سلامت نیوز : عبدالمحمد خواجه‌ئیان صبح امروز در ویژه برنامه هفته سلامت در بوشهر اظهار داشت: درحالی که قطع مصرف سیگار و دخانیات در کاهش فشار خون موثر است، اما میانگین سن استعمال دخانیات در استان بوشهر 19 سال است که از میانگین کشوری یک سال کم‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این درحالی است که میانگین سال‌های مصرف دخانیات در استان بوشهر چهار سال از میانگین کشوری که 13 سال است بیشتر است اگر چه وضعیت استان در زمینه درصد افرادی که روزانه سیگار می‌کشند نسبت به میانگین کشوری بهتر است.

وی افزود: این درحالی است که استان بوشهر در زمینه مصرف روزانه قلیان بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور داراست.

دکتر خواجه‌ئیان یادآور شد: بیماری پرفشاری خون قابل درمان نیست اما با کنترل مناسب آن با تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم مصرف دارویی می‌توان از عوارض ناخوشایند بعدی آن پیشگیری کرد.

وی گفت: ابتلای افراد به فشار خون تا سن 45 سالگی در آقایان بیشتر از خانم‌ها شایع است اما بعد از آن به صورت یکسان مبتلا به این بیماری می‌شوند.

هشدار جدید در مورد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در بوشهر

پرفشاری خون درصورتی که تحت کنترل قرار نگیرد، می‌تواند زمینه ساز حملات قلبی و مغزی، نارسایی قلبی و کلیوی و عروق محیطی باشد، طوری که می‌تواند عملکرد عروق تغذیه کننده قلب را مختل کند و باعث ایجاد سکته قلبی شود.

خواجه‌ئیان گفت: سال گذشته  39 درصد مرگ و میرهای استان بوشهر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی بود، این درحالی است که در یک دوره زمانی حدود 10 ساله 10 درصد به این شمار افزوده شده است و این هشداری جدی است که باید با مشارکت خود مردم پیشگیری شود.

وی با اشاره به اینکه خونریزی شبکیه، پارگی عروق مغز و سکته مغزی از دیگر عوارض پرفشاری خون است، افزود: کاهش وزن و حفظ وزن در محدوده طبیعی، مصرف غذاهای سالم و دارای میزان پایین چربی نمک و خودداری از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده و سس‌ها نقشی مهم در پیشگیری از ابتلا به فشار خون و کنترل آن در افراد مبتلا به این بیماری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha