چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
سلامت نیوز :همزمان با مطرح شدن آمارهای تازه‌ای در زمینه کشف مشروبات‌اللکی در کشور، برخی از مدیران دولتی نیز سکوت خود را نسبت به این موضوع شکسته و نگرانی‌هایی را درباره افزایش مصرف مشروبات الکلی در کشور اعلام می‌کنند. دیروز استاندار تهران با بیان اینکه آمار کشفیات مشروبات الکلی قابل تامل است، گفت: در مورد مشروبات الکلی قوانین کشور بازدارنده و جدی نیست. مرتضی تمدن در حالی افزایش مصرف مشروبات الکلی را در کشور پذیرفته که معتقد است دو عامل و ناهنجاری مهم یعنی «مواد مخدر» و «مشروبات الکلی» سلامت جامعه را تضعیف کرده و برخورد با آن یک مطالبه اجتماعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وی توسعه مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی را دوعلت اصلی بروز مشکلات متعدد جوامع غرب عنوان کرد و افزود: این پدیده سلامت و بنیان خانواده و جوامع را به شدت با خطر مواجه کرده است، لذا با توجه به اینکه مصرف مشروبات الکلی نیز همانند مواد مخدر تضییع حقوق دیگران است، مقابله با آن یک امر اجتناب ناپذیر است و در اولویت برخورد قرار دارد. در این میان بسیاری از کارشناسان نگرانی خود را درباره افزایش مصرف مشروبات الکلی در تهران نسبت به دیگر شهرهای کشور اعلام کرده‌اند و به نظر می‌رسد که استاندار تهران نیز موافق با این نگرانی‌هاست:« با توجه به اینکه مشروبات الکلی مسیر خود را به سمت تهران باز می‌کند، برخورد با این مساله در تهران نسبت به سایر استان‌ها از اولویت بیشتری برخوردار است. »

وی در بخش دیگری از سخنانش به راهکارهای قانونی برای مقابله با این پدیده اشاره کرده و جایگاه تهران را به عنوان جایگاهی ویژه معرفی می‌کند:« کارگروه ویژه‌ای که به دستور وزیر کشور برای مبارزه با مصرف و توزیع مشروبات الکلی تشکیل شده و در سطح کشور فعال شده و استان تهران نیز در امر مبارزه با قاچاق مشروبات الکلی کارگروه ویژه‌ای را در راستای این دستور فعال کرده است. » تمدن با بیان اینکه برای مقابله با این امر، ابتدا باید فرهنگ جامعه و افراد دست رد به سینه این گونه پدیده‌های خطرناک بزنند، یادآور می‌شود:« اگر آحاد مردم و جامعه بدانند استفاده ازهرگونه مواد آسیب‌زا از جمله مواد مخدر و مشروبات الکلی چه پیامدها و تهدیدهایی دارد قطعا کار مسئولان نیز در بحث مبارزه آسانتر خواهد شد، این در حالی است که اگر جامعه و افراد این موضوعات را بپذیرند باید منتظر تاثیرات منفی فردی و اجتماعی بر سلامت خانواده‌ و به تبع آن جامعه باشیم. » با این همه استاندار تهران آمار مصرف کنندگان مشروبات الکلی را در مقایسه با جمعیت کشور در اقلیت می‌داند:« گرچه تعداد افرادی که مبادرت به استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی می‌کنند در اقلیت هستند اما عدم توجه به آن می‌تواند به عنوان یک ویروس خطرناک تکثیر یافته و سلامت خانواده‌ها و جامعه را تهدید کند. »

به گفته وی برخی از افراد در برخورد با مواد مخدر و مشروبات الکلی سهل انگارانه فکر می‌کنند، لذا باید توجه داشت که ورود به مواد مخدر ابتدا به صورت تفریح و تفنن آغاز می‌شود اما پس از گذشت مدتی کوتاه فرد را گرفتار می‌کند و مصائب آن گریبانگیر خود افراد، خانواده‌ها و در نتیجه جامعه می‌شود. تمدن با تاکید بر اینکه در برخی از تصادفات نیز شاهد تاثیرات منفی مصرف مواد مخدر و همچنین مشروبات الکلی هستیم هشدارهایی را هم در این زمینه مطرح می‌کند:« آثار منفی مصرف مواد مخدر در بسیاری از قتل‌های فجیع شاهد هستیم به طوری که فرد پس از مصرف مواد، خانواده خود را به قتل رسانده است. بنابراین باید بپذیریم این مسائل بلای جان جامعه و یک آسیب جدی است و اگر اراده اجتماعی قوی و یک تنفر عمومی در استفاده از این گونه مواد شکل بگیرد، مبارزه با این گونه مواد نیز بسیار آسان تر خواهد بود. »

به گفته استاندار تهران، باید پذیرفت که برای اطلاع رسانی از پیامدهای این مساله از ظرفیت‌های رسانه‌های جمععی، مساجد و تربیون‌های عمومی وآموزش عالی و آموزش و پرورش آن طور که باید وشاید استفاده نشده است همچنین در بخش‌هایی نیز قوانین باز دارنده نبوده هرچند که اخیرا قانون مبارزه با مواد مخدراصلاح شده اما در مورد مشروبات الکلی قوانین کشور بازدارنده و جدی نیست. استاندار تهران در عین حال که در این گفت‌وگو اشاره‌ای به آمار کشفیات مشروبات الکلی نمی‌کند یادآور می‌شود:« با توجه به اینکه میزان قاچاق مشروبات الکلی از میزان کشفیات آن مشخص می‌شود، آمار کشفیات این مواد قابل تامل است و دست‌اندرکاران مبارزه باید جدی‌تر با این پدیده برخورد کنند.» به گفته وی براساس گزارشهای واصله، بیشترین مشروبات الکلی از مسیر مرزهای غربی و به صورت زیر زمینی وارد استان تهران شده و در اختیار افراد قرار می‌گیرد و برای این منظور، پلیس و کارگروه ویژه مبارزه با مواد مخدر فعالیت خود را تشدید کرده است اما میزان اثر بخشی این فعالیت‌ها مورد رضایت نیست. او در پایان مبارزه با شادی‌های مخرب را یکی از روش‌های رسیدن به توسعه شادی‌های سالم می‌داند:«باید تمام توان خود را برای توسعه شادیهای سالم و مفرح به‌کار بگیریم و با کمک آحاد مردم با شادیهای مخرب همچون مواد مخدر و مشروبات الکلی مبارزه کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha