سلامت نیوز : استان مازندران بالاترین آمار کشور را از نظر بیماران تالاسمی با 2 هزار و 700 بیمار به خود اختصاص داده است و قائمشهر با وجود 350 نفر بیشترین آمار جمعیت این نوع بیماری خاص را در استان داراست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ هر بیمار تالاسمی برای ادامه حیات نیازمند خون‌گیری منظم و دریافت کافی و به موقع داروهای آهن‌زدا است تا با تعویض به موقع خون و استفاده از داروهای معین از رسوب بار اضافی آهن بر روی بافت‌های بدن او جلوگیری شود و معجون سرخ حیات در بدن این افراد نمیرد، زیرا انباشته شدن آهن در کبد و سپس قلب و هیپوفیز همواره تهدیدی برای این بیماران است.

داروی حیاتی دسفرال که به مدت 60 سال توسط بیماران تالاسمی با کمترین عوارض جانبی به وسیله پمپ‌های مخصوص و به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود امروزه با کاهش شدید عرضه مواجه است و این کاهش در داروهای داخلی دسفوناک و دفروکسامین نیز با وجود بروز واکنش‌ها و ایجاد حساسیت بالا در بیماران شده‌ است.

عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قائمشهر روند کاهش داروهای آهن زدا را تهدید جدی دانست.

میثم رمضانی با تاکید بر توجه و پیگیری بیماران تالاسمی برای درمان و کنترل بیماری خود اظهار داشت: افراد تالاسمی از دردهای بسیاری در رنجند و گاهی تحمل ناگواری‌ها و دردهای تزریق مستمر خون و داروهای حیاتی آنان را به قهقرای ناامیدی می‌کشاند.

رمضانی خاطرنشان کرد: روند کمبود داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی در کشور نگران‌کننده است و اگر این روند ادامه یابد افرادی که درمان صحیح و مناسب را انجام می‌دادند به علت عدم دریافت معین دارو در معرض خطر جدی هستند و رسوب آهن بر بافت بدن آنها نیز به‌زودی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی قائمشهر نیز با اشاره به کاهش یک سوم داروهای آهن‌زدای این بیماران و تاکید بر اینکه نیاز بیماران تالاسمی تنها دریافت خون نیست، اظهار داشت: مراکز انتقال خون مازندران مجهز به آزمایشگاه‌های مدرن و آخرین تجهیزات روز دنیا هستند و خون‌های تزریقی دارای استانداردهای لازم هستند ولی نیاز فرد تالاسمی در استفاده از خون تازه است که از ماندگاری و پایداری بیشتری برخوردار است.

وی میانگین نیاز دریافت خون در هر فرد تالاسمی را هر 20 روز تا یک ماه یک بار عنوان کرد و با اشاره به آسیب جدی رسوب آهن بر بافت‌های بدن ابراز داشت: با قطع واردات داروی دسفرال از سوی شرکت نوآرتییس سوییس که به مدت 30 سال تامین این دارو را در ایران بر عهده داشت و جایگزین کردن قرص اکس‌جید به جای دسفرال توسط این شرکت که موجب ناسازگاری در بدن برخی بیماران تالاسمی شد، داروی مشابه تولید داخلی با نام دسفوناک و دفروکسامین روانه بازار شد.

علیزاده اذعان داشت: وجود موانع قانونی در مسیر تولید داروهای داخلی، عدم پذیرش فرانشیز قرص‌های اکس‌جید از سوی سازمان‌های بیمه گر و سیر طولانی زمان ترخیص دارو در گمرک و متوقف ماندن آن که منجر به عدم تامین سفارش‌های لازم دارویی از این شرکت‌ها توسط وزارت بهداشت شده است بیماران تالاسمی را با کمبود جدی داروهای حیاتی‌شان مواجه ساخته است.

 خبرگزاری فارس گزارش‌های مکرری از کمبود داروهای آهن‌زدای بیماران تالاسمی در سال گذشته منتشر کرده است که یادآوری ناله‌های زرد حسین آقاجانی در بیمارستان رازی قائمشهر نیاز به ضروری است.

حسین در حالی که پمپ تزریق را به بدن خود متصل می‌ساخت، گفت: ناله‌های ما روز به روز ناشنیدنی‌تر خواهد شد چرا که جسم تشنه ما با رسوب آهن به زودی زنگار خواهد بست و ناله‌های خفیف زردمان شاید هیچ گاه شنیده نشود.

گفتنی است آمریکا و هم‌پیمانان اروپایش چند ماهی است که تحریم‌های دارویی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند. آنها بارها مدعی شده‌اند که این تحریم ها علیه دولت است و نه ملت ایران! در حالی که شواهد به خوبی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها دقیقا مردم ایران و حتی بیماران را مورد هدف تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha