سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 70986
سلامت نیوز : محمدحسن طریقت منفرد صبح امروز در نشست توسعه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع که با حضور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: خدمات بهداشت و درمان در 40 سال گذشته بسیار محدود بود و هزینه‌های این حوزه برای کشورهای پیشرفته و ثروتمند قابل تأمین بود و ساز و کار دیگری داشت اما در چند دهه گذشته با پیشرفت علم و تکنولوژی در علم پزشکی هزینه‌های بهداشت و درمان به قدری افزایش یافته که حتی ثروتمندترین کشورها قادر به تأمین این بخش بر اساس یافته‌های علمی نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی تصریح کرد: 40 سال پیش بیمار قلبی نهایتاً با یکسری دارو که الان از رده خارج شده درمان می‌شد و به مرور مریض قلبی ناتوان می‌شد و با این بیماری از بین می‌رفت و کسی بیماری‌های نوپدید را نمی‌شناخت.

به گفته طریقت منفرد حتی بیماران هموفیلی و بیماران وراثتی در گذشته در ابتدای زندگی فوت می‌کردند و سرطان‌ها یا به میزان الان وجود نداشت یا اگر هم بود به راحتی امکان تشخیص و درمان آن نبود.

وی با مقایسه سرانه درمان کشورهای پیشرفته و کشورمان برای ارائه خدمات درمانی خاطر نشان کرد: هزینه‌های درمان را حتی کشورهایی که 20 تا 30 برابر ما سرانه درمان دارند نمی‌توانند بپردازند بر اساس دلار ppp سرانه درمان در کشور ما 600 تا 700 دلار است، در کشورهای اروپایی 2 تا 3 هزار دلار و می‌گویند و در آمریکا بالای 10هزار دلار است.

طریقت منفرد در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه کشورهای پیشرفته برای کنترل پزشک و سیستم درمان یکسری تمهیدات را در نظر گرفته‌اند، افزود: پزشک به عنوان یک انسان فرهیخته صرفنظر از مشکلات اقتصادی و شرایط بیمار می‌خواهد حداکثر امکانات پزشکی روز را در اختیار بیمار قرار دهد و نمی‌توان انتظار داشت یک پزشک عالم و دلسوز از امکانات موجود صرفنظر کند اما از طرفی هزینه‌های تجویز روش های کمک تشخیصی نیز باید قابل کنترل باشد.

وی حرفه پزشکی را یک حرفه شبه اجتهادی برشمرد و افزود: این حرفه را نمی‌توان با دستور‌العمل و بخشنامه هدایت کرد چرا که امروز ممکن است یک پزشک با شرایط روز بیمار بر بالین او اقداماتی را انجام دهد و فردا کسی نمی‌تواند روی این تجویز نظری بدهد چون شرایط بیمار قابل تغییر است در نتیجه نظارت بر عملکرد پزشک بعد از ارائه خدمات به هیچ وجه مقدور نیست.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه در سیستم‌های پیشرفته دنیا با توجه با شرایط علمی، اقتصادی و حاکمیتی سیستمی با نام پزشک خانواده شکل گرفته است، افزود: در این سیستم محوریت با مردم و بیمار است که ولی نعمت پزشک هستند در نتیجه همیشه مطالباتشان را از پزشک می خواهند چرا که سیستم به بیمار اجازه می‌دهد کارت بیمه خود را به پزشکی که خود انتخاب می‌کند ارائه کند و تنها منبع درآمدی پزشک کارت بیمه بیمار است.

وی ادامه داد: از طرفی در این سیستم بیمار را از حقوق پزشکی خود آگاه می‌کنند و دیگر پزشک نیازی به کنترل ندارد بلکه سیستم خودکنترل است به نحوی که اگر پزشک صحیح حرکت نکند به شدت متضرر می‌شود چرا که بیمار در 3 ماه آینده کارت معتبر خود را به پزشک دیگری ارائه می‌کند.

طریقت منفرد خواسته‌های نامتعارف بیماران را یکی دیگر از دغدغه‌های سیستم درمانی برشمرد و گفت: در برنامه پزشک خانواده‌ای که در کشورهای پیشرفته اجرا می‌شود پزشک به تجویزهای نامتعارف که بیمار توقع دارد تن نمی‌دهد چون اگر سیستم نرم‌افزاری تشخیص بدهد که تجویز پزشک بی‌مورد بود او هزینه را باید از جیب بپردازد.

وی گفت: در کنار تمام اینها ممکن است پزشک دچار سردرگمی برای تجویز برخی موارد شود که برای این هم فکری شده و همواره با تدوین راهنمای حاکمیت بالینی و گایدلاین‌ها پزشک می‌تواند تشخیص بدهد که تجویز هر آزمایش یا روش کمک تشخیصی به جا بوده یا خیر.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگرچه سقف ما برای محاسبه درمان هر فرد سرانه است اما معیار ما برای پرداخت در برنامه پزشک خانواده عملکرد است و این امر سبب می‌شود که تأمین‌کننده منابع پزشک را به خدمات پیشگیری ترغیب کنند.

طریقت منفرد با انتقاد از اینکه جایگاه بیمه‌ها در برنامه پزشک خانواده به درستی دیده نشده اذعان داشت: باید جایگاه بیمه سلامت را احیا کنیم چرا که بیمه تاکنون جایگاه خود را در کشور پیدا نکرده است و با توجه به بودجه محدود اگر تمام پولمان را صرف خرید تکنیک و تجهیزات کنیم در نهایت سر نظام پزشکی کلاه می‌رود.

وی ادامه داد: اگر نگذاریم بیمه منابعش را مدیریت کند در نهایت پول کم می‌آورد و مشکل گریبان خودمان را (حوزه سلامت) می‌گیرد.

وی اظهار امیدواری کر تا با همدلی و کار کارشناسی کاری کنیم تا هر کس در جای خودش قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha