سلامت نیوز : دندانپزشک عمومی گفت: یکی از باورهای اشتباه و رایج در بین مردم این است که هر وقت دندانی دچار درد شد باید به دندانپزشک مراجعه کنند، در حالی که باید وضعیت دندان ها را هر 6 ماه یک بار مورد معاینه پزشکی قرار داد.

ˈکریم عسگریˈ در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: آستانه تحریک دندان ها در افراد متفاوت است . در بسیاری از موارد پوسیدگی در دندان ها وجود دارد اما فرد هنوز دچار درد نشده است و تصور می کند که مشکلی در دندان های خود ندارد.

وی افزود: این درحالی است که در صورت معاینه دوره ای می توان به این مشکلات پی برد و از پیشرفت پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد.

عسگری اظهار داشت: در صورتی که این دسته از افراد معاینات دوره ای انجام ندهند، پس از مدتی مجبورند با پوسیدگی بیشتر دندانی و یا یک آبسه شدید به پزشک مراجعه کنند که این مساله باعث تحمیل هزینه های بیشتر مالی و همچنین تحمل درد بیشتر برای آنها می شود.

این دندانپزشک عمومی در مورد فاصله زمانی مطلوب برای بررسی وضعیت دندانی کودکان نیز اظهار داشت: کودکان زیر 12 سال باید هر 3 ماه یک بار برای معاینات دوره ای دندان های خود به پزشک مراجعه کنند.

عسگری گفت: کودکان به دلیل این که توانایی لازم برای انجام صحیح مسواک زدن و تمیز کردن دندان های خود را ندارند و همچنین رژیم غذایی آنها به خوردن مواد غذایی شیرین تمایل دارد، بیشتر در معرض پوسیدگی دندانی قرار دارند و باید با فاصله زمانی کمتری تحت معاینات تشخیصی قرار گیرند.

وی در مورد لزوم جرم گیری دوره ای نیز اظهار داشت: جرم گیری دوره ای نیز یکی از الزامات برای حفظ سلامت دندان ها است این درحالی است که بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که جرم گیری باعث برداشته شدن بخشی از مینای دندان و نازک شدن دندان ها می شود.

عسگری گفت: در صورت عدم انجام جرم گیری دوره ای، ممکن است لثه ها دچار التهاب و خونریزی شوند و در دراز مدت باعث لقی دندان ها شود که در این صورت دندان به ویژه در افرادی که زمینه ارثی دارند، به راحتی از لثه جدا می شود.

وی یادآور شد که هر فرد باید هر 6 ماه یک بار دندان های خود را جرم گیری کند و افرادی که در مناطق دارای آب غلظت دار زندگی می کنند و یا افرادی که بزاق دهان آنها غلظت دارد، باید با فاصله زمانی کمتری جرم گیری انجام دهند.

عسگری همچنین بر لزوم خارج کردن سریع دندان پوسیده از دهان تاکید کرد و گفت: دندانی که پوسیده است باید هرچه سریعتر از دهان خارج شود چراکه میکروب های منتشر شده از دندان پوسیده ممکن است در دراز مدت مشکلات قلبی و عروقی برای بیمار ایجاد کند و همچنین بر سلامت سایر دندان ها تاثیر منفی بگذارد.

وی در مورد روش صحیح مسواک زدن نیز اظهار داشت: مسواک زدن بزرگسالان باید به مدت 7 تا 10 دقیقه و کودکان دستکم 5 دقیقه به طول بیانجامد.

عسگری با بیان اینکه زمان مسواک زدن بسیار اهمیت دارد، افزود: علاوه بر این که پس از هر بار غذاخوردن باید مسواک زده شود، شب ها پیش از خواب و صبح ها پیش از صرف صبحانه باید دندان ها مسواک زده شوند.

وی همچنین گفت: مسواک زدن به تنهایی هیچ فایده ای برای حفظ سلامت دندان ها ندارد بلکه باید همراه با مسواک زدن از نخ دندان و دهان شویه ها نیز استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha