سلامت نیوز : دکتر امیرحسین میلادی پور نفرولوژیست و معاون پژوهشی مرکز پزشکی شهید مدرس با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی مبنی بر "فشار خون را جدی بگیریم"، اظهار داشت: در بین ریسک فاکتورهای مربوطه حدود 54 درصد سکته‌های مغزی (Stroke) و 47 درصد بیماری‌های ایسکمیک قلبی(IHD) مربوط به فشارخون بالا (HTN) است و از نظر ریسک فاکتورهای قابل اصلاح در سکته های قلبی HTN مهمترین ریسک فاکتور قابل اصلاح ( بعد از سیگار کشیدن ) است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ وی راجع به شیوع فشار خون بالا (prevalence) خاطرنشان کرد: شیوع آن حدود 25 درصد(در افراد بالاتر از 18 سال) است که این میزان به علت افزایش متوسط سن جامعه و نیز افزایش چاقی در حال افزایش است که این مساله نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما نیز اهمیت دارد.

معاون پژوهشی مرکز پزشکی شهید مدرس تاکید کرد: شیوع HTN با افزایش سن افزایش می یابد بطوری که در سنین بالا شیوع آن حتی به بیش از 70-60 درصد میرسد. به علت رژیم‌های غذایی نامناسب، چاقی، زندگی شهرنشینی و استرس‌ها بنظر می‌رسد که سن شروع فشارخون بالا در دهه های اخیر رو به کاهش است و افراد با زمینه فشارخون بالا ( مانند سابقه خانوادگی مثبت ) در سنین پائین دچار فشارخون بالا می شوند برای مثال افرادی که والدین آنها در دهه 6 یا 7 زندگی دچار HTN شده اند خود در دهه 3 یا 4 دچار افزایش فشارخون می شوند.

دکتر امیرحسین میلادی پور درخصوص وضعیت کنترل فشارخون گفت: طی سال های اخیر با برنامه ریزی های انجام شده و کنترل فشارخون بنظر می‌رسد که هنوز حتی در جوامع پیشرفته کمتر از 50 درصد افراد با HTN کنترل مناسب فشارخون دارند و بقیه بیماران یا از فشارخون بالای خود بی اطلاع بوده یا پیگیری مناسب انجام نمی دهند و یا تحت درمان های نامناسب هستند.

وی افزود: با توجه به شواهد، در کشور ما وضعیت فشارخون کنترل شده کمتر از این میزان بوده و با توجه به عوارض قلبی عروقی، سکته های مغزی، عوارض کلیوی، چشمی و غیره برنامه ریزی برای تشخیص و درمان در مراحل اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha