سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان با بیان اینکه «سندرم سوزش دهان» بیشتر در سنین 50 تا 70 سالگی و در زنان بیش از مردان (حدود 3 تا 7 برابر) بروز می‌کند، گفت: این سندرم احساس سوزشی در دهان است که حداقل به مدت چهار تا شش هفته از ایجاد آن می‌گذرد و در هنگام معاینه از نظر دهانی و سیستمیک علامتی برای آن یافت نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد قائم‌مقامی، عضو کمیته علمی این کنگره اظهار کرد: علت ایجاد سندرم سوزش دهان هنوز به طور قطع مشخص نیست و نظریات مختلفی درباره علت آن مطرح شده که هنوز هیچ‌ کدام به اثبات نرسیده است. به طور مثال یکی از این تئوری‌ها کاهش میزان ترشح هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) در دوران منوپوز (یائسگی) در زنان، اضطراب و افسردگی، اختلالات خواب، بیماری‌های پارکینسون، اختلالات سیستم ایمنی بدن و به خصوص ترس از سرطان دهان است.

وی ادامه داد: علائم به صورت احساس سوزش در نوک و یا یک سوم قدامی زبان و گاهی کام و لب‌هاست که اغلب صبح‌ها به هنگام برخاستن از خواب آغاز می‌شود و تا غروب به حداکثر می‌رسد اما در هنگام جویدن و خواب تسکین می‌یابد.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان با بیان اینکه در بسیاری از موارد نوع مزمن این عارضه با افسردگی تظاهر می‌کند، گفت: هنوز مشخص نیست افسردگی سبب این عارضه می‌شود و یا «سندرم سوزش دهان» سبب تشدید افسردگی می‌شود.

قائم‌مقامی با بیان اینکه این سندرم منشا دهان و دندانی ندارد، ادامه داد: احتمال می‌رود این افراد اختلالی در درک تحریکات حسی و مزه در دهان داشته باشند و بیش از حد چیزی را درک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این افراد دهان و مخاط کاملا سالم است، افزود: چنانچه این سوزش و درد همراه با بروز آفت دهانی، زخم‌های ناشی از پروتزهای دهانی و یا حتی به همراه ضایعات قارچی ویروسی و یا بیماری‌های اتوایمیون باشند جزو «سندرم سوزش دهان» به شمار نمی‌آیند.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان با بیان اینکه این دسته از بیماران از بروز کانسر (سرطان) ترس دارند، گفت: برای درمان این بیماران باید به جنبه‌های روانشناسی توجه کرد و صرفا دادن داروهای اعصاب ممکن است مشکلی را حل نکند.

قائم‌مقامی یادآور شد: درمان‌های موضعی در عارضه چندان موثر نیست. اما تجویز داروهای ضد افسردگی و آرام‌بخش و از همه مهم‌تر صحبت با بیمار و مطمئن کردن وی در مورد سرطانی نبودن عارضه بسیار موثر است و در موارد افسردگی شدید مشورت با متخصص اعصاب و روان کمک‌ کننده است.

پنجاه و سومین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران 24 تا 27 اردیبهشت ماه 92 با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha