سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 70951
سلامت نیوز :  رنگ‌های ارغوانی، قرمز، زرد، نارنجی، سبز، آبی و بنفش موجود در انواع آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی میوه و سبزیجات به خاطر وجود انواع رنگدانه‌ها است. این رنگ‌ها برای حفظ سلامتی و تندرستی ضروری هستند زیرا آن‌ها منبعی غنی از مواد مغذی طبیعی به شمار می‌روند. بسیاری از رنگدانه‌های موجود در نوشیدنی‌های رنگی از بیماری‌های قلبی، سكته مغزی و انواع سرطان جلوگیری می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ آبمیوه‌های قرمز حاوی گوجه‌فرنگی، سیب، هندوانه، شامل رنگدانه لیكوپن است. لیكوپن یك رنگدانه شیمیایی بوده و باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه، سیب و گوجه‌فرنگی می‌شود و اثر آنتی‌اكسیدانی نیرومندی دارد. این رنگدانه از خانواده فیتوكمیكال‌ها بوده و مسئول تولید رنگ قرمز است. بسیاری از آبمیوه‌های قرمز حاوی لیكوپن، اسید ellagic، كوئرستین و هیپسریدین هستند. این مواد مغذی خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش می‌دهند و سطح فشار خون را تنظیم می‌كنند. همچنین از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری كرده و سطح كلسترول LDL را كم می‌كنند. البته اسید ellagic موجود در آبمیوه‌های قرمز تمشك، توت‌فرنگی و انار یك آنتی‌اكسیدان قوی بوده و اثر ضد تكثیر سلول‌های سرطانی دارد. این آنتی‌اكسیدان‌ها از تشكیل رادیكال‌های آزاد جلوگیری می‌كنند.

نوشیدنی‌هایی به رنگ قرمز ارغوانی
این نوشیدنی‌ها غنی از آنتوسیانین بوده و دارای خاصیت درمانی هستند. یك نوشیدنی قرمز حاوی میوه‌هایی مانند شاتوت و زغال‌اخته دارای رنگدانه آنتوسیانین است. آنتوسیانین‌ها مسئول بسیاری از رنگ‌های قرمز ارغوانی و آبی در انواع میوه‌ها و سبزیجاتی مانند كلم قرمز هستند. بطور كلی آنتوسیانین‌ها مولكول‌های بسیار پیچیده‌ای هستند كه با یون‌های هیدروكسید جفت می‌شوند یا آن‌ها را آزاد می‌كنند. آنتوسیانین‌های موجود درنوشیدنی‌های قرمز مانند آب آلبالو به درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع II كمك می‌كنند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را در آن‌ها كم می‌كنند. علاوه بر آن آنتوسیانین‌ها باعث تنظیم فشارخون شده و انعطاف‌پذیری رگ‌ها را افزایش می‌دهند.

نوشیدنی‌هایی به رنگ زرد و نارنجی
این نوشیدنی‌ها اغلب حاوی لیكوپن و كاروتن هستند. درواقع رنگدانه كاروتنویید، زیاگزانتین، فلاونوییدها و لیكوپن مسئول ایجاد رنگ زرد و نارنجی در نوشیدنی‌هایی به این رنگ‌ها هستند. معمولاً رنگ زرد این آبمیوه‌ها از تجمع اسیداسكوربیك ناشی می‌شود بنابر این سرشار از آنتی‌اكسیدان هستند و تولید رادیكال‌های آزاد را در بدن كنترل می‌كنند. اسید اسكوربیك از تجمع اسید اوریك و بیماری نقرس جلوگیری می‌كند. همچنین رنگدانه‌های زرد و نارنجی مانند بتاكاروتن كه پیش‌ساز ویتامین A است در كاهش مشكلات مربوط به بیماری‌های چشمی و ایجاد لكه زرد در چشم نقش دارد. كارتنوییدهای نارنجی‌رنگ كه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند در سلامت بینایی عملكرد سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و استخوان‌ها موثر هستند. هویج، انبه، طالبی، كدو و زردآلو حاوی مقادیر زیادی از رنگدانه كاروتنویید هستند. همچنین رنگ زرد و سبز موجود در آووكادو، اسفناج، برخی از انواع سبزی‌ها و اعضای خانواده كدو حاوی رنگدانه لوتئین هستند. این مواد مغذی برای چشم‌ها بسیار مفید هستند زیرا گیرنده‌های لوتئین در ماكولای چشم وجود دارد.

نوشیدنی‌های سبزرنگ
رنگ سبز نوشیدنی های سبز به خاطر رنگدانه كلروفیل است. اغلب این نوشیدنی‌ها كه از سبزیجات سبز تهیه می‌شوند حاوی كلروفیل، فیبر، لوتئین، زیاگزانتین كلسیم، فولات، بتاكاروتن و ویتامین C هستند. این مواد مغذی باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان، كاهش فشار خون و سطح كلسترول LDL می‌شوند و فعالیت سیستم ایمنی را افزایش می‌دهند.

نوشیدنی‌های آبی و بنفش
این نوشیدنی‌ها حاوی لوتئین، زیاگزانتین و آنتوسیانین هستند. رنگ آبی و بنفش باعث هضم بهتر غذا شده و به جذب كلسیم و مواد معدنی دیگر كمك می‌كند. همچنین با التهاب سلولی مبارزه كرده و رشد تومورها را كاهش می‌دهد. مخلوط نوشیدنی میوه و سبزی جایگزین بسیار خوبی برای استفاده همزمان میوه‌ها و سبزیجات به خصوص در مدت مسافرت یا زمانی كه عجله دارید، است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha