ثابت كرد برخی از این روش‌های جذب مخاطب بدون هیچ گونه پیش‌زمینه علمی و منطقی تهیه و تدوین شده است و به همین دلیل در موارد متعددی به مشتریان ثابت این باشگاه‌ها خسارات جانی غیرقابل جبرانی وارد كرد، خساراتی كه به دنبال تجویز داروهای نیروزا، هورمون‌های مختلف و مكمل‌های غذایی تایید نشده به وجود آمد. مدتی پیش گزارشی از عملكرد این باشگاه‌ها تهیه و تدوین شد كه در این گزارش به آمار تكان‌دهنده‌ای اشاره شده بود، آماری كه حاكی از این بود كه 90 درصد باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به مواد نیروزای غیرمجاز آلوده هستند.

رقابت كاذب بین باشگاه‌ها

وقتی تعداد باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام در كشور بدون نظارت دقیق به حالت تصاعدی افزایش می‌یابد نتیجه‌اش این می‌شود كه رقابتی كاذب بین این باشگاه‌ها برای حفظ و جذب مشتری شكل می‌گیرد. این رقابت كاذب می‌تواند در برگیرنده موارد متعددی باشد كه توزیع غیرمجاز مواد نیروزایی كه كمتر كاربردی روی افزایش توان جسمانی افراد دارد و فقط ظاهر فرد به اصطلاح بدنساز را به سبك قهرمانان و ضدقهرمانان فیلم‌های هالیوودی درمی‌آورد، مهم‌ترین بخش آن است.

در شرایطی كه باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام رشدی قارچ گونه را در پیش گرفته‌اند و تعداد باشگاه‌های بدون مجوز نیز روز به روز افزایش می‌یابد تجویز مكمل‌ها، هورمون‌ها و مواد نیروزا مهم‌ترین خطری است كه ثبت‌نام‌كنندگان در این باشگاه‌ها را تهدید می‌كند.

برخی از این باشگاه‌ها، حالا چه مجوزدار باشند و چه غیرمجوزدار، گاه شهریه‌هایی غیرقانونی و بالاتر از تعرفه مشخص شده از مراجعه‌كنندگان دریافت می‌كنند، اما میزان این شهریه‌ها هر چقدر هم بالا باشد در برابر خطر تجویز و استفاده از مواد به اصطلاح نیروزا چیزی به حساب نمی‌آید.

قربانیان بدنسازی و پرورش اندام

حضور بدون مطالعه و تحقیق در باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام عوارض نامطلوب و گاه خطرناكی را به دنبال دارد. اوج خطرات حاصل شده از روش‌های غلط و نامطلوب بدنسازی و پرورش اندام «مرگ» است، بله، مرگ! در سال‌های اخیر موارد متعددی از فوت ناگهانی و عجیب برخی از ورزشكاران پرورش اندام و بدنسازی به گوش رسیده است كه یكی از مهم‌ترین نمونه‌های اخیر آن به صادق شیخ‌زاده برمی‌گردد، یكی از قهرمانان پرس سینه كشور كه شب خسته به خواب رفت و دیگر هرگز بیدار نشد. بسیاری مرگ این ورزشكار را به عوارض خطرناك داروهای غیرمجاز باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام نسبت می‌دهند.

موارد منجر به فوت در ورزشكاران بدنسازی و پرورش اندام فقط مختص مردان نیست. سپیده دختر جوانی بود كه برای رسیدن به یك وزن ایده‌آل در یكی از همین باشگاه‌های بدنسازی ثبت‌نام كرد، اما اشتباه مسلم مربی این باشگاه كه به سپیده پیشنهاد كرده بود از یكی از دستگاه‌های بدنسازی برقی استفاده كند، فاجعه‌ای را رقم زد.

سپیده به محض استفاده از این دستگاه روی زمین افتاد و دقایقی طول نكشید كه اطرافیانش فهمیدند جان داده است، سپیده‌ای كه قرار بود سه هفته دیگر ازدواج كند. این دختر جوان و صادق شیخ‌زاده تنها نمونه‌ای از چند نمونه‌ای هستند كه طی سال‌های اخیر به دنبال عوارض باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام جان خود را از دست داده‌اند.

حق تجویز دارو را ندارند

امید امیری، رئیس كنفدراسیون قوی‌ترین مردان آسیا و نماینده رسمی فدراسیون جهانی پرورش اندام و بدنسازی در گفت‌و‌گو با جام جم گفت: باشگاه‌های بدنسازی برای دریافت مجوز باید سلسله مراتبی را طی كنند كه از فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی و پس از آن از هیات پرورش اندام استان مربوط آغاز می‌شود. در نظر گرفتن سرانه حداقل چهار مترمربع برای هر ورزشكار، تهویه مناسب و شرایط دیگر در باشگاه‌های پرورش اندام و بدنسازی الزامی است. این مجموعه باید مدیریتی تایید شده داشته باشد و حضور دو كارشناس پزشكی ورزشی در كنار این باشگاه الزامی است، ضمن این كه مربیان شاغل در این باشگاه‌های قطعا باید مدرك رسمی مربیگری داشته باشند.

امیری گفت: تنها در شرایطی كه موارد نامبرده رعایت شود یك باشگاه رسمی و مجوز دار خواهیم داشت در غیر این صورت فعالیت باشگاه وجهه قانونی ندارد. قانونی نبودن فعالیت این باشگاه‌ها خود تبعات دیگری را به دنبال دارد همانند تجویز غیرقانونی مكمل و داور توسط مربیان ناآگاه كه این عمل آنها خود یك جرم است؛ چراكه كسی كه مدرك پزشكی ندارد حق تجویز دارو را هم نخواهد داشت. این مربیان برای از بین بردن چربی شكم یا افزایش نیرو حتی آمپول هم تجویز می‌كنند كه بسیار خطرناك است و عوارض بدی به دنبال دارد.

رئیس كنفدراسیون قوی‌ترین مردان آسیا در ادامه گفت: استفاده دنباله‌دار از مكمل‌های مختلف در بانوان به وجود آمدن موهای زائد منجر می‌شود و در مردان عقیمی را به دنبال دارد كه با هیچ چیز قابل جبران نیست. این مكمل‌ها آنقدر خطرناك هستند كه هورمون‌های زنانه و مردانه را براحتی تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از ورزشكاران پرورش اندام و بدنسازی می‌خواهند راه صد ساله را یك شبه بروند و به همین دلیل دست به هر كاری می‌زنند. وی با اشاره به نقش برنامه مردان آهنین در افزایش علاقه به پرورش اندام و بدنسازی یادآور شد: هنگامی كه در سال 77 برنامه قوی‌ترین مردان ایران را راه‌اندازی كردیم ورزشكاران رشته‌های مختلف همچون جودو، قایقرانی، كشتی و رشته‌های دیگر در این مسابقه حضور داشتند، اما در سال‌های بعد همه چیز فقط منحصر به ورزشكاران رشته‌های پرورش اندام و بدنسازی شد كه اصلا درست نبود.

امیری خاطرنشان كرد: پیرو تذكرات متعدد كارشناسان مختلف به سازمان صدا و سیما بالاخره متولیان این برنامه به این نتیجه رسیدند كه این برنامه تلویزیونی را قطع كنند تا پرورش اندام و بدنسازی بیش از این به این شكل مورد تبلیغ منفی قرار نگیرد. وی گفت: در آینده‌ای نزدیك این برنامه با شكلی متفاوت اجرا خواهد شد و ورزشكاران حاضر در این مسابقه دیگر فقط ورزشكاران پرورش اندام و بدنسازی نیستند و قرار نیست كه به هر قیمتی در این برنامه شركت كنند.

بدتر از مواد مخدر

بسیاری از مربیانی كه در باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام مشغول فعالیت هستند، اطلاعات چندانی در رابطه با بحث فیزیولوژی ندارند و همین نبود آگاهی باعث می‌شود بدون در نظر گرفتن شرایط مختلف به تجویز انواع نیروزاهای غیرمجاز دست بزنند. آنها نمی‌دانند كه یك نوجوان چهارده یا پانزده ساله نیازی به استفاده از كراتین و پروتئین بیش از اندازه ندارد، اما برای آنها چنین نسخه‌هایی را تجویز می‌كنند. آنها نمی‌دانند مكمل‌هایی كه برای یك نوجوان تجویز می‌شود نباید با مكمل‌های یك جوان سی ساله یكسان باشد، اما این كار را انجام می‌دهند. آنها نمی‌دانند برخی از مواد نیروزا چنان در بدن فرد تاثیرگذار است كه حتی می‌تواند از لحاظ ژنتیكی نیز در بدن آن فرد تاثیرات خود را بگذارد، اما سواد كم در این زمینه باعث می‌شود گاهی برای برخی افراد داروهایی را تجویز كنند كه این داروها نه‌تنها روی بدن فرد تاثیر منفی می‌گذارد بلكه حتی در آینده باعث می‌شود تا فرزندی كه از این فرد به وجود می‌آید با نقایص ژنتیكی روبه‌رو شود. برخی از مضرات مواد نیروزای موجود در باشگاه‌های بدنسازی از مواد مخدر هم بدتر است.

میانبر زدن

برای راه‌اندازی یك باشگاه بدنسازی و پرورش اندام مراحل گوناگونی باید طی شود، اما با توجه به رشد بی‌اندازه این باشگاه‌ها در كشور به نظر می‌رسد بسیاری برای طی نكردن این مراحل میانبر می‌زنند، حالا چگونه، مشخص نیست.

حضور یك پزشك متخصص در كنار یك باشگاه پرورش اندام و بدنسازی از اهم موارد است، در كنار آن باید از مربیان با دانش و آگاه استفاده شود نه مربیانی كه خود تا همین چند ماه پیش در همان باشگاه به عنوان كارآموز تمرین می‌كرده‌اند.

نظارت دقیق بر این باشگاه‌ها و نوع مواد نیروزایی كه در این باشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز بسیار واجب و ضروری است. با طی شدن همه این مراحل و اطمینان از اجرای دقیق آنها در یك باشگاه می‌توان با خیال راحت ثبت‌نام كرد، اما واقعا در ایران چند باشگاه همه این مراحل را طی كرده‌اند و خواهند كرد؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha