چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴

سلامت نیوز : معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون به ارائه آخرین آمار ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بندناف در بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون پرداخت و گفت: 1730 واحد در این بانک ذخیره شده است.

دکتر محمد فرانوش در گفت‌وگو با (ایسنا) افزود: در مرکز سپاس (مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در سازمان انتقال خون ایران) نیز از 3171 نفر ثبت‌نام به عمل آمده است.

فرانوش اضافه کرد: یک بیمار از بانک خون بند ناف و دو بیمار هم سلولهای بنیادی مرکز سپاس استفاده کرده‌اند و شش نفر هم در لیست انتظار قرار دارند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه شانس پیدا کردن مورد مناسب برای پیوند سلول بنیادی خون‌ساز از غیرخویشاوند در بین افراد یک قومیت یا‌ نژاد یک به ۱۰ هزار است، اظهار کرد: به همین دلیل بهتر است هر کشور، یک بانک عمومی سلول‌های بنیادی خونساز داشته باشد. هر کشوری دارای مردمی است که از نظر‌ نژاد، قومیت، فرهنگ و بسیاری مسائل تاثیرگذار دیگر به یکدیگر نزدیک هستند و در این شرایط است که احتمال یافتن آنتی ژن مناسب در میان اعضای یک قوم یا افراد هم‌نژاد بیشتر می‌شود.

وی افزود: هر سه مورد عمل پیوند موفقیت‌آمیز بوده است اما یکی از بیماران به دلیل عفونت جان خود را از دست داد.

امروزه بیماران بسیاری نیازمند دریافت سلول‌های بنیادی خونساز هستند. در این میان می‌توان به بیمارانی که به دنبال بدخیمی‌هایی نیاز به شیمی ‌درمانی و پرتودرمانی پیدا می‌کنند اشاره کرد. این بیماران سلول‌های خونساز مغز استخوان خود را از دست می‌دهند و نیاز به جایگزینی مغز استخوان دارند. همچنین بیمارانی چون تالاسمی‌ها که به علت وجود زمینه‌های نقص ژنتیکی، ساخت سلول‌های خونساز در آنها با اختلال روبروست، نیازمند جایگزینی این سلول‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha