چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 71027
سلامت نیوز : زلزله دیروز شهرستان دشتی بوشهر دل تعداد زیادی از هموطنانمان را لرزاند. ساعت 19:22 دقیقه روز گذشته زلزله 6.1 ریشتری در بخش کاکی خانه‌های بسیاری را بر روی سر شهروندان خراب کرد و تا لحظه تنظیم خبر 32 کشته و 850 زخمی بر جای گذاشت. چند روز قبل نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی را به لرزه درآورد.به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مرکز زمین‌لرزه روز گذشته در 16 کیلومتری کاکی و 27 کیلومتری خورموج و در عمق 12 کیلومتری زمین گزارش شده که باعث ریزش کوه «مند» در اطراف کاکی شده است. محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اعزام 20 تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده، گفت:‌در حال حاضر 100 امدادگر در محل حادثه حضور دارند و بیشترین خسارات نیز در منطقه خورموج بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته وی روستاهای «باغان» و «سنا» بیشترین خسارات را داشته اند که باغان در اثر زلزله 100 درصد تخریب شده است. حضور سگ‌های زنده یاب موضوع دیگری است که مظفر به آن اشاره کرد و گفت: تا لحظه تنظیم خبر حدود 850 نفر در زلزله استان بوشهر مصدوم شده‌اند که از این تعداد ۴۵۰ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و ۵۰ نفر به بیمارستانها و مراکز درمانی استان بوشهر اعزام شدند. به گفته وی ارتباطات تلفنی در این منطقه قطع شده است و امدادگران قادر به ارائه‌ گزارشات به صورت لحظه‌ای نیستند. رستمی، معاون عمرانی استاندار بوشهر نیز درخصوص لوازم مورد نیاز برای زلزله‌زدگان استان بوشهر گفت: وسایل روشنایی و پروژکتور، چادر و تجهیزات مورد نیاز آواربرداری ازجمله لوازم مورد نیازی است که ضرورت و نیاز آن در مناطق زلزله‌زده احساس می‌شود.وی تاکید کرد: در حال حاضر دستگاه‌های امدادی و ارزیاب در محل حادثه حاضر هستند و از شهروندان می‌خواهند که به منظور روان‌سازی ترافیک، از تردد به مناطق زلزله‌زده خودداری کنند تا عملیات امداد به درستی انجام شود.

نیروگاه اتمی بوشهر در شرایط عادی است

وضعیت نیروگاه بوشهر موضوعی است که بعد از وقوع زلزله بر سر زبان‌ها افتاد. اما عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر و گناوه در خانه ملت با اشاره به این نکته که این زمین‌لرزه تاثیری در نیروگاه اتمی بوشهر نداشته، گفت:‌وضعیت نیروگاه بوشهر در حالت عادی است و خللی به فعالیت آن وارد نشده،‌ این نیروگاه در 180 کیلومتری کانون زلزله واقع شده و زمین‌لرزه به صورت خفیف در این منطقه احساس شده است. محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه بوشهر نیز وجود هرخلل و مشکلی در برنامه تنظیم شده برای نیروگاه بوشهر تحت تاثیر زلزله اتفاق افتاده در بوشهر را رد کرد. وی تاکید کرد: نیروگاه بوشهر روند طبیعی خود را طی می‌کند و هیچ اثر خاصی ناشی از زلزله اتفاق افتاده عصر روز سه‌شنبه بر نیروگاه وارد نشده است و نیروگاه در صحت و سلامت است.



اعزام نیروهای امدادی چهار استان به مناطق زلزله‌زده

شاپور رستمی، معاون عمرانی استاندار بوشهر نیز با اشاره اعزام نیروهای امدادی از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و چهار محال و بختیاری از تشکیل ستاد بحران در استان بوشهر خبر داد و گفت:‌ بسیج امکانات در منطقه صورت گرفته و با هماهنگی معاون اول رئیس‌جمهور و سازمان جمعیت هلال اهمر نیروهای امدادی از 4 استان مذکور به مناطق زلزله‌زده دشتی اعزام شده‌اند. محمد تقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور نیز با اشاره به اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده در اولین ساعات وقوع زلزله گفت:‌تیم ارزیاب اورژانس کشور به منطقه زلزله‌زده اعزام شده و برآورد اولیه نشان می‌دهد زلزله استان بوشهر حدود 850 نفر را در روستاهای شنبه و سنا مجروح کرده است به همین علت تیم امداد اورژانس که از استانهای مجاور اعزام می‌شوند، افزایش یافت.

وی تاکید کرد: 7 اتوبوس آمبولانس که هر کدام مجهز به 100 بسته تخصصی نجات شامل گاز، باند، آنژیوکت، آتل و... است از اهواز،شیراز،یاسوج،جهرم و آبادان به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند. وی با اشاره به اینکه اورژانس در حال ارزیابی مناطق هستند، گفت:‌ اگر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نمی‌تواند تا 24 ساعت آینده به همه مجروحان این زلزله خدمات رسانی کند، امروز (چهارشنبه) بیمارستان صحرایی را که در شیراز و اهواز آماده است در منطقه زلزله‌زده برپا کنیم. محمد سرور، معاون اورژانس کشور نی با اشاره به امداد رسانی 100 آمبولانس به مصدومان زلزله گفت: ۱۷ دستگاه آمبولانس و ۳۴ تکنسین اورژانس در منطقه زلزله‌زده مستقر هستند و ۹ دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز به وسایل کامل مداوای مصدومان نیز از اهواز، شیراز، آبادان،یاسوج، جهرم، فسا،بندرعباس، فسا و بم به منطقه زلزله‌زده اعزام شده‌اند. وی تاکید کرد: احتمالا تمام مصدومان این حادثه در کمتر از ۲۴ ساعت تخلیه می‌شوند اما اگر بیش از این طول بکشد، بیمارستان صحرایی را که هم اکنون در شیراز و اهواز آماده هستند، در منطقه زلزله‌زده بر پا می‌کنیم.

اعلام آمادگی ترکیه و ژاپن برای کمک به زلزله‌زدگان

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر از اعلام آمادگی جمعیت هلال احمر دو کشور ترکیه و ژاپن و رد این درخواست از سوی ایران خبر داد. پویا حاجیان با اشاره به آمادگی جمعیت هلال احمر ترکیه برای ارسال کمک برای زلزله‌زدگان استان بوشهر، گفت: همچنین سفارت ژاپن لحظاتی پیش با ارسال پیامی از آمادگی کشورش برای ارسال کمک به زلزله‌زدگان جنوب کشور خبر داد.وی افزود: جمعیت هلال احمر ایران نیز ضمن تقدیر و تشکر از جمعیت هلال احمر این دو کشور عنوان کرده است که با توان داخلی امکان امدادرسانی به زلزله‌زدگان وجود دارد و در حال حاضر نیازی به کمک‌های خارجی نیست.

حضور نماینده ولی‌فقیه در بوشهر در مناطق زلزله‌زده

حضور آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در ساعات اولیه وقوع حادثه در جمع مردم زلزله‌زده دشتی تسلای خاطری برای خانواده‌های داغدار دشتی بود. در پیام تسلیت آیت الله صفایی بوشهری خطاب به خانواده‌های جانباختگان آمده است : حادثه تاسف برانگیز وقوع زلزله‌ در منطقه دشتی و خبر کشته و مجروح شدن جمعی از اهالی عزیز آن خطه مایه تاسف و تالم شدید همگان و اینجانب شد.در ادامه این پیام آمده است: این ضایعه جانسوز را به حضرت بقیه‌الله العظم (عج)، مقام معظم رهبری و مردم گرانقدر استان بوشهر به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌نمایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha