چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 71054
سلامت نیوز : اصفهان از استان‌های خشك و كویری كه در مركز ایران واقع شده است در سال‌های اخیر دچار مشكلات آبی از نوع خشك شدن تالاب و رودخانه معروفش شده است. رودخانه‌یی كه شهرتی جهانی دارد و نیمی از استان اصفهان به خاطر وجود آن است كه اصفهان شده. بناهای تاریخی پایتخت صفویان، این شهر را متمایز از شهرهای دیگر كرده. پل ‌الله وردیخان (سی و سه پل) و پل خواجو، پل‌هایی كه روی رودخانه پرآب شهر زده شده بودند از مفاخر معماری شهر به شمار می‌آیند. رودخانه‌ها اما هیچ‌وقت جزو مفاخر یك شهر قرار نمی‌گیرند، چون به عصر و دوره خاصی تعلق نمی‌گیرند، رودخانه‌ها كم‌كم جای خود را پیدا می‌كنند و جاری می‌شوند. زاینده‌رود اما خشك كه شد اصفهانی‌ها ماتم گرفتند. دیگر عكس‌های رود زنده جایش را به زمینی با ترك‌های كویری داده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ بعد از پایان تعطیلات نوروزی دست‌اندكاران وزارت نیرو تصمیم به رهاسازی آب زاینده‌رود گرفتند. دو روز است آب به اصفهان رسیده و مردم سر از پا نمی‌شناسند. جمعیت زیادی در میان زمین خشك رودخانه ایستادند تا به استقبال زاینده‌رود بروند. عده‌یی هم در حال آب و جارو كردن بودند تا زباله‌هایی را كه در این مدت در این زمین بایر ریخته شده بود از سر راه آب كنار ببرند و آب كه می‌آید بر زمین تمیز جاری شود. ولی ظاهرا این شادی دیری نمی‌پاید، چون استاندار اصفهان در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید حداكثر 90 روز زاینده‌رود جاری است و با پایان بهار، زاینده‌رود هم دوباره كویری خشك می‌شود؛ یك رود خاطره‌انگیزه با زمین خشكیده. علیرضا ذاكر اصفهانی در این باره توضیح داد با وجودی كه كشت بهاره كشاورزان اصفهانی به‌ویژه اهالی شرق استان، حداقل نیاز به 105 روز آبیاری دارد، ولی مخزن سد زاینده‌رود تنها امكان برون‌ده سه ماهه را دارد. استاندار اصفهان همچنین از پشت پرده رهاسازی آب زاینده‌رود می‌گوید و از مشكلات عدیده‌یی كه كشاورزان منطقه با كمبود آب داشتند.

در یكی دو روز قبل شاهد رهاسازی آب در زاینده‌رود اصفهان و شور و شعف مردم این شهر بودیم. با وجود مشكلات منابع آبی در اصفهان و مشكلاتی كه برای كشاورزان پیش آمده بود، رهاسازی آب قرار است چگونه پیش رود؟

اصفهان حدود یك دهه است دچار مشكل حاد شده است، بحث‌هایی چون مشكلات خشكسالی و كمبود آب برای اهالی شهر كه از قدیم‌الایام بوده و هست. البته بخشی از این مشكل به محیط جغرافیایی اصفهان و شهرهای اطراف و آب و هوای خشك این منطقه بازمی‌گردد كه این مساله تا به امروز خودش را نشان نمی‌داد. اما درباره زاینده‌رود باید بگویم این رودخانه همیشه مبدا نشاط اجتماعی و پدیدآورنده فضای سبز در شهر اصفهان بوده، آنقدری كه مردم اصفهان به این رودخانه دلبستگی دارند شاید به هیچ چیز شهر دلبسته نباشند. مردم با رهاسازی آب در رودخانه به استقبال آن رفتند و از روزی كه رها شد بسیاری از مردم حتی تا صبح در جوار رودخانه ماندند تا شاهد بالاآمدن آب باشند و جان گرفتن زاینده‌رود را شاهد باشند. به جرات می‌توان گفت این رودخانه از جاذبه‌های گردشگری شهر محسوب می‌شود، علاوه بر این، این رودخانه تامین‌كننده آب كشاورزی، شرب و آب مورد نیاز صنعت در این استان است كه با توجه به خشكسالی‌های اخیر و مشكلات موجود در 6 سال گذشته، شاهد این هستیم كه در همه زمینه‌ها به‌ویژه كشاورزی با كمبود شدید آب مواجه شدیم. كشاورزانی كه زمین‌هایشان در پایین دست رودخانه است از بی‌آبی رنج می‌برند.

‌ اسفند ماه سال گذشته میان جمعی از كشاورزان اصفهانی بر سر آب زاینده‌رود كه سهم آب

كشاورزی‌شان از آنجا تامین می‌شد درگیری‌هایی ایجاد شد و باعث شد خسارت‌هایی هم به سیستم آب‌رسانی آب شرب به یزد ایجاد شود. رهاسازی آب در ابتدای سال را در حالی كه حدود یك ماه از آن درگیری‌ها می‌گذرد چقدر می‌توان به هم مربوط دانست؟

این اعتراضات مختص سال گذشته نبود، در واقع در چند سال گذشته به دلایلی كه ذكر كردم اعتراضاتی را در استان شاهد بودیم كه در یكی دو ماه اخیر از ابعاد صنفی خود خارج شد و به بحران كشیده شد. اما آنچه بیش از هر موضوع دیگری مهم است موضوع خشكسالی است، كه با مدیریت صحیح آب درصدد حل آن برمی‌آییم.

ما در 23 اسفند ماه سال 90 هم رهاسازی آب در زاینده‌رود داشتیم كه در ادامه و تكمیل كشت پاییزه كشاورزان صورت گرفته بود. درباره این رهاسازی هم بین كشاورزان منطقه بحث بود كه به آنها آب پاییزه داده شود یا بهاره كه در نهایت با آب بهاره موافقت صورت گرفت.

‌ علت اصلی بستن آب بر كشاورزان اصفهانی چه بود كه باعث اعتراضات اخیر شد؟

از آنجا كه میزان آب پشت سد زاینده‌رود محدود است و باید از آن برای مصارف گوناگون از شرب تا كشاورزی و صنعت استفاده شود، لذا مجبور به ذخیره آن هستیم. كاربری‌های آب موجود زیاد شده است و مسلما به دنبال خود كاهش حجم را در پی دارد. این آب قرار است آب شرب 5 میلیون نفر را در استان‌های اصفهان، یزد، بخشی از چهارمحال و بختیاری، همچنین بخشی از استان مركزی مثل دلیجان تامین كند. تامین آب این استان‌ها در گرو این منبع آبی است، تا برای این حجم آب مدیریت درست و یكپارچه وجود نداشته باشد نمی‌توان تقسیم عادلانه و درستی انجام داد. اما طی كار كارشناسی كه روی این منبع آبی انجام شد، كارشناسان به این نتیجه رسیدند كه رهاسازی آب را آغاز كنیم و با اولویت و تاكید بر آبدهی به كشاورزان پایین‌دست این نتیجه عملی شد.

حجم آب رهاسازی شده قرار است چقدر باشد؟

میزان حجم آبی كه قرار است رها شود را ترجیحا اعلام نمی‌كنیم اما دبی آب رهاشده 65 متر مكعب است و سعی داریم آب را تا جایی رها كنیم كه به خط قرمزمان نرسد. اما خروجی آب نسبت به ورودی در حال افزایش است تا جایی كه این میزان پاسخگوی نیاز كشاورزان برای كشت بهاره‌شان باشد. با وجود اینكه كشاورزان منطقه اعلام نیاز به آب را برای كشت بهاره، 105 روز اعلام كرده‌اند اما كارشناسان آب در منطقه اعلام كرده‌اند این رهاسازی قرار است 90 روزه باشد و وزارت نیرو فعلا با این حجم آب موافقت كرده است.

‌ خط قرمز شما چه حجم آب است؟

باید آنچه در پشت سدها می‌ماند، بالای 150 میلیون متر مكعب باشد كه مصرف آب شرب دارد. البته رقم كارشناسی برای این حجم 170 میلیون مترمكعب تعیین شده است كه كمتر از این حجم خط قرمز محسوب می‌شود و باید جلویش گرفته شود. البته محل تامین آب شرب همه استان اصفهان از زاینده‌رود نیست، بلكه از 4 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت استان اصفهان، شهر‌های اصفهان، كاشان، آران و بیدگل، لنجان، فلاورجان و نجف‌آباد از شهرهایی هستند كه آب شرب‌شان از زاینده‌رود تامین می‌شود.

آیا قرار است شاهد افزایش سدهای بالادست رودخانه باشیم؟

در حال حاضر همان یك سد زاینده‌رود را داریم و قرار هم نیست در استان اتفاقی دیگر در این خصوص بیفتد، امیدوارم تخصیص‌های جدید هم داده نشود و بارگذاری‌های جدید در بالادست و پایین‌دست صورت نگیرد كه اگر اتفاق بیفتد تنها شرایط وخیم‌تر از حالا می‌شود. آنچه فقدانش به‌شدت حس می‌شود مدیریت یكپارچه‌یی است كه نسبت به گذشته آن را از دست داده‌ایم. در حال حاضر تخصیص‌ها توسط هر استان انجام می‌شود، با وجود خشكسالی اگر مدیریت یكپارچه وجود داشته باشد مشكلات قابل حل‌تر خواهند شد.
كامران دانشجو به جای توضیح درباره نامه رییس‌جمهور به منتقدان پاسخ داد:

زمان آشوب به عنوان نشاط سیاسی گذشته است
اعتماد| روز گذشته كامران دانشجو به انتقادات منتشرشده و نشده نسبت به دوران وزارتش و دوران هشت ساله وزارت علوم دولت نهم و دهم پاسخ داد. در شرایطی كه انتظار می‌رفت كامران دانشجو بعد از سكوت طولانی مدت، درباره نامه رییس‌جمهور مبنی بر بركناری روسای دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس، توضیحات بیشتری درباره این نامه بدهد، او در همراهی با دیگر مسوولان وزارت علوم كه این روزها آمار مثبت عملكرد چند ساله این وزارتخانه را در نشست‌ها و برنامه‌های خبری ارائه می‌دهند، از عملكرد وزارت علوم و وضعیت دانشگاه‌ها دفاع كرد. دانشجو در دیدار نوروزی با مدیران و كاركنان معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت علوم، ترجیح داد به جای توضیح درباره جمله «رویكرد غیرعلمی و سیاست‌زده» دو دانشگاه كه نه از جانب منتقدان بلكه از سوی رییس‌جمهور خطاب به او عنوان شده بود، از وضعیت دانشگاه‌ها در چند سال‌گذشته حمایت كند.

در حالی كه منتقدان عملكرد وزارت علوم در این دوره معتقدند طی سال‌های گذشته فعالیت‌های دانشجویی كاهش یافته و نشاط سیاسی در دانشگاه كم‌رنگ شده است، وزیر علوم در این دیدار گفت: اگر برخی غائله 18 تیر را نشاط سیاسی می‌دانند، جامعه دانشگاهی و ملت شریف ایران اسلامی این‌گونه غائله‌ها را باعث شادی و نشاط دشمنان می‌داند. به گزارش مهر دانشجو توام شدن فعالیت‌های سیاسی با ایمان و اخلاق اسلامی را بیانگر شادابی و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها و همچنین حاكم شدن گفتمان دینی در محیط‌های علمی و آموزشی دانست. او در این دیدار با اشاره به اینكه برخی بر این باورند كه در دانشگاه‌ها پویایی علمی، تحقیقاتی و نشاط سیاسی وجود ندارد، گفت: «در چند سال اخیر آوازه فعالیت‌های وسیع علمی و فناوری دانشگاه‌های ایران در جهان طنین‌انداز شده است. با توجه به حماسه سیاسی در پیش رو، خواهید دید كه دانشجویان و جامعه دانشگاهی با نشاط سیاسی توأم با عقلانیت، ایمان و دیانت حضور می‌یابند و این نشاط را به رخ دشمنان خواهند كشاند.»

وزیر علوم ادامه داد: همان‌طور كه شأن دانشگاه ایجاب می‌كند فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها به عنوان مراكز پیشرو با عقلانیت و اخلاق اسلامی توامان است و گفتمان انقلابی، گفتمان حاكم بر مراكز آموزش عالی است. وی با بیان اینكه توان علمی و تحقیقاتی برای مملكت ما اقتدار می‌آورد، افزود: پویایی دانشگاه‌ها از لحاظ تحقیقاتی و تولید علم در طول 30 سال گذشته بی‌سابقه است و با وجود سیاه‌نمایی‌هایی كه تعدادی معدود اما پر قیل و قال می‌خواهند القا كنند بدیهی است كه در فضای بسته نمی‌توان به چنین پیشرفت‌های عظیمی در زمینه تولیدات علمی در دانشگاه‌ها دست پیدا كرد كه جهان به آن اذعان دارد. وزیر علوم افزود: حاكمیت عقل و منطق به جای هیجانات كاذب، پرداختن به متن به جای حاشیه، گفتمان دینی پویا به جای سكولاریسم در دانشگاه‌ها به مذاق برخی‌ها خوش نمی‌آید. او در پاسخ به انتقادات دیگری كه درباره كاهش تعداد انجمن‌های فعال دانشجویی در این دوره عنوان می‌شود، با بیان اینكه هم‌اكنون 234 تشكل دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند گفت: «اگر برخی غائله 18 تیر را نشاط سیاسی می‌دانند، جامعه دانشگاهی و ملت شریف ایران اسلامی این‌گونه غائله‌ها را باعث شادی و نشاط دشمنان می‌دانند.»

وی افزود: اگر عده‌یی معدود نشاط سیاسی را در ایجاد جنجال و آشوب و هوكردن این و آن و عكس آتش زدن جست‌وجو می‌كنند بدانند، دیگر زمان این‌گونه نشاط سیاسی به بهانه جامعه مدنی تمام شده است و این قبیل كارها در شأن دانشگاه نیست. وزیر علوم افزود: این‌گونه نشاط سیاسی كه عده‌یی معدود اما پرقیل و قال به دنبال آن هستند تا به وسیله آن دشمنان نظام را شاد كنند، مردود است و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها یعنی حاكمیت عقلانیت بر فعالیت‌های سیاسی و حاكمیت ایمان و اخلاق اسلامی در فعالیت‌های سیاسی كه بحمد‌الله در دانشگاه‌های ما وجود دارد و در آستانه انتخابات شاهد فعالیت‌های بیشتری نیز در این زمینه خواهیم بود و همگان خواهند دید كه دانشجویان و جامعه دانشگاهی، در حماسه سیاسی امسال نیز همانند حماسه علمی سال گذشته پیشرو خو اهند بود. حال اجرا داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha