چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 71036
سلامت نیوز : بینی انسانها تنها اندامی نیست كه می تواند عطر فریبنده قهوه یا نان تازه را حس كند، چنین حسگرهایی در قلب، ریه و خون انسان هم وجود دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ «پیتر شیبرله» متخصص شیمی غذا در دانشگاه تكنیكال مونیخ و مركز تحقیقات شیمی غذا در آلمان طی بیانیه ای اظهار داشت: با در نظر گیری تحقیقات جدید مبنی بر وجود حسگرهای بویایی در قلب، آیا می توان گفت كه قلب بوی غذای خوشمزه ای را كه شما چند لحظه قبل خوردید را احساس می كند؟ ما هنوز پاسخی برای این پرسش نداریم.

نتایج این كشف عجیب در انجمن شیمی آمریكا كه در نیواورلئان برگزار شده اعلام شد.

وقتی كه مواد شیمیایی كه از غذا به واسطه هوا منتقل می شوند وارد بینی می شوند به گیرنده های بویایی می چسبند و آبشار كوچكی را تحریك می كنند كه به مغز می گوید این بو چه بویی است. پیشتر تصور می شد كه این گیرنده ها تنها در بافت های پوشیده از مخاطی وجود دارد كه در انتهای بینی هستند، اما شواهد جدید می گویند كه ساید اندام های بدن نیز از این گیرنده ها برخوردارند.

برای مثال، سلول های بنیادی دربرگیرنده گیرنده های بو هستند كه گفته می شوند این گیرنده ها نقش مهمی در كمك به اسپرم برای تشخیص محل تخمك ایفا می كنند. شواهد درحال رشد امروز نشان می دهد كه این گیرنده ها در قلب، ریه ها و خون نیز وجود دارد.

شیبرله و همكارانش اخیرا به این نتیجه رسیدند كه سلولهای خون انسان متمایل به ملكولهای مرتبط با بوهای خاص هستند.

وقتی كه دانشمندان سلول های خونی را در یك سمت محفظه های مجزا قرار می گیرد و در سمت دیگر تركیب های بو دار قرار می گیرد، سلول های خونی به سمت بو حركت می كنند. مشخص نیست كه آیا این تركیب خونی در بدن به همین شیوه ای كار می كند كه در بینی عمل می كند یا خیر، اما شیبرله امیدوار است كه بتواند به این پاسخ پی ببرد.

شیبرله در زمینه حس شناسی كار می كند به عنوان علمی كه به بررسی این موضوع می پردازد كه كدام یك از هزاران هزار تركیب بویی برای ذائقه و بویایی انسان مهم است. این علم توضیح می دهد كه چرا بو، مزه و احساس برخی غذاها به تحریك اشتها و یا عدم تحریك آن كمك می كند.

به طور خاص شیبرله به بوهای پیچیده در غذاهایی چون شكلات و قهوه توجه می كند.

در آزمایشگاه وی، محققان بوها را به تشكیل دهنده های شیمیایی خود شكسته و آنها را به شیوه های دیگری تركیب می كنند.

دانشمندان اكنون به این نتیجه رسیده اند كه قهوه دربرگیرنده بیش از 1000 تركیب بویی است كه تنها 25 تركیب آنها به گیرنده های بویایی می چسبند تا یك بو ایجاد كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha