سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 70952
سلامت نیوز : بهار برای همه مردم فصلی زیبا و دلپذیر است اما ارمغان آن فقط زیبایی نیست خیلی‌ها با رسیدن آن دچار خارش، ریزش اشک، عطسه وسرفه می‌شوند. احتمالا اگر شما هم جز آن دسته از افراد باشید که با آمدن فصل بهار دچار چنین علائمی می‌شوید، بهار برایتان خوشایند نخواهد بود. دکتر مسعود موحدی، فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در این‌باره توضیح می‌دهد: آلرژی به واکنش‌های شدید و غیرعادی سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود عوامل خارجی گفته می‌شود که عوارض گوناگونی را برای فرد ایجاد می‌کند. این عوارض اگرچه در بیشتر موارد مقطعی و زودگذر هستند، ولی در مواردی سبب واکنش‌های شدید در بدن می‌شوند و تا مدت طولانی ممکن است ادامه یابند. گرده‌افشانی در فصل‌های مختلف بیشتر مردم بر این باورند كه آلرژی‌های فصلی تنها در فصل بهار اتفاق می‌افتد و شدت می‌یابد، اما در عین حال دیده شده این علائم، خاص فصل بهار نیست و در تمام فصول افراد نسبت به گیاهان مختلف علائم آلرژی را نشان می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ دکتر موحدی می‌گوید: گرچه این مبحث را با نام آلرژی‌های بهاری شروع كردیم اما باید بدانیم كه آلرژی‌ها لزوما در فصل بهار ایجاد نمی‌شوند و با شروع هرفصل گرده‌افشانی نوعی از گیاهان اتفاق می‌افتد به طور مثال از ابتدای فصل بهار تا اوایل اردیبهشت گرده‌افشانی درختان چنار، فصل تابستان گرده‌افشانی چمن ، فصل پاییز گرده‌افشانی علف‌های هرز و درختچه‌ها تشخیص اینکه کدام گیاه در فرد سبب آلرژی می‌کند توسط پزشک متخصص باید باشد. این فوق تخصص آلرژی یکی دیگر از فاکتورهای آلرژی در افراد را جغرافیایی گیاهان آلرژی‌زا در هر منطقه می‌داند و بیان می‌کند در نواحی مختلف کشور افراد به گرده‌های همان مناطق ممکن است آلرژی نشان دهند برای مثال در مناطق شمالی مانند تبریز درختان غان، مناطق جنوبی گیاه آمارانتوس، خراسان‌جنوبی زعفران، مناطق مرکزی مانند یزد علف‌های هرز. آلرژی قابل پیشگیری است تشخیص عامل آلرژن در فرد مبتلا به آلرژی می‌تواند در پیشگیری مؤثر باشد برای مثال افرادی که دچار آلرژی چشمی در فصل بهار می‌شوند می‌توانند چند هفته قبل از شروع علائم از قطره‌های شست‌وشوی چشمی استفاده کنند.

این کار می‌تواند کمک زیاد به فرد کند و سبب جلوگیری از علائم شدید شود. وی در ادامه می‌گوید: با استفاده از داروها می‌توانیم علائم آلرژی را کنترل کنیم مانند اینکه در درمان آلرژی‌ها تنفسی از داروهای استنشاقی استفاده می‌شود. درمان آلرژی دکتر موحدی درمان به روش طب سنتی را برای آلرژی مناسب نمی‌داند و تأکید می‌کند واکسن‌های آلرژی که درحال حاضر افراد خودسرانه مصرف می‌کنند باید زیرنظر پزشک فوق‌تخصص آلرژی تشخیص داده شود و پس از انجام تست‌های حساسیت در دانشگاهای معتبر توسط پزشکان مشخص می‌شود فرد نسبت به چه چیزی علائم آلرژن پیدا می‌کند. این فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در پایان توصیه می‌کند: افرادی که آلرژی فصلی دارند، قبل از شروع فصل، به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنند و داروهای پیشگیرانه برای کنترل علائم را شروع کنند. وی همچنین تأکید کرد: از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت بی‌رویه که سبب تشدید علائم آلرژی می‌شود، خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha