سلامت نیوز : محمدمیرزابیگی افزود: اجرای طرح غربالگری فشارخون،قد و وزن ایرانیان مورد استقبال پرستاران و دانشجویان پرستاری قرار گرفته است و تاکنون در دو شهر کاشان و اصفهان پایلوت شده که نتایج بسیار موفقی نیز داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: مجریان اصلی طرح غربالگری سلامت ایرانیان دانشجویان پرستاری هستند که از طریق 160 دانشکده پرستاری شامل 78 دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد و 82 دانشکده پرستاری دانشگاههای دولتی در قالب 33 هزار  تیم سه نفره ساماندهی شده اند.

 میرزابیگی ادامه داد: روز 28 فروردین طی مراسمی با حضور روسای دانشکده های پرستاری و مسئولان هیئت مدیره های نظام پرستاری پروتکل اجرای طرح غربالگری سلامت به همه مجریان اطلاع رسانی می‌شود و بعد از آن عملیات آموزش مجریان این طرح برای یکسان سازی عملیات گرفتن فشارخون از 7 اردیبهشت آغاز می‌شود.

 وی گفت: بر اساس پروتکل سراسری این طرح، فشار خون همه باید از دست راست و بعد از حدود 5 دقیقه استراحت در محل گرفته شود و در مورد اینکه فشار خون به حالت نشسته یا درازکش گرفته شود نیز در پروتکل کشوری این طرح توضیح داده شده است و تلاش می شود این طرح به صورت یکسان در کشور اجرا شود تا قابلیت قضاوت علمی داشته باشد.

 رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: علاوه بر آن از همه مردم مراجعه کننده در طرح غربالگری سلامت 20 سوال در مورد مسائل پایه سلامت هم پرسیده می‌شود که نتایج آن در پرونده الکترونیک سلامت آنان درج می‌شود.

 وی گفت: با موافقت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ثبت اطلاعات اولیه سلامت ایرانیان در پرونده الکترونیک سلامت نیز به طرح غربالگری فشارخون، قد و وزن ایرانیان اضافه شد  که می‌تواند پایه اولیه اطلاعات مورد نیاز در برنامه پزشک خانواده یا همان سلامت خانواده باشد.

 میرزابیگی افزود: برآورد ما این است که در بهترین شرایط اگر مردم حضور پیدا کنند؛ سلامت 35 میلیون ایرانی در این طرح کنترل می‌شود. پرستاران کشور برای اجرای این طرح ملی کاملاً آماده هستند و در صورتی که رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما با تبلیغات مناسبت مردم را آگاه کند و مراجع دولتی در زمینه پشتیبانی مالی به وعده خود عمل کنند و اعتبارات را به موقع  اختصاص دهند هیچ مشکلی در روند اجرای این طرح وجود ندارد.

 وی تأکید کرد: از رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی می‌خواهیم که مردم را نسبت به اهمیت کنترل فشارخون و تناسب اندام و اجرای این طرح ملی آگاه کنند و اگر ضعفی در آگاه کردن مردم و تأمین اعتبارات به وجود بیاید، پرستاران مسئول آن نیستند.

 وی گفت: البته حتی اگر اعتبارات مورد نیاز که برای خرید و تکمیل تجهیزاتی مانند دستگاه فشارخون، ترازو و مانند اینها لازم است فراهم نشود، باز هم اجرای این طرح را متوقف نمی‌کنیم و البته وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که از بضاعت موجود در مراکز بهداشتی- درمانی کشور می‌توان برای اجرای طرح غربالگری سلامت استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha