سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با مسائل مطرح شده درباره مبادله‌ای شدن ارز و چگونگی تامین ارز دارو، گفت: از آنجا که قرار شده امسال ارز مبادله‌ای شود،‌ دولت اعتبار 2200 میلیارد تومانی را در این زمینه به وزارت بهداشت اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدحسن طریقت منفرد در حاشیه گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده با رویکرد "اصلاح نظام سلامت" در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارز مرجع برای دارو، گفت: ارز امسال، ارز مبادله‌ای شده است، یعنی ارز حدود 1200 تومانی را بیش از 2000 تومان باید بخریم و تقریبا این میزان دو برابر شده است. البته دولت تصویب کرده که از این بابت 2200 میلیارد تومان اعتبار در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی افزود: اگر این 2200 میلیارد تومان اعتبار محقق شود، دو اتفاق خواهد افتاد؛ ابتدا آنکه فساد ناشی از چند نرخی بودن ارز، از بین می‌رود. همچنین از آنجا که دارو به قیمت واقعی در بازار ارائه می‌شود، نظام بیمه‌ای برای کنترل بیشتر، انگیزه می‌یابد. ما نیز در وزارت بهداشت سامانه‌ای را ایجاد کرده‌ایم که داروهای گران قیمت از این سامانه توزیع خواهند شد.

طریقت منفرد درباره گران شدن داروها و از جمله داروهای گران قیمت، گفت: در قانون آمده است که داروهای یارانه‌ای که قیمت آنها گران شده، باید این تفاوت قیمت جبران شود. از طرف دیگر باید بگوییم که هیچ کشوری را در دنیا پیدا نمی‌کنید که دارویش به اندازه کشور ما ارزان باشد. کجای دنیا دارو از آب ارزان‌تر است. در مجموع قرار است اگر دارو گران شود، بر اساس سامانه‌ای که در وزارت بهداشت راه‌اندازی خواهد شد، داروهای گران قیمت مستقیم به دست بیماران برسد.

مدیریت سرانه سطح اول برنامه پزشک خانواده در اختیار پزشکان خانواده قرار گرفت

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برنامه پزشک خانواده و چگونگی پرداخت به پزشکان خانواده نیز گفت: یکی از الزامات نظام پرداخت در پزشک خانواده، سرانه است؛ چرا که پزشک خانواده نمی‌تواند بیشتر از سرانه مربوطه هزینه کند. در غیر این صورت تحمیل هزینه‌ها به مردم منتقل خواهد شد.

وی افزود: در تمام دنیا مدیریت سرانه در تمام سطوح بر اساس گاید‌لاین‌ها با پزشک خانواده است، اما از آنجا که این تجربه در کشور ما جدید است و ممکن است پزشکان خانواده در این زمینه به زمان نیاز داشته باشند، تصمیم گرفتیم مدیریت سرانه در سطح اول را به پزشک خانواده بدهیم. به این ترتیب با قرار گرفتن اعتبار سرانه در اختیار پزشکان خانواده، بخشی از آن برای دارو و پروسیجرهای مختلف و بخشی دیگر برای خدمات پزشکی سطح اول هزینه می‌شود و پزشک خانواده نمی‌تواند در حالت عادی از آن هزینه تجاوز کند و نهایتا نیز بر اساس صرف سرانه و همچنین خدمات بالینی که ارائه داده، دریافتی خواهد داشت.

طریقت منفرد در این باره ادامه داد: از سرانه‌ای که بابت دارو و پاراکلینیک در اختیار پزشک قرار می‌گیرد، اگر صرفه‌جویی داشته باشد (البته به شرط آنکه حق بیمار ادا شود)، حدود 75 درصد آن به خود پزشک تعلق می‌گیرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر آن که پزشک خانواده مزایای زیادی دارد که با فطرت انسان و علم پزشکی ساز و کار است، گفت: اجرای پزشک خانواده تکلیف 17 ساله وزارت بهداشت است، یعنی در سال 74 اجرای مراحل اول آن به نظام سلامت کشور تکلیف شده بود. دکتر احمدی‌نژاد نیز در ابتدای دولت خود اولویت اول سلامت را برنامه پزشک خانواده قرار دادند و بر آن تاکید کردند. در مجموع اجرای پزشک خانواده تقریبا از سال گذشته در مناطق شهری آغاز شده است و ظاهرا به دلایل مختلف امکانات آن تنها برای اجرا در دو استان فراهم شد. ما تصمیم داریم با همدلی کارشناسی، این موضوع را پیش ببریم.

وی در این باره ادامه داد: البته در برخی موارد قوانین با یکدیگر مغایرت دارند، به طوری که در برخی موارد اختیارات بیمه به وزارت بهداشت و اختیارات وزارت بهداشت به بیمه داده شده است. این تناقضات قانونی باعث شد این مسئله به تاخیر افتد.

طریقت منفرد تاکید کرد: به همدلی با نظام بیمه‌ای اعتقاد دارم و سعی می‌کنم از این فرصت استفاده کنم تا این همدلی به وجود آید. در صورت به وجود آمدن این همدلی، جاده برای اجرای درست برنامه پزشک خانواده صاف می‌شود. در صورت آنکه اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سال جاری، پرداخت شود، تمام توانمان را به کار می‌گیریم که این برنامه تا پایان دولت دهم در اغلب نقاط کشور اجرا شود. هر چند که ممکن است سرعت زیاد آن، زحمت مسوولان مربوطه را بیشتر کند.

اجرای پزشک خانواده در تهران طی امسال در صورت تامین اعتبار

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تصویب بودجه سه دوازدهم، ادامه داد: اگر منابع به میزان کافی تامین شود، استان بعدی ما برای اجرای برنامه پزشک خانواده، تهران خواهد بود. در صورت اجرا در تهران، این برنامه به راحتی قابل تسری به دیگر استان‌ها خواهد بود. این مبحث نیازمند همت و حمایت جدی است. البته عزم رییس‌جمهور جزم است که برنامه پزشک خانواده تا فرصت باقی مانده از دولت دهم به جای مطلوبی برسد.

پزشک خانواده روستا، تقویت شبکه بهداشتی درمانی بود، نه پزشک خانواده!

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پزشک خانواده روستایی نیز گفت: در این باره باید گفت که پزشک خانواده روستا، تقویت شبکه بهداشتی درمانی قبلی بود که با محوریت "بهورز" اداره می‌شد. بر این اساس پزشک خانواده نبود، اما به هر دلیلی نامش را پزشک خانواده گذاشتیم و قرار شد با این شروع، به تدریج تکمیل شود.

طریقت منفرد همچنین ساماندهی داروخانه‌ها و جلوگیری از سرگردانی بیماران در تهیه داروهایشان را از وظایف پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: قرار است بازنگری در فارماکوپه‌ی دارویی چه در لیست داروهای مورد نیاز کشور و چه در داروهای قابل تعهد بیمه‌ای، داشته باشیم.

گزارشات پدیده زیرمیزی متنوع و بعضا نگران‌ کننده است

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شیوع پدیده زیرمیزی، گفت: گزارشات در این زمینه متنوع، مختلف و بعضا نگران‌کننده است. یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه 1490 در وزارت بهداشت، همین موضوع است که اطلاعات واقعی را از مردم دریافت کنیم و پس از آن به صورت قانونی با متخلفان برخورد کنیم.

وزیر بهداشت همچنین درباره چگونگی رعایت تعرفه‌های درمانی به ویژه در بخش خصوصی، گفت: در این زمینه درباره عدم رعایت تعرفه‌ها باید به دنبال علت رویم، نه معلول. اگر تقاضا بیش از عرضه باشد، کنترل غیرممکن می‌شود. اگر امکانات عمومی که 80 درصد امکانات را شامل می‌شود، از کارآمدی لازم برخوردار نباشد و نیاز این 80 درصد مراجعه‌کننده به بخش عمومی برآورده نشود، این 80 درصد علاوه بر 20 درصد مراجعه‌کننده بخش خصوصی، به بخش خصوصی مراجعه خواهند کرد. بر این اساس تقاضا از عرضه بیشتر خواهد شد. در این موضوع نمی‌توان معادلات را نادیده گرفت. باید تعادل بازار را سامان دهیم تا این عدم تعادل بازار کنترل شود. از طرف دیگر حتی اگر این تعادل نیز ایجاد شود، به نظارت نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha