سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 70989
سلامت نیوز : زهرا عبدالهی در نشست خبری رونمایی از فناوری‌های نوین ارتباطی در وزارت بهداشت افزود: هفته سلامت که از 18 تا 24 فروردین در کشور برگزار می‌شود با شعار فشار خون را جدی بگیریم آغاز شده و در روز دوم از این هفته به بحث تغذیه و فشار خون می‌پردازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ عبدالهی گفت: 30 درصد مردم جهان دچار فشار خون بالا هستند و بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان، فشار خون و چربی بالا در کشور روز به روز در حال افزایش است که از دلایل مؤثر در بروز آنها نحوه تغذیه و الگوی مصرف غذایی است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: الگوی مصرف غذایی کشور تغییر کرده و مواد قندی، پرنمک، پرچرب و سرخ شده بیشتر شده است و در مقابل مصرف غذاهای مقوی، گروه‌های سبزی، میوه و لبنیات کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک در کشور دو برابر استانداردهای جهانی است ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده باید کمتر از 5 گرم نمک در روز استفاده شود در حالی که در کشور ما روزانه هر فرد 10 گرم مصرف می‌کند.

سرپرست اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: روزانه باید کمتر از دو هزار و 200 تا دو هزار 300 میلی‌گرم سدیم مصرف شود این در حالی است که در 100 گرم سوسیس و کالباس 1500 میلی‌گرم سدیم و در تنقلات مانند چیبس و پفک در هر 100 گرم 1500 میلی‌گرم سدیم وجود دارد.

عبداللهی نسبت به اضافه وزن و چاقی در کشور هشدار داد و گفت: بر اساس آخرین اطلاعات حدود 50 درصد زنان 15 تا 64 سال و 40 درصد مردان در کشور اضافه وزن دارند که در تمام آنها عامل فشار خون بسیار بالا بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه مصرف سبزی و میوه،  15 درصد مردم کمتر از 5 واحد توصیه شده را مصرف می‌کنند و در مقابل مصرف بالای شیرینی و شکلات را دارند.

عبداللهی گفت: تبلیغات زیادی از کالاهای کم‌ ارزش غدایی می‌شود که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد بنابراین وزارت صنایع باید در کنار ما باشد تا میزان نمک، چربی و قند را تا حد لازم کاهش دهند این استانداردها ابلاغ شده و باید آنها را پیگیری کنیم.

عبدالهی گفت: 75 درصد نمک مصرفی از غذاهای آماده و فرآوری شده مانند فست‌فودها، کنسروها، رب گوجه‌فرنگی و ... تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه طبق قانون گفت: آموزش الکترونیک تغذیه به عنوان راهکار مؤثر در اولویت کار ما قرار دارد و به همین دلیل سایت آموزش همگانی تغذیه به آدرس www.nut.behdasht.gov.ir طراحی شده است که در آن هرم غذایی مناسب، محاسبه وزن، مشاوره تغذیه و ارائه آخرین اخبار در رابطه با تغذیه سالم پیش‌بینی شده و هر فرد با ورود به این سایت می‌تواند اطلاعات مربوط به خود را دریافت کند.

وی با اشاره به ثبت طرح آموزش الکترونیک سلامت در این سامانه ادامه داد: بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای با توجه به مناسبت‌های مختلف مانند ایام نوروز، ماه رمضان یا روزهای آلوده در این سایت قرار داده شده است تا مردم بدانند در این روزها چه رژیم غذایی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فارس، علاوه بر سایت آموزش همگانی تغذیه پورتال قلب سالم ، سامانه ارزش افزوده پیام کوتاه 20399 و سامانه آموزش الکترونیک تغذیه و فشار خون به آدرس www.salem.ir از امروز آغاز به کار کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha