چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 71045
سلامت نیوز : زلزله شدید عصر دیروز در استان بوشهر بیش از 900 کشته و زخمی بر جای گذاشت. این در حالی است که این زمین لرزه به تاسیسات هسته‌ای نیروگاه بوشهر آسیبی نرسانده است. استاندار بوشهر در خصوص تاثیر زلزله بر عملکرد نیروگاه اتمی گفت: «مرکز این زمین‌لرزه با نیروگاه اتمی بوشهر فاصله زیادی دارد و هیچ ارتباطی بین این زمین لرزه و نیروگاه اتمی وجود نداشته و خبرهایی که در این زمینه منتشر شده، کذب است.» بر اساس گزارشات اولیه، روستای «باغان» در این زلزله به صورت ۱۰۰درصد تخریب شده است و ۵۰ روستا نیز تا شعاع ۲۰کیلومتری کانون زلزله قرار داشتند. بلافاصله پس از زلزله نیروهای انتظامی در محل حاضر شده و امنیت مناطق زلزله زده را در دست گرفتند. ساکنان شهر‌های اطراف نیز خود را به شهرستان دشتی رسانده و به کمک زلزله زدگان شتافتند. کشورهای ژاپن و ترکیه نیز برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کردند که این درخواست از سوی ایران رد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ زمین لرزه‌هایی به بزرگی 1. 6، ۴ و ۸ دهم، و ۵ و ۳ دهم درجه در امواج درونی زمین (ریشتر) عصر دیروز حوالی کاکی در نزدیکی خورموج از توابع استان بوشهر را لرزاند. کانون این زلزله ۶ و یک دهم ریشتری در سه بخش شُنبه، تسوج و باغان بوده است. به گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین لرزه‌ها به ترتیب در ساعت‌های ۱۶ و ۲۲ دقیقه، ۱۶ و ۳۴ دقیقه، و ۱۶ و ۳۵ دقیقه اتفاق افتاده است. همچنین بنا بر اعلام موسسه ژئوفیزیک این زمین لرزه ساعت۱۶ و ۲۲ دقیقه و ۴۹ ثانیه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین روی داده است.

زمین لرزه 3 . 5 ریشتری عصر دیروز به مدت ۴۰ ثانیه منطقه را لرزانده است. کوه مُند به دلیل این زمین لرزه نسبتا شدید دچار ریزش شده تا حدی که گرد و خاک زیادی در اطراف کوه مشاهده شده است. چند روز قبل از زمین‌لرزه‎ای به بزرگی 2. 4 ریشتر شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی در استان بوشهر را لرزانده بود.

بیش از 32 نفر کشته شدند

تا زمان تنظیم این گزارش فوت 32 نفر از اهالی منطقه به طور رسمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تایید شده اما منابع محلی کشته شدگان را بیش از این تعداد اعلام می‌کنند. محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ تن در این زلزله مجروح شدندگفت: اغلب مجروحان به صورت سرپایی درمان و تعدادی نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. وی افزود: «بیشتر خسارت در منطقه «خورموج» بوده است. بر اساس گزارشات اولیه، روستای «باغان» در این زلزله به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است و ۵۰ روستا نیز تا شعاع ۲۰ کیلومتری کانون زلزله قرار داشتند. تاکنون ۱۰۰۰ تخته چادر نیز به منظور تمهیدات بیشتر از استان‌ فارس به بوشهر منتقل شده است. دوبالگرد هلال احمر نیز برای ارزیابی میزان خسارت به منطقه اعزام شده‌اند. در این راستا با هماهنگی‌های صورت گرفته آمبولانس‌هایی از اصفهان و کرمان به منطقه دشتی اعزام شده‌اند.» فریدون حسنوند استاندار بوشهر نیز عصر دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که در حال حاضر گزارشی از خسارات این زمین لرزه در دست نیست و همه تمرکز خود را برای کمک‌رسانی به این منطقه قرار داده‌ایم. وی همچنین افزود: «پس از پایان عملیات امداد و نجات به بررسی خسارات این زمین لرزه خواهیم پرداخت.» همچنین سید علی هاشمی فرماندار دشتی با اعلام اینکه زلزله عصر دیروز خسارت زیادی به شهر شُنبه وارد کرده است افزود: «در همین ارتباط ستاد بحران شهرستان دشتی تشکیل شده است و درخواست نیروهای کمکی از شهرستان‌های دیر، جم و تنگستان صورت گرفته است.»

نیروگاه بوشهر سالم است

با گزارش خبر وقوع زلزله نگرانی‌های زیادی پیرامون خسارات احتمالی آن بر نیروگاه اتمی بوشهر به وجود آمد. جمیری، نماینده بوشهر در مجلس نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: «زلزله تاثیری در نیروگاه اتمی بوشهر نداشته و خللی به فعالیت آن وارد نشده است. نیروگاه بوشهر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری کانون زلزله واقع شده است و به شکل خفیفی در این شهر احساس شد.» فریدون حسنوند استاندار بوشهر نیز در این باره گفت: «مرکز این زمین‌لرزه با نیروگاه اتمی بوشهر فاصله زیادی دارد و هیچ ارتباطی بین این زمین لرزه و نیروگاه اتمی وجود نداشته و خبرهایی که در این زمینه منتشر شده، کذب است.»

زلزله منطقه را لرزاند

همزمان با حس شدن این زمین لرزه در استان‌های همجوار مرکز زلزله مردم بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز در شبکه‌های اجتماعی از حس شدن این زمین لرزه در کشور‌هایشان خبر دادند. به گزارش رویترز زلزله عصر دیروز در دوبی، قطر، بحرین و بخش‌هایی از عربستان سعودی احساس شده است. همچنین بنا بر گزارش‌های رسیده شیشه تمامی پنجره‌های ساختمان مروارید (پرل) قطر به خاطر این زمین لرزه عصر دیروز لرزیده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha