سلامت نیوز : عبدالرضا پازوکی در گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در بیمارستان رسول اکرم (ص) برگزار شد، افزود: در سال 89 اقدامی غیرمنتظره انجام گرفت و از طریق رسانه‌ها انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: این حرکت به لحاظ جایگاه حقوقی و قوانین موجود در اساسنامه دانشگاه‌ها و آئین‌نامه مالی معاملاتی به این شکل است که اگر بخواهیم دانشگاهی را منحل کنیم باید ابتدا اعضای هیئت امنا به نتیجه برسند سپس مصوب شده و بعد تصمیم به تصویب شورای گسترش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت برسد.

وی ادامه داد: در حالی که ادغام این دو دانشگاه فقط بر مبنای یک پیشنهاد و نامه محرمانه در یکی از کمیته‌های ریاست جمهوری انجام گرفت و کمیته نقل و انتقال در جریان بسیاری از امور قرار نگرفتند.

پازوکی ادامه داد: در پیشنهاد آن موقع آمده بود بخش بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه شهید بهشتی و بخش آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شود.

 وی گفت: اما از آنجا که مجرای قانونی آن طی نشده بود و فقط توسط وزیر بهداشت اعلام شده بود. برای اینکه این تصمیم جنبه قانونی پیدا کند اعضای هیئت امنا اظهار بی‌اطلاعی کردند و به صورت دست گردان متنی تهیه شد و مصوبه 250 شورای گسترش پس از 3 هفته به تاریخ قبل و نه به امضای تمام اعضای 16 نفره بلکه به گفته آنها به امضای 5 نفر و در واقعیت به امضای دو نفر رسید و دانشگاه علوم پزشکی ایران منحل شد.

دبیر شورای گسترش آموزش پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: این مسیر با وجود مشکلات آن طی شده است و همه معتقدیم خدمات به بیماران و مصالح عالی کشور در صدر قرار دارد و باید اعتلای علمی کشور را مد نظر قرار دهیم.

پازوکی ادامه داد: در کمیسیون‌های آموزش عالی و اصل 90 مجلس به این نتیجه رسیدند که طبق قانون ادغام انجام نشده و به همین دلیل اساتید و دانشجویان جمع شدند، نامه‌نگاری‌ها آغاز شد و این در حالی بود که بسیاری از اساتید دلسرد شده بودند و انتظاری که وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده بود محقق نشد.

وی تصریح کرد: تبعات این ادغام برای وزارت بهداشت به لحاظ مدیریتی گران تمام شد و با افزایش اعضای هیئت علمی و گروه‌های آموزشی و پزشکی سیر فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها طولانی شد به طوری که جذب اعضای هیئت علمی یا بررسی موضوعات به زمان‌های طولانی موکول می‌شد و نمی‌توانستند این اعضا با مسئولان دانشگاه ارتباط مؤثر داشته باشند.

پازوکی با اشاره به اینکه ادغام انجام شده قدرت رقابت را میان دانشگاه‌ها کم کرد، تصریح کرد: تمام مسئولان مرتبط در مجلس، دولت و اعضای هیئت علمی به این جمع‌بندی رسیدند که ادغام ایده‌آل نبوده و به اهداف مورد نظر نرسیدند در نتیجه شورای گسترش تشکیل جلسه داد و در این جلسه تمام اعضای 16 نفره حضور داشتند و نظرات موافق و مخالف مطرح شد و با وجود اینکه 8 نفر از اعضای این شورا از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند به این جمع‌بندی رسیدیم که انفصال این دو دانشگاه به مصلحت نظام سلامت است.

دبیر شورای گسترش آموزش پزشکی وزارت بهداشت گفت: مصوبه این شورا در 3بند مطرح شد که مصوبه قبلی ملقی اعلام شود و دغدغه دانشجویان در زمینه مدرک آنها از دانشگاه تهران به این شکل انجام گرفت که هر دانشجو به اختیار خودش فارغ‌التحصیل شود در حالی که 300 دانشجو طوماری را امضا کردند که علاقه به فارغ‌التحصیلی از دانشگاه علوم پزشکی ایران را داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه پژوهش، غذا و دارو، درمان و پشتیبانی کمیته‌ای تشکیل می‌شود تا در مورد احیا، تفکیک اموال و رشته‌ها تصمیم‌گیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha