سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 70942
سلامت نیوز : ورزش ایران در المپیك و پارالمپیك لندن در شرایطی پاك و عاری از دوپینگ ماند. این مهم به این دلیل به دست آمد كه از چند ماه مانده به آغاز این بازی‌ها، فهرست مكمل‌های مجاز در اختیار ورزشكاران اعزامی قرار گرفت تا آنها ناخودآگاه در دام دوپینگ گرفتار نشوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛  در شرایطی كه به باور اكثر قریب به اتفاق كارشناسان، ورزش حرفه‌ای امروز دنیا بدون مكمل‌های ورزشی غیرقابل تصور است و از طرفی با علم به وجود بیش از یكهزار مكمل ورزشی در سطح ایران، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) چند ماه قبل از اعزام ورزشكاران ایران به لندن 2012 با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در میان انبوه مكمل‌های موجود در بازار پس از آزمایش‌های تخصصی، 27 مورد را برای ورزشكاران مجاز اعلام كرد. 27 مكملی كه دست‌كم مصرف آنها برای ورزشكاران نمی‌توانست پیامد مثبت شدن تست دوپینگ را به دنبال داشته باشد.

این مكمل‌ها عبارت بودند از: قرص كراتین اتیل استر، قرص آمینو 4600، قرص اچ‌ام‌بی، قرص Muscle Quard، قرص گلوتامین، قرص كوكیوتن 100، محلول بسته‌ای استیمول، ژل ورزشی ایزواستار، قرص جینسانا 100، قرص روغن ماهی، قرص ZMC، قرص ال كارنیتین 500 میلی‌گرم، ویال ال كارنیتین یك گرمی ایتالیایی، قرص كافئین 200 میلی‌گرمی، ویتامین E400، ویتامین C500، قرص مولتی‌ویتامین، شكلات سیمپلكس، پودر گین آپ بزرگسالان، پودر ایزواستار پرتقالی، قرص ایزواستار جوشان، قرص منیزیم جوشان، قرص كلسیم جوشان، پودر هیدروكسی كات، پروتئین وی، پودر ایزواستار پرتقالی ـ ایزواستار و پودر كربومس پرتقالی شماره یك و 2.

این در حالی بود كه در همان مقطع تاكید شد استفاده از این مكمل‏ها در سطح قهرمانی و حرفه‎ای مجاز اعلام و به ورزشكارانی كه در سطح ورزش همگانی فعالیت دارند توصیه شد برای استفاده از این مكمل‏ها با پزشك مشورت كنند. چه‌بسا این مكمل‎ها برای آنان غیرمجاز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha