سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵

برای داشتن زندگی سالم با وجود بیماری فشارخون بالا علاوه بر مصرف دارو ،رعایت نکاتی در زندگی نیز لازم است.

سلامت نیوز : برای داشتن زندگی سالم با وجود بیماری فشارخون بالا علاوه بر مصرف دارو ،رعایت نکاتی در زندگی نیز لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ اغلب افرادی که فشار خون بالا دارند دارای اضافه وزن نیز هستند، بنابراین توصیه می شود که:

- از گوشتهای چرب و پیه و کره و لبنیات پرچرب پرهیز کنند و به جای آن از گوشت مرغ و ماهی که چربی اشباع شدة کمتری نسبت به گوشت قرمز دارند استفاده کنند.

- سعی کنند از غذاهای کم نمک استفاده کنید  یا حداقل سر سفره به غذای خود نمک اضافه نکنند.

- به جای استفاده از روغن نباتی جامد، روغن حیوانی و دنبه و کره، از روغنهای مایع مانند آفتابگردان و زیتون استفاده کنید.

- مصرف میوه ها و آب آنها را (به شرط اینکه خود تهیه کرده باشید) افزایش دهید به خصوص : زردآلو، موز، طالبی، آلوزرد، میوه های خشک مثل آلو و کشمش.

*غذاهایی که باید از آنها پرهیز شود:

گوشتهای دودی و نمک سود، ماهی دودی شور و کنسرو شده، آجیل شور، سوسیس و کالباس، شیرینی های میوه ای و خامه ای، سبزیهای کنسرو شده، رب گوجه فرنگی، زیتون شور، خیار شور، و هر نوع شوری، پنیرهای شور، دوغ پرنمک، کشک، کرة شور، سوپهای پودری و آماده، نانهای نمک دار، بیسکویت، جوش شیرین، خردل، سس گوجه فرنگی، ترد کننده های گوشت، پودر شربت و شکلات.

- از استعمال دخانیات جداً بپرهیزید.

- سعی کنید عصبانی نشوید، به خود مسلط باشید و از رفتن به محیط های ناآرام، شلوغ و یا جاهایی که فکر می کنید شما را ناراحت می کند اجتناب ورزید.

- چنانچه عصبانی شدید، چند نفس بلند بکشید و به خود یادآوری کنید که سلامتی شما مهمتر است.

- چنانچه وزن اضافی دارید به تدریج وزن خود را با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم کاهش دهید.

- در برنامه روزانه خود حتماً زمانی را برای ورزش اختصاص دهید. (حداقل 30 دقیقه و به طور منظم و در روزهای مشخص)

- سعی کنید دستگاه فشار سنج تهیه نموده و یکی از اعضاء خانواده تان طرز کار با آن را فرا گیرد.

- داروهای خود را به موقع مصرف نمایید و از قطع، کاهش یا افزایش آن بدون مشورت با پزشک خود جداً خودداری کنید.

- قرار ملاقات با پزشک خود را فراموش نکنید.

- مطمئن شوید که پدر و مادر،برادران،خواهران،بچه ها فشار خون خود را مرتبأ چک می کنند.

- در هر حال سرزنده به زندگی ادامه دهید و شاداب باشید.

اگر شما افزایش فشار خون دارید در این مورد به پزشک خود باید مراجعه کنید و او شما را راهنمائی و درمان خواهد کرد. درمان و اولیه و قدم اول تغییر روش زندگی است. این دگرگونی ممکن است به تنهائی باعث پایین آوردن فشار خون و کاهش عوارض جانبی آن بشود. اگر این دگرگونی که با راهنمائی پزشک معالج انجام می دهیم به سامان نرسد بیمار ممکن است احتیاج به دارو درمانی پیدا کند.

اگر افزایش فشار خون دارید نکات زیر را در زندگی روزانه بررسی و رعایت کنید.

1- از کشیدن سیگار و یا هر گونه توتون و تنباکو پرهیز کنید و اگر چنانچه سیگار می کشید کوشش فراوان کنید که در اولین فرصت هر چه زودتر کنارش بگذارید.

2- اگر افزایش وزن دارید با رژیم آن را کاهش دهید.( كاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از اركان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با پرفشاری هستند.)

3- از خوراکی های سالم مانند سبزیها، میوه ها و خوراکیهای کم چرب نوش جان کنید.

4- کوشش کنید که از میزان نگرانی های روزانه هر چه ممکن است بکاهید.

5- مقدار مصرف نمک، الکل و کافئین را به حداقل ممکن برسانید. چگونه سیگار سبب افزایش فشار خون می شود؟

نیکوتین موجود در سیگار و تنباکو سبب تنگ شدن عروق و افزایش ضربان قلب می شود که خود هر دو سبب افزایش فشار خون می شود. با قطع سیگار بیماری فشار خون شما بهترمی شود. فشار خون شما کاهش می یابد و بعلاوه خطر بیماری قلب و سکته قلبی نیز کمتر خواهد شد.( » مصرف سیگار سبب تشدید پرفشاری شده بنابراین توصیه به ترك سیگار می‌شود.)

» » برای كاهش فشارخون پیاده روی سریع 30 تا 45 دقیقه در روز و 3 تا 5 بار در هفته توصیه می شود.

پائین آوردن وزن بدن و ورزش چه اثری در بهبودی بیماری فشار خون دارد؟

در اکثر افرادی که افزایش وزن و چاقی مفرط دارند کاهش وزن سبب کاهش فشار خون می شود. ورزش و فعالیت فیزیکی هم چون به کاهش وزن کمک می کند سبب پایین آوردن فشار خون می شود. هم چنین به نظر می رسد که ورزش خود به تنهائی نیز سبب پایین آوردن فشار خون می شود.

چگونه نمک را کنترل کنیم؟

استفاده از نمک در بسیاری از بیماران سبب افزایش فشار خون می شود. بنابراین آنان که گرفتار افزایش فشار خون هستند نباید بیشتر از 2400 میلی گرم نمک در روز توسط مواد غذائی مصرفی روزانه دریافت کنند. این مقدار تقریباً برابر است با 4/1 1 یک قاشق چایخوری می شود.

اما در برخی از بیماران باید حتی از این مقدار هم کمتر نمک بخورند که این مقدار را پزشک معالج برای اینگونه بیماران مشخص خواهدکرد. (نیاز روزانه یك فرد بزرگسال به نمك یك دهم قاشق چای‌خوری است. مقادیر بیشتر نمك فقط در شرایط آب و هوایی گرم و یا در طول شیردهی لازم است. در این موارد یك قاشق چای خوری نمك كافی خواهد بود. )

هرگز به غذای خود سر میز نمک نپاشید. هرنوشابه و یا غذای آماده که از فروشگاه می خرید حتماً به میزان نمک موجود در آن که اکثراً به نام Sodium می نویسند توجه کنید.وقتی که همین نوشابه های مشابه کوکاکولا و یا پپسی و یا هر نوع دیگر و یا چیپس را توجه کنید، متوجه می شوید که تا چه مقدار زیادی حاوی نمک سدیم هستند. یا شاید حیرت زده شوید که تا چه مقدار زیادی نمک در نان روزانه مصرفی دریافت می کنید. در مورد ایرانی ها، به ویژه پنیری که هر روز استفاده می کنیم به میزان بسیار زیادی نمک وارد بدن ما می سازد.

نوشابه های الکلی چه اثری در بدن دارند؟

مصرف الکل در برخی از افراد فشار خون را بالا می برد. اگر الکل می نوشید بیش از یک با در شبانه روز مصرف نکنید. شما می  توانید یک قوطی آبجو یا یک گیلاس شراب و یا اندکی الکل قوی تر مثل ویسکی و یا کنیاک در شبانه روز بنوشید.اگر پس از نوشیدن الکل متوجه شدید که فشار خون شما بالا می رود در این صورت باید از نوشیدن حداقل الکل هم صرف نظر بفرمایید.

استرس چه اثری در افزایش فشار خون دارد؟

استرس هم ممکن است سبب افزایش فشار خون شما بشود و باید کوشش بر ان باشد که آنچه را که سبب استرس در شما می شود تا آنجاکه ممکن است برطرف کنید. و اگر خود نتوانستید از پزشک خود کمک بگیرید. در اصطلاح پزشکی دو روش وجود دارد به نام های Relaxation و

Biofeedback Techniques. که در بر طرف کردن استرس موثر و آرامش را به شما بر می  گرداند. در این جا یاد آورد می شوم که بر طرف کردن استرس و داشتن آرامش خاطر نه تنها در درمان بیماری فشار خون بلکه در درمان هر بیماری دیگری مؤثر است.

نکات آموزشی دارو های مصرفی :

*آتنولول و کاپتوپریل:

‌ - دارو را هر روز سر ساعت‌ معینی‌ بخورید. معمولاً بهتر است‌ دارو را صبح‌ پیش‌ از صبحانه‌ مصرف‌ کنید تا فراموشش‌ نکنید.

- هر روز پیش‌ از خوردن‌ آتنولول‌ نبضتان‌ را بشمارید. اگر زیر 50 در دقیقه‌ بود پیش‌ از خوردن‌ داروی‌ آن‌ روز، با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید. هیچگاه‌ بیشتر از مقدار تجویز شده‌ مصرف‌ نکنید. از دستورات‌ پزشکتان‌ به‌ دقت‌ پیروی‌ کنید.(یا اگر علائم افت فشار را داشتید)

- از وضعیت‌ خوابیده‌ به‌ نشسته‌ یا ایستاده‌ یا از حالت‌ نشسته‌ به‌ ایستاده‌ آرام‌ تغییر وضعیت‌ دهید تا دچار سرگیجه‌، سیاهی‌ رفتن‌ چشم‌ یا غش‌ نشوید.

ـ هیچیک‌ از نوبتهای‌مصرف‌ این‌ دارو نباید فراموش‌ شود وقطع ناگهانی آن بسیار خطرناک است.

ـ این‌ دارو، زیادی‌ فشار خون‌ را درمان‌نمی‌کند، بلکه‌ آن‌ را کنترل‌ می‌نماید. مصرف‌آن‌ ممکن‌ است‌ تا پایان‌ عمر ضروری‌ باشد.

- آتنولول‌ را دور از دسترس‌ کودکان‌، و دور از گرما، نور مستقیم‌، و حرارت‌ مرطوب‌ نگه‌ دارید. (در این‌ شرایط‌ آتنولول‌ فاسد می‌شود

ـ مصرف‌ دارو، حتی‌ در صورت‌احساس‌ بهبودی‌، باید ادامه‌ یابد.

ـ در صورتی‌ که‌ یک‌ نوبت‌ مصرف‌ داروفراموش‌ شود، به‌ محض‌ بیادآوردن‌ آن‌نوبت‌ باید مصرف‌ شود، ولی‌ اگر تا زمان‌مصرف‌ نوبت‌ بعدی‌ 4 ساعت‌ باقیمانده‌باشد، از مصرف‌ آن‌ نوبت‌ خودداری‌ شودو مقدار مصرف‌ بعدی‌ نیز دو برابر نگردد.

- برای‌ روزهای‌ تعطیل‌ مقدار کافی‌ دارو در دسترس‌ داشته‌ باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha