سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴

خون برای گردش موثر در عروق بدن از نیرو و فشاری برخوردار است که آن را به نقاط مختلف بدن می رساند. این افزایش فشار خون است که بیماری تلقی می شود.

سلامتی مردم وظیفه ی کیست؟
سلامت نیوز :  امروز روز مهمی برای همه مردم دنیاست. روزیست که سلامت مورد توجه جامعه جهانی قرار می گیرد و در پی آن به همه انسانها گوشزد می شود که زندگی موهبتی با ارزش است و باید قدر آن را دانست و به سلامتی اهمیت داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بازتاب زندگی ؛ روز جهانی سلامت امسال با شعار کنترل فشار خون در پارک ملت تهران برگزار می شود.بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 33 درصد بزرگسالان دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند. به عبارت دیگر یک نفر از هر سه بزرگسال دنیا فشار خون دارند که البته این میزان با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. در مجموع در گروه سنی 20 تا 30 سال یک نفر از هر 10 نفر و در گروه سنی 50 سال به بالا 5 نفر از هر 10 نفر فشار خون بالا دارند.

در واقع همه افراد فشار خون دارند! خون برای گردش موثر در عروق بدن از نیرو و فشاری برخوردار است که آن را به نقاط مختلف بدن می رساند. این افزایش فشار خون است که بیماری تلقی می شود.افزایش فشار خون می تواند اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی، کلیه ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

میزانی از فشار خون که بالا در نظر گرفته می شود در منابع مختلف متفاوت است ولی معمولا به فشار خون بیشتر از٩٠/١٤٠میلیمتر جیوه افزایش فشار خون اطلاق می شود. به فشار خون افزایش یافته گاهی قاتل خاموش گفته می شود چون اگرچه معمولاً بی علامت است ولی می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

دکتر مسعود رفعتی دبیر ستاد سلامت مرکز در خصوص برنامه های امروز به خبرنگار بازتاب زندگی گفت: برنامه های امسال با همکاری دانشگاه و روی محور آموزش انجام می گیرد.

وی ادامه داد: بیمارستان شهید رجایی به عنوان قطب قلب کشور شناخته می شود و تصمیم دارد برنامه های خاصی را در این حوزه انجام دهد و به نوعی هم متولی شده است که به نوعی ارتباط با حوزه مقاومت بسیج دانشگاهی  و شهرداری داشته باشد.در این خصوص برای ایجاد وحدت رویه و برای اینکه موازی کاری نداشته باشیم همکاری داشته ایم تا بحث آموزش عمومی برای شهروندان در خصوص تنطیم فشار خون برگزار کنیم.

دکتر رفعتی ادامه داد: بر اساس نیاز مردم به برنامه های مشاوره ای تصمیم گرفتیم که در بخشی از برنامه های امسال مشاوره تغذیه و مشاوره روانشناسی داشته باشیم چراکه بر اساس نوع تغذیه ای که مردم ما دارند و همچنین استرس های روزمره ای که هر کدام از ما تجربه می کنیم خطر ابتلای به فشار خون بسیار بالاست. البته در این روز انجمن های دیابت و خانه های سلامت شهرداری تهران هم فعالیت می کنند و بخشی از کار به عهده این دوستان است و خدمات بررسی فشار خون به طور عمده با مرکزیت بیمارستان شهید رجایی و بصورت رایگان انجام می شود.

مسوول ستاد برگزاری روز سلامت تصریح کرد: برای افرادی که با بیماران سرو کار دارند مانند پزشکان و پرستاران یک سمینار یک روزه تحت عنوان سمینار فشار خون جهت بازآموزی برگزار کرده ایم که  در واقع اختصاص به  فشار خون و تشخیص و درمان آن دارد.

وی در پاسخ به این سوال که امسال علاوه بر کنترل و پیام رسانی به بزرگسالان در خصوص فشار خون برای کودکان در سنین مدرسه هم برنامه هایی تدارک دیده شده است، آیا در این سنین چنین نیازی وجود دارد یا خیر گفت: این برنامه از طریق رابطین آموزشی و بهداشتی مدارس انجام می شود و دانستن این نکته ضروریست که بیماری فشار خون هرگز بصورت حاد و یکدفعه ایجاد نمی شود بلکه به مرور زمان و با تغذیه های نادرست و اشتباه گریبانگیر افراد می گردد در نتیجه کنترل و آموزش آن به کودکان سنین پایین لازم است.

وی ادامه داد: متاسفانه ما زمانی بیماری را حس می کنیم که علامت دار می شود، یعنی فرد به آن مبتلا شده است و باید اقدامات درمانی روی افراد انجام می شود.

دکتر رفعتی گفت: هدف این است که ما بتوانیم یک زندگی سالمتر را برای مردم ایجاد کنیم ما می دانیم که بیماری فشار خون و بیمار های قلبی و عروقی به نوع زندگی مردم بسیار ارتباط دارد. در حال حاضر و با توجه به زندگی های روزمره دانش آموزان، بازی های کامپیوتری و کاهش فعالیت های بدنی باعث می شود این بیماری در آینده آنها خطرساز باشد. در نتیجه ما باید به بچه ها با آموزش های لازم بیاموزیم که رژیم سالم غذایی را آموزش ببینند.

رفعتی با اشاره به اینکه در حال حاضر در خانواده ها نوعی فرزند سالاری هم وجود دارد و همین آموزش ها می تواند از طریق فرزندان به خانواده های منتقل شود اظهار داشت: در مورد فشار خون باید از همان کودکی به فرزندان آموزش بدهیم چراکه در بزرگسالی و زمانیکه بیماری ایجاد شد دیگر نمی توان درمان کرد بلکه می توان عوارض را کمتر کرد. بیماری فشار خون در 90 درصد مواقع علت شناخته شده ای ندارد اما با ورزش، کنترل خشم و رژیم غذایی سالم می توانیم این بیماری را کنترل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اهمیت سلامتی جامعه تنها یک روز در سال را به سلامت اختصاص دادن کافیست یا خیر تاکید کرد: بحث سلامتی و روز مشخص برای آن مانند یک نماد است و به خاطر اهمیتی که موضوعات دارند یک روز به عنوان نماد برای آنها در نظر گرفته می شود.

در این روزها برای افراد بیمار یک سری فرآیندهای آموزشی در نظر گرفته می شود که در طول سال می تواند آنها را رعایت کند. در واقع رسالت اصلی ما پیشگیری است و ما باید بتوانیم به آنها آموزش دهیم تا بتوانند فعالیت طبیعی اجتماعی داشته باشند و از همه مهمتر باید برای افراد خانواده این بحث را داشته باشیم تا بدانند با یک فرد بیمار چگونه بهتر زندگی کنند.

دکتر رفعتی در پایان گفت: بحث سلامتی فقط مختص وزارت بهداشت نیست و همه دستگاهها باید به سلامتی مردم توجه کنند و همه ارگان ها باید به این فکر بیفتند تا برای سلامتی مردم تلاش بیشتری کنند و این روز در واقع نمادی است برای یادآوری چنین کارهایی تا همه ما برای سلامتی خود و دیگران بکوشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha