سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 70950
سلامت نیوز :تصمیمات شبانه مسئولان برای چندمین‌بار است که شگفتی می‌آفریند. در شبی دانشگاهی را ادغام می‌کنند و دانشجویان و اساتید را به جای دیگری واگذار می‌کنند و در شبی دیگر اختیار را به خودشان می‌دهند و می‌گویند هرکجا که می‌خواهید بمانید. ظاهرا بحث ادغام دانشگاه علوم پزشکی تهران با شب‌های پاییزی خزان شده و در فصل بهار در حال شکوفایی و از نو شدن است. در سال 89 طی مصوبه‌ای دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیش از 6 هزار دانشجو و 731 هیأت علمی و 7 دانشکده پزشکی، علوم پایه، علوم توانبخشی، پرستاری و مامایی، بهداشت، مدیریت و اطلاع‌‌رسانی‌ پزشکی و پیراپزشکی، 10 بیمارستان آموزشی، 16 بیمارستان درمانی، 7 مرکز بهداشت و درمان و 18 مرکز تحقیقاتی که از بخش‌های وابسته به آن بودند در شبی پاییزی به جای دیگری منتقل شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آن زمان این انتقال را طبق مصوبه‌ای دانست که گفته شد در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران و کوچک کردن دولت بوده است و در جهت تأمین یکپارچگی در ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی، درمانی استان تهران و کاهش تصدی‌گری امور موازی، تمام واحدهای دانشگاه علوم پزشکی ایران به دو دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و شهیدبهشتی منتقل شد. اما حال که فصل بهار آمده است و همه چیز در حال نو شدن و شکوفایی است به یکباره دکتر محمدحسن طریقت‌منفرد، دومین وزیر بهداشت دولت دهم که پس از عزل دستجردی در این سمت قرار گرفته است؛ اعلام کرد: ما به اعتراض اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق، رسیدگی کردیم و براساس مصوبه شورای گسترش وزارت بهداشت این دانشگاه به شکل سابق خود بر می‌گردد. نخستین نکته‌ای که در ذهن ایجاد می‌شود این است که مگر نه‌اینکه این دانشگاه بر اثر مصوبه کار گروه خروج دستگاه‌های اجرایی از تهران منحل اعلام شده اما اکنون با مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌ها به شکل خود برمی‌گردد.

همه این کش‌و‌قوس‌ها درحالی است که دکتر باقر لاریجانی، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 89 اعلام کرد: اکنون با توان بیشتر در جهت تحقق سند چشم‌انداز می‌توانیم نقش خود را در منطقه و در جهان ایفا کنیم. برای اینکه به رسالت ملی خود عمل کنیم و راه را برای دستیابی به اهداف ترسیم شده در اسناد برنامه‌ای کشور فراهم کنیم چاره‌ای جز ادغام نداریم. در کنار لاریجانی بودند بسیاری از افراد دیگری که با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران موافقت کردند و این تصمیم را نقطه قوتی در راستای پیاده‌سازی اهداف آموزشی دانستند. اعتراض دانشجویان و هیأت علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران به موضوع ادغام دانشگاه‌ها اعتراض کردند و آن را نپذیرفتند. اعتراضات به مجلس شورای اسلامی کشیده شد. وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس فراخوانده شد و نمایندگان از وی توضیح خواستند. دستجردی وزیر بهداشت وقت با پذیرش ضمنی ضرورت مشورت با اساتید تأکید کرد: این موضوع درراستای دستور ریاست‌جمهوری و اجرای مصوبات کارگروه انتقال دستگاه‌های اجرایی از تهران انجام گرفته است. با توضیحات وزیر بهداشت و معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی رئیس‌جمهور مشخص شد که انتقال دستگاه‌های اجرایی از تهران مهم‌ترین منشأ این تصمیم بوده است.

طریقت‌منفرد: به اعتراض بحق دانشجویان واساتید رسیدگی کردیم این درحالی است که طریقت منفرد، وزیر بهداشت در این‌باره گفت: در هفته اخیر تعداد زیادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به وزارت بهداشت آمدند و به صورت جدی درخواست و اعتراض بحق و منطقی‌شان این بود که دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران احیا شود. به دنبال این جلسه، یکشنبه‌شب شورای گسترش وزارت بهداشت تشکیل شد و با انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران و احیای آن موافقت کرد. به عقیده وزیر بهداشت تصمیم ادغام دانشگاه ایران با دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر در تهران عملا به نحوی خدمات بهداشتی- درمانی و به‌خصوص امور آموزشی و علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی پایتخت را مختل کرده بود. وی همچنین درباره قانونی بودن احیا دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: تصمیم قبلی مسئولان وزارت بهداشت مصوبه دولت را نداشت و به همین علت تصمیم شورای گسترش وزارت بهداشت برای احیا و انتزاع این سه دانشگاه کفایت می‌کند و از همین امروز روند احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز می‌شود.

طریقت‌منفرد درباره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: آن عده که فارغ‌التحصیل شده‌اند مشکلی ندارند، آن عده‌ای که اکنون دانشجو هستند و در مدت زمان بعد از ادغام قبول شده اند نیز مختارند، بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران هر کدام را که خواستند انتخاب کنند. البته در نامه‌هایی که به ما رسیده است، اکثر دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تمایل دارند که به دانشگاه قبلی خودشان برگردند. سرپرست دانشگاه ایران رئیس بیمارستان‌ هاشمی‌نژاد وزیر بهداشت همچنین خبر داد: مسعود اعتمادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران خواهد بود و کمیته نقل و انتقال این دانشگاه به ریاست دکتر شاه‌حسینی تشکیل شده و مراحل اداری انتزاع این دانشگاه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی به سرعت طی می‌شود. مسعود اعتمادیان، پیش از این رئیس بیمارستان هیأت امنایی ‌هاشمی‌نژاد و مدتی رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بود. او پس از دریافت حکم سرپرستی گفت: این دانشگاه را هم در حوزه آموزش علوم پزشکی و هم در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر از قبل احیا می‌کنیم. اما آن‌طور که اعتمادیان گفته است، احیا دانشگاه علوم پزشکی ایران با اطلاع و موافقت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور همراه بوده است.

 نکته اینجاست که ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران هم با دستور احمدی‌نژاد بود. سیدعلی ابطحی که در زمان ادغام ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران را برعهده داشت، گفته بود که تصمیم ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران مردادماه 89 از سوی ریاست‌جمهوری ابلاغ شده بود اما وزیر بهداشت تا آبان‌ماه آن را به تعویق انداخته بود. کار غیرقانونی نیست فقط باید کارشناسی شود حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این‌باره می‌گوید: وزارت بهداشت و شورای گسترش دانشگاه‌ها از نظر قانونی می‌تواند دانشگاه‌هایی را ادغام یا از هم منفک کنند. این کار غیرقانونی نیست و دفعه قبل هم که ادغام انجام شد، کار غیرقانونی صورت نگرفت. اما قرار شده است وزارتخانه کار کارشناسی کنند.زیرا ما فقط می‌خواهیم کار کارشناسی داشته باشند که آسیبی به آموزش پزشکی وارد نشود. در نهایت وزیر بهداشت وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران را همانند سابق اعلام کرده است و با تعیین سرپرست و مسئول هیأت انتقال فعالیت آن را از سر گرفته است. در این میان اعلام شده است که دانشجویانی که از طریق کنکور با یک کد مشترک وارد شده‌اند حق انتخاب محل تحصیل را دارند و وضعیت مراکز درمانی وابسته به این دانشگاه به شکل سابق برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha