سلامت نیوز : سازمان تأمین‌اجتماعی با ایجاد زیرساخت‌های لازم و تجهیز امکانات توانسته از ظرفیت‌های فناوری امروزی برای تحقق دولت الکترونیکی، کاهش مراجعه حضوری و خدمت‌رسانی سریع به جامعه هدف استفاده کند. یکی از تازه‌ترین خدماتی که این سازمان با اتکا به این امکانات به مراجعان ارائه می‌دهد، تأیید نسخه‌های دارویی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ استفاده از روش‌های نوین در حل مشکلات درمانی بیمه‌شدگان از معضلاتی همچون نسخه‌نویسی خارج از فهرست دارویی، شیوه‌های نادرست قیمت‌گذاری دارو، كاهش داروهای زیرپوشش بیمه، درگیری بیماران با داروخانه‌ها و پزشكان، سرگردانی و ازدحام مردم در داروخانه‌های دولتی، گرانی داروها، عدم پوشش بیمه‌ای داروهای خارجی، كمیاب یا نایاب بودن برخی داروهای بیمه‌ای و هزاران چالش پیش‌روی سیستم درمانی کشور جلوگیری می‌کند. در واقع روند طولانی تأیید نسخ دارویی به‌خصوص برای آن دسته از داروهای گرانقیمت و كمیاب یا داروهای بیماری‌های خاص، مشكل بزرگی است كه بسیاری از بیمه‌شدگان مراجعه‌كننده به داروخانه‌های طرف قرارداد با بیمه‌های درمانی تأمین‌اجتماعی و دیگر بیمه‌ها با آن دست به گریبانند. در این میان، سرگردانی و مشكلات بیماران خاص برای تأیید نسخ دارویی و گرانی قیمت داروها خود مسئله‌ای است که تأمین‌اجتماعی در برطرف کردن آن تلاش زیادی کرده است.

تا چندی پیش كه كار تأیید برخی اقلام دارویی گرانقیمت یا كمیاب نسخ دارویی بیمه‌شدگان زیرپوشش بیمه‌های مختلف تنها در داروخانه‌های مركزی و بزرگ شهرها همچون هلال‌احمر و 13 آبان انجام می‌شد، درخواست مدارك مختلف از بیماران و كندی روند دریافت مدارك موردنیاز برای تأیید نسخ دارویی بیمه‌شده‌ها موجب تشكیل صف‌های طویل در مقابل اتاق‌های استقرار كارشناسان سازمان‌های بیمه‌های مختلف برای تأیید نسخ دارویی می‌شد. این معضلات به‌ویژه برای بیمارانی که با مشکلات زیاد از شهرستان به پایتخت می‌آمدند و البته تعدادشان هم کم نیست یا همراهان آنها كه مجبورند برای تهیه یك نسخه دارویی مسافت طولانی را از یك استان یا شهر دورافتاده دیگر طی كرده و با متحمل شدن هزینه به تهران سفر كنند به مراتب دشوارتر است، زیرا بسیاری اوقات هم به دلیل همراه نداشتن مدارك كافی برای تأیید نسخه دارویی این بیماران مجبورند بدون رسیدن به نتیجه‌ای دست خالی به شهر خود بازگردند.

استفاده از سیستم مکانیزه تأیید نسخ دارویی و دیگر روش‌های مدرن برای سهولت درمان بیمه‌شدگان نشان می‌دهد که دیگر زمان تأیید نسخ دارویی به شیوه سنتی كه همان مراجعه بیماران به داروخانه‌ها و ساعت‌ها سرگردانی و اتلاف وقت و به همراه آوردن دهها مدرك ریز و درشت برای تأیید یك نسخه دارویی است، به پایان رسیده است. با گسترش فناوری اکنون دیگر وقت آن شده كه برای تأیید نسخ دارویی روش‌های به روزتری جز مراجعه حضوری بیماران به كار گرفته شود. هرچند مسئولان بیمه‌های درمانی معتقدند اطلاع‌رسانی لازم برای جلوگیری از اتلاف وقت و سرگردانی بیماران برای تأیید نسخ دارویی انجام شده، اما برخی شواهد هم بیانگر این است كه هنوز بسیاری از بیماران برای دریافت تأییدیه نسخ دارویی باید مراحل مختلفی را بگذرانند كه این امر ضرورت اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه را آشكار می‌کند. در همین زمینه مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان قم با اشاره به گام‌های برداشته شده در این استان برای الکترونیکی کردن خدمات گفت: با راه‌‌اندازی این سیستم در سازمان تأمین‌اجتماعی بیمه‌‌شدگان دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای تأیید نسخه‌های خود ندارند.

بطوری که 90 هزار نسخه دارو و پاراکلینیک در مراکز طرف قرارداد این استان بدون مراجعه حضوری بیمه‌‌شدگان به دفتر اسنادپزشکی قم، تأیید شد. دکتر داود علیمحمدی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای استقرار دولت الکترونیک و به منظور کاهش تردد شهری و صرفه‌جویی در وقت انجام شده است. وی افزود: در یک‌ سال گذشته بیش از پنج میلیون و 324 هزار و 990 مراجعه سرپایی و 58هزار و 307 نسخه بستری در 765 مؤسسه تشخیصی و درمانی طرف قرارداد مورد رسیدگی قرار گرفت. دکتر علیمحمدی بیان کرد: مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی قم با 3 درمانگاه ملکی در سال گذشته، پاسخگوی یک ‌میلیون و 472 هزار مراجعه سرپایی و 990 مراجعه بستری بوده است که از این مراجعات 639 هزار بیمار توسط پزشکان ویزیت و 833 هزار نفر از خدمات پاراکلینیک مراکز درمانی ملکی بهره‌مند شده‌اند. انجام تأیید بیماران بستری بدون مراجعه حضوری مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان قم بااشاره به اعزام 800 بیمار از طریق واحد پذیرش، اطلاعات و اعزام بیمار به بیمارستان‌های ملکی و طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی افزود: مبلغ 492 میلیون ریال از محل بودجه غیرشمول به 200 بیمار نیازمند که هزینه‌های درمانی سنگین داشته‌اند، پرداخت شده است.

علی‌محمدی با اشاره به فعالیت‌های مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی گفت: در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه‌اندازی سیستم اینترنتی تأیید نسخ پزشکی کرده است و با راه‌‌اندازی این سیستم بیمه‌‌شدگان نیاز به مراجعه حضوری برای تأیید نسخه‌های خود نداشته و از همان داروخانه با ورود به سایت تأمین‌اجتماعی می‌توانند این کار را انجام دهند. مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان قم گفت: انجام تأیید بیماران بستری در مراکز جراحی محدود با اعزام کارشناس ناظر دفتر اسناد پزشکی در محل به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری و ایاب و ذهاب بیمه‌شدگان از دیگر اقدامات این بخش برای تکریم ارباب رجوع است. وی با اشاره به استقرار سیستم مدیریت کیفیت در این مدیریت ابراز کرد: این سیستم در واحدهای تابعه مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان قم مستقر شده و به کیفیت ارائه خدمات نظارت دارد. نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده علی‌محمدی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی مستمر از طریق صدا و سیما، انتشار مجموعه‌های مکتوب به شکل دفترچه‌های راهنمای درمان و توزیع از طریق شعب، کانون‌ها و مراکز درمانی و بازرسی‌های مستمر از دیگر اقدامات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی قم در راستای تکریم ارباب رجوع است. وی اذعان کرد: تکریم سالمندان در مراکز تأمین‌اجتماعی و ارائه خدمات بدون نوبت به آنها یکی دیگر از اقداماتی است که مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان قم نسبت به آن توجه جدی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha