چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 71052
سلامت نیوز : تالاب‌های ایران از موضوعاتی‌اند كه همواره در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفتند. خشك شدن تالاب‌های حیاتی در گوشه وكنار كشور خبر از مدیریت نادرست آنان و البته خشكسالی می‌داد. همان تالاب‌هایی كه با قرارگیری در لیست كنوانسیون رامسر خنده را بر لب‌ها می‌نشاندند و با قرارگرفتن در لیست مونترال همان خنده را می‌خشكاندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ استان لرستان كه از استان‌های كوهستانی كشور محسوب می‌شود هم به درد خشك شدن تالاب‌ها دچار شده است، مدیركل حفاظت محیط زیست این استان سه تالاب را در معرض خطر اعلام كرده است.

«محمدحسین بازگیر» از تالاب‌های استان به ایسنا گفت: «استان دارای 14 تالاب است كه در سه شهرستان دورود، بروجرد و پلدختر قرار دارند. در شرایط فعلی 11 مورد از مجموع تالاب‎های لرستان دارای مشكل كم‎تری است. در این میان سه تالاب تنودر واقع در دورود، ‌گری بلمك پلدختر و بیشه‎دالان بروجرد با مشكل جدی روبه‌رو هستند كه می‎توان به تغییر كاربری اراضی و زهكشی‎هایی در منطقه توسط افراد بومی اشاره كرد. از دست رفتن آب منطقه باعث خشكی تالاب‎ها و به وجود آمدن مشكل در منطقه شده است.»

اما لرستان تنها استانی نیست كه به این درد مبتلا است، گزارش فارس از استان قم نشان از خطر مرگ بیخ گوش تالاب‌های قم می‌دهد. استان قم هم دارای پنج تالاب است با وسعتی بیش از 290 هزار هكتار كه ویژگی منحصر به فرد آنها وجود آب است ولی به دلیل خشكسالی و برخی موانع آبی با كم آبی مواجه شده‌اند و این گوهرهای طبیعی در خطر نابودی قرار گرفته‌اند.

تالاب‌ها برای ادامه حیات خود به ذخایر آبی نیازمند هستند بنابراین حقابه برای آنها حكم خون و رگ را دارد كه برای ادامه حیات به آن نیازمند هستند. محمود علی ركنی، مدیركل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینكه اكنون اكثر تالاب‌ها خشك، بی‌آب یا كم آب است به‌طوری كه چیزی به عنوان تالاب مرسوم نیست معتقد است: «به دلیل خشكسالی‌های متعدد و سدهای مختلف كه در بالادست رودها زده‌ شده تامین حقابه‌های زیست محیطی امكان‌پذیر نیست. الگوهای كشت در كشاورزی در مصرف آب بسیار تاثیرگذار است، اگر الگوی كشت از زراعت به سوی باغداری هدایت شود، این افزایش فضای سبز سبب می‌شود از جابه‌جایی ریزگردها و گرد و غبار جلوگیری شود و به این ترتیب حوزه آبخیز تقویت می‌شود.»

شاید تامین حقابه‌های تالاب‌ها ساز و كار كوتاه‌مدت نداشته باشد ولی باید این نگاه تقویت شود كه تالاب‌ها باید به شرایط گذشته خود باز گردد. احداث سدهای مختلف به معنای مهار آب است ولی در این حوزه باید بخشی از آب برای حقابه از طریق سدها یا زهكش‌های طبیعی اختصاص پیدا كند.

اكنون 90 درصد آب استان در بخش كشاورزی مصرف می‌شود بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب كشاورزی، بخشی از آب موجود نیز برای تامین تالاب‌ها باقی می‌ماند. مدیركل محیط زیست استان قم با تاكید بر تقویت و توسعه پوشش گیاهی و فضای سبز می‌گوید: «باید با تغییر الگوی كشت، كشاورزی را به سمت كشاورزی دقیق یا نوین هدایت كنیم كه نیاز به آب در آن كمتر است. در مجوزهایی كه برای واحدهای صنعتی صادر شده درخواست می‌شود 10 درصد از فضا را به فضای سبز اختصاص دهند. پیگیری‌هایی كه در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه تالاب‌ها انجام می‌شود خوب است ولی روند آن، چیزی كه ما می‌خواهیم نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha