سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
سلامت نیوز : همه هیجانات و عواطف انسانی دارای جنبه‌های مثبت هستند هر چند گاهی بر جنبه‌های منفی آنها توجه بیشتری می‌شود. برای نمونه ترس كه عموماً به عنوان یك هیجان منفی از آن یاد می‌شود، زندگی فرد را در موارد خطرناك حفظ می‌كند و باعث حزم و احتیاط و دوراندیشی در او می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ ترس از سرزنش دیگران در صورت عدم موفقیت، سبب كوشش بیشتر فرد برای رسیدن به موفقیت می‌شود. ترس از شكست ممكن است باعث تلاش فرد برای تقویت نیروهای خود و در نتیجه موجب پیروزی شود. اما گاهی ترس سبب می‌شود فرد از ورود به یك موضوع مفید و مهم بپرهیزد و یا وارد رقابت سازنده نشود.

بی‌اعتمادی به توانایی‌های خود و بی‌اعتمادی به حسن نیت دیگران موجب می‌شود شخص به بسیاری از فعالیت‌ها نپردازد و در نتیجه استعداد و ظرفیت او نهفته باقی بماند یا نادیده گرفته شود.

برای نمونه، دانش‌آموزی كه می‌ترسد مورد تمسخر و استهزای دیگران قرار گیرد، زمانی كه پاسخ سوال معلم را به خوبی می‌داند نیز دست بلند نمی‌كند تا جواب دهد. درحالی كه اگر بر این ترس غیرواقعی غلبه می‌كرد و پاسخ می‌داد تشویق می‌شد و در نتیجه اعتماد به نفس در او تقویت می‌شد.

برای كاهش ترس‌های بیمارگونه و اضطراب‌هایی كه در واقع نسبت به خطرهای غیرواقعی و تصوری به وجود می‌آید، بهترین كار ایجاد یك محیط امن و پذیرنده برای فرد است. باید ابراز وجود و اظهارنظر وی را مورد توجه قرار داد و از سرزنش و خرده‌گیری نامناسب پرهیز كرد.

اما بهترین كار برای پیشگیری از ایجاد ترس‌های بیمارگونه و اضطراب‌ها آن است كه در دوران شیرخوارگی اعتماد اساسی در كودك به وجود آید یعنی مادر نیازهای فرزند شیرخوار را تا یك و نیم سالگی بی‌قید و شرط برآورده كند كه این احساس را در كودك پدید می‌آورد كه جهان جای خوبی است كه در آن به من و نیازهای من توجه می‌شود و بزرگترها مرا دوست دارند.

البته پس از یك و نیم سالگی این توجه بی‌قید و شرط جای خود را به سپردن برخی امور به كودك یا امكان تعویق در ارضای خواسته‌های او می‌دهد. كودكانی كه نیازهای آنان در دوره شیرخوارگی برآورده نشده است، دچار بی‌اعتمادی اساسی نسبت به خود و جهان شده و در نتیجه به علت ترس از عدم پذیرش وارد فعالیت‌های اجتماعی و تعامل مثبت با دیگران نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha