سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
سلامت نیوز : فشار خون، بیماری بسیار شایعی است و در برخی جوامع شیوع آن به حدود 30 درصد می‌رسد. معمولا این بیماری زمانی كه شدید نیست علائم چندانی ایجاد نمی‌كند و به همین دلیل تنها راه تشخیص این بیماری، كنترل مرتب فشار خون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛  با وجود ماهیت كم‌سروصدا و خاموشی كه این بیماری دارد، عوارض متعددی ناشی از فشار خون بالا روی اعضای مختلف بدن ظاهر می‌شود.تاثیر بر رگ‌های قلب و مغز و تشدید روند آترواسكلروز ـ كه به معنی سخت‌شدن و تنگی رگ‌هاست ـ سردسته عوارض این بیماری است كه در نهایت به سكته مغزی و قلبی منتهی خواهد شد.

كلیه‌ها نیز در درازمدت از فشار خون بالا آسیب‌دیده و ممكن است دچار نارسایی دائم شود. از دیگرعوارض مهم فشار خون، تنگ‌شدن رگ‌های بزرگ پا و در ادامه احساس ضعف و درد در پاهاست كه به دنبال كمی فعالیت ورزشی ایجاد خواهد شد.

خوشبختانه به دلیل وجود انواع داروها بیشتر موارد فشار خون درمان شده و فرد بیمار از بروز عوارض در امان خواهد ماند البته این نكته مهم را باید به خاطر سپرد كه درمان فشار خون، كاری دائم و بی‌وقفه است و بعد از كنترل كامل فشار خون همچنان باید ادامه یابد تا از بروز مجدد و عود آن جلوگیری شود.

هرگز نمی‌توانیم به صرف كنترل این بیماری درمان را متوقف كنیم؛ زیرا نه‌تنها باعث عود بیماری می‌شود، بلكه گاهی باعث بروز فشار خون‌های شدید خواهد شد.

اكنون نوبت آن است كه فشار خون مقاوم را توصیف كنم. وقتی درمان فشار خون با یك دارو موفق نباشد باید داروی دوم و سوم را برای درمان اضافه كرد. مهم این است كه یك داروی مدر ـ یعنی دارویی كه باعث زیادشدن ادرار می‌شود ـ جزو داروهای بیمار باشد.

در این حالت اگر نتوانیم فشار خون را كنترل كنیم؛ یعنی به كمتر از 140 روی 90 برسانیم به معنی مقاوم بودن فشار خون خواهد بود.

داروهای ادرارآور موجود شامل هیدروكلرتیازید، تریامترن اچ، فورزماید و اسپیرینولاكتون است ـ همان‌گونه كه گفته شد ـ نقشی اساسی در كنترل فشار خون ایفا می‌كند و حتما باید در بین داروهای دریافتی بیماران باشد.

چرا فشار خون مقاوم به درمان می‌شود

دلیل اول و اصلی آن مصرف نامرتب و قطع داروها از سوی بیماران است. وقتی بیمار بعد از مدتی دارو را قطع می‌كند حتی با مصرف دوباره آن نیز ممكن است دیگر فشار خون كنترل نشود.

دلیل دوم، خوردن نمك زیاد یا مایعات شور است كه كنترل فشار خون را ناممكن می‌‌كند و دلیل سوم، وجود بیماری‌هایی است كه باعث فشار خون شده‌ است و پزشك نتوانسته آنها را تشخیص دهد.

كدام بیماری‌ها فشار خون مقاوم ایجاد می‌كند

سردسته آنها، بیماری‌های غده فوق‌كلیه است. غده فوق‌كلیه چند هورمون ایجاد می‌كند كه فشار خون را بالا می‌برد. به این ترتیب حتما باید كاركرد این غده در بیمارانی كه فشار خونشان كنترل نمی‌شود، ارزیابی شود. جالب این است كه با تشخیص و درمان این موارد، فشار خون بخوبی و كامل كنترل خواهد شد.

از دیگر بیماری‌هایی كه كنترل فشار خون را سخت می‌كند، تنگی رگ‌های كلیه‌هاست. در این حال با بررسی رگ‌های كلیه و در صورت لزوم باز كردن آنها فشار خون بخوبی مهار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha