چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 71023

زلزله‌ای به قدرت 1/6 ریشتر استان بوشهر را لرزاند و تا آخرین لحظه ارسال این گزارش 31 نفر کشته و بیش از 600 نفر زخمی شدند.

زلزله بوشهر را لرزاند

سلامت نیوز :هنوز خاک ترک خورده استان آذربایجان شرقی بازسازی نشده که روستاهای استان بوشهر به خاک می‌نشینند. زلزله‌ای به قدرت 1/6 ریشتر استان بوشهر را لرزاند و تا آخرین لحظه ارسال این گزارش 31 نفر کشته و بیش از 600 نفر زخمی شدند. براساس گزارش‌های یک روستا با نام «باغان» در این زلزله به صورت 100 درصد تخریب شده است و به 50 روستا نیز تا شعاع 20 کیلومتری کانون زلزله خسارت‌های فراوانی وارد آمد. زمین لرزه در ساعت 16 و 22 دقیقه و50 ثانیه روز گذشته در 90 کیلومتری جنوب شرق بوشهر و 16 کیلومتری کاکی و 25 کیلومتری جنوب غرب خورموج در استان بوشهر به وقوع پیوست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تایید کشته شدن 31 نفر در شهرستان دشتی گفت: زلزله 1/6 ریشتری دشتی تاکنون 31 نفر کشته بر جای گذاشته است.غلامرضا حیدری به فارس افزود: تجهیزات پزشکی شامل آمبولانس، پزشک و نیروهای امدادی به مناطق زلزله‌زده فرستاده‌ شده‌ است.22 آمبولانس به مناطق زلزله‌زده فرستاده‌ شده و همکاران بهداشت محیط و بیماری‌های عفونی‌ هم در منطقه حضور دارند.او گفت: درمان‌های اولیه را در محل انجام می‌دهیم و اگر نیاز به درمان‌های تخصصی بود افراد مجروح را به بوشهر اعزام می‌کنیم.وی خاطرنشان کرد: امکانات ما برای درمان مجروحان کافیست اما نیروهای پزشکی اصفهان و شیراز هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

اعزام سگ‌های زنده‌یاب

همچنین رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام تیم‌های واکنش سریع و سگ‌های زنده یاب به این مناطق خبر می‌دهد. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آمار مجروحین زلزله منطقه دشتی بوشهر به بیش از 600 نفر رسیده است. محمود مظفر می‌گوید: از زمان وقوع این زمین لرزه نیروهای امدادی به محل اعزام و تیم‌های امداد و نجات فارس و خوزستان نیز آماده‌باش هستند. به گفته او 1000 تخته چادر نیز به منظور تمهیدات بیشتر از استان‌ فارس به بوشهر منتقل شده است. همچنین سیدعلی هاشمی فرماندار دشتی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: زلزله خسارت تخریبی زیادی در بخش شنبه داشته است و در همین ارتباط ستاد بحران شهرستان دشتی تشکیل شده است و درخواست نیروهای کمکی از شهرستان‌های دیر، جم و تنگستان صورت گرفته است. وی افزود: بر اثر این زلزله بخش‌هایی از کوه بیرمی و مند ریزش کرده است. ابراهیم درویشی بخشدار شنبه نیز با اشاره به وضعیت تخریبی زیاد شهر شنبه گفت: به دلیل زلزله 1/6 ریشتری شهر از شرایط عادی خارج شده است و مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند.وی با اشاره به اینکه تخریب‌های منازل زیاد است افزود: تاکنون بیش از 100 نفر به بیمارستان انتقال یافته‌اند.سیستم آبرسانی و برق منطقه‌ای شنبه نیز بر اثر زلزله قطع شده است. به گفته او مردم شنبه خواهان ارسال سریع کمک‌های امدادی هستند.

نگرانی از تخریب زیر ساخت‌های هسته‌ای بوشهر

آنجا که یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور در بوشهر قرار دارد نگرانی از تخریب این نیروگاه و تشعشعات آن به مناطق همجوار یکی از نگرانی‌های کارشناسان است اما محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: تاسیسات هسته‌ای ما از زیرساخت‌های محکمی برخوردار است و زلزله نمی‌تواند به آن آسیبی بزند. این گزارش حاکی است فرمانده نیروی انتظامی به همراه روسای پلیس‌های تخصصی، نیروهای راهور، پلیس راه، نیرو‌های عملیاتی و پشتیبانی پلیس در مناطق زلزله‌زده حاضر شدند. همچنین راه‌های خروجی و ورودی منطقه زلزله‌زده شنبه به وسیله ایست و بازرسی موقت پلیس تحت کنترل قرار گرفته است. سرپرست ستاد بحران استانداری بوشهر می‌گوید: تیم ارزیاب اورژانس کشور به منطقه زلزله‌زده اعزام شده و برآورد اولیه نشان می‌دهد زلزله استان بوشهر حدود 500 نفر را در روستاهای شنبه و سنا مجروح کرده است به همین علت تیم امداد اورژانس که از استان‌های مجاور اعزام می‌شوند، افزایش یافت. محمد تقی طالبیان به فارس می‌گوید: 7 اتوبوس آمبولانس که هر کدام مجهز به 100 بسته تخصصی نجات شامل گاز، باند، آنژیوکت، آتل و... است از اهواز، شیراز، یاسوج، جهرم و آبادان به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند. وی اضافه کرد: در حال ارزیابی هستیم که اگر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نمی‌تواند تا 24 ساعت آینده به همه مجروحان این زلزله خدمات‌رسانی کند، بیمارستان صحرایی را که در شیراز و اهواز آماده است در منطقه زلزله‌زده برپا کنیم.

اعلام سه روز عزای عمومی در استان بوشهر

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: از روز چهارشنبه 21 فروردین ماه سه روز در استان ولایتمدار بوشهر، عزای عمومی اعلام می‌دارم. به گزارش مهر، آیت‌ا... غلامعلی صفایی بوشهری در پیامی آورده است: حادثه تأسف برانگیز وقوع زلزله در منطقه دشتی و خبر کشته و مجروح شدن جمعی از اهالی عزیز آن خطّه، مایه تأسف و تألم شدید همگان و اینجانب شد.

ترافیک نیمه سنگین در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، وضعیت ترافیکی در محورهای منتهی به استان‌های بوشهر و مناطق زلزله‌زده را تشریح کرد. سرهنگ رضا سلبی در تشریح وضعیت ترافیکی جاده‌های منتهی به استان بوشهر و شهرهای زلزله‌زده این استان به ایسنا گفت: در محور اصلی به سمت کنگان و خورموج مشکل ترافیکی خاصی گزارش نشده است اما در محورهای فرعی به‌ویژه محورهای منتهی به شهرهای کاکی و شنبه، ترافیک نیمه‌سنگین به علت تردد خودروهای امدادی ایجاد شده است.رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا همچنین از به‌کارگیری 12 تیم عملیاتی پلیس راهور به منظور روان‌سازی بار ترافیکی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: تمهیدات پلیس راهور در این خصوص اندیشیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha