پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 71147
سلامت نیوز : بیست و چهار ساعت پس از زمین لرزه‌ عصر سه‌شنبه که با قدرت 6.1 ریشتر شهرستان «دشتی» استان بوشهر را لرزاند، آمار کشته‌شدگان و مصدومان این حادثه غیر‌مترقبه از سوی وزارت کشور اعلام شد؛ 39 کشته و 850 نفر مصدوم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ با توجه به آنکه در پی این رخداد طبیعی، گروه‌های امداد و نجات هلال احمر، تیم‌های پزشکی، ماموران نظامی وانتظامی و اعضای بسیج به سرعت خود را برای امدادرسانی به حادثه دیدگان به منطقه رساندند، به نظر می‌رسد که این آمار نهایی باشد یا دست‌کم تغییر چندانی در آن صورت نگیرد. استاندار بوشهر نیز یادآور شد که عملیات آواربرداری در شب نخست حادثه پایان یافته است. به گفته فریدون حسنوند امدادگران توانستند تعدادی از افراد محبوس شده را نیز نجات دهند.

وی در باره مجروحان این زمین‌ لرزه نیز گفت که از 850 مجروح حادثه 750 نفربه صورت سرپایی درمان شدند.حسنوند با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش‌ها ی دریافتی فقط 100 تن از افراد آسیب دیده در بیمارستان بستری شده‌اند، اظهار کرد: حال عمومی این مصدومان مساعد گزارش شده است.

وی درباره میزان خسارت مالی زمین‌لرزه نیز گفت: در این حادثه 750 واحد مسکونی تخریب شده است و بیش از 100 واحد مسکونی نیز حدود 50 درصد خرابی داشته است.
استاندار بوشهر همچنین از ، آغاز بازسازی تاسیسات زیربنایی و شبکه‌های آب، برق و مخابرات مناطق زلزله‌زده خبر دادو تاکید کرد: مشکل آب مناطق زلزله‌زده رفع شده است و در اولین فرصت مشکل برق این مناطق نیز برطرف می‌شود.

حسنوند با بیان اینکه اقلام اولیه مانند چادر و پتو در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته است، افزود: علاوه بر این، از استان فارس یک بیمارستان سیار در منطقه مستقر شده تا در صورت وقوع اتفاقات احتمالی، پاسخگوی مراجعان باشد.استاندار بوشهر افزود: رییس سازمان مدیریت بحران کشور و رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در منطقه حضور دارند و بر عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان به صورت مستقیم نظارت می‌کنند.به گفته وی، مشکل جوی در منطقه وجود ندارد و آب و هوای مناطق زلزله زده مساعد است.

برآورد دقیق خسارت تا شنبه
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه کار ارزیابی خسارت در مناطق زلزله‌زده از سوی دستگاه‌های اجرایی بوشهر آغاز شده است، پیش‌بینی کرد تا روز شنبه میزان خسارات اعلام شود. محمدفرید لطفی اظهار کرد: با توجه به این‌که سه بخش از یک شهرستان در جریان زلزله آسیب دیده و نزدیک به هزار واحد مسکونی تخریب شده است، کار ارزیابی خسارت تا روز شنبه، 24‌فروردین‌ماه طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه براساس قانون، دستگاه‌های اجرایی 10 روز فرصت دارند که خسارت‌های ناشی از زلزله را برآورد کنند، افزود: این برآورد باید از سوی مقام‌های مسئول در استان ،یعنی استاندار یا معاون عمرانی او تایید و برای سازمان مدیریت بحران ارسال شود.

لطفی با بیان اینکه ناظران سازمان مدیریت بحران این خسارت را تایید یا در صورت لزوم پس از ارزیابی میدانی منطقه آن را تصحیح می‌کنند، گفت: درآخر، پیشنهاد اعتبار برای جبران خسارت از سوی سازمان مدیریت بحران به هیات دولت ارسال می‌شود تا دولت درباره آن تصمیم‌گیری کند.

ایرانمنش، رییس مرکز اطلاعات سازمان مدیریت بحران کشور نیز از سالم بودن تاسیسات گاز پارس جنوبی و شمالی، و نیروگاه هسته‌ای بوشهر خبر داد و گفت: بر اثر زمین ‌لرزه شهرستان دشتی از توابع استان بوشهر هیچ آسیبی به این مراکز وارد نشده است.

رفع نیاز فوری به خون
سازمان انتقال خون با اعلام همدردی با بازماندگان این حادثه دلخراش در بیانه‌ای اعلام کرد: خون مورد نیاز مجروحان زلزله بوشهر به طور کامل تامین شده است. در این بیانیه آمده است: به اطلاع می‌رساند اکنون خون مورد نیاز مجروحان حادثه زلزله بوشهر از سوی این سازمان به طور کامل تأمین شده است و با توجه به وجود ذخایر مناسب خون در شبکه خونرسانی کشور و حضور پرشور اهداکنندگان در مراکز اهدای خون به ویژه در استان بوشهر، نیاز فوری به خون وجود ندارد. تنها از افراد دارای گروه‌های خونی نادر، کمیاب و گروه‌های Rh منفی درخواست می‌شود با مراجعه تدریجی به مراکز اهدای خون سراسر کشور در تکمیل ذخایر خونی کشور این سازمان را یاری کنند.

تخریب 2 مدرسه
«محمد باباخانی» معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدرسه‌های استان بوشهر هم درباره آخرین وضع مدرسه های منطقه زلزله زده گفت: 7 مدرسه در کانون زلزله وجود داشت که فقط دو مدرسه تخریب و 5 مدرسه نیز دچار آسیب‌های جزیی شده اند که قابل بهره‌برداری و استفاده هستند.

به گفته وی، نیروی انتظامی یک مدرسه را که به طور کامل تخریب شده است، به طور موقت به پاسگاه و بیمارستان برای امدادرسانی تبدیل کرده است.معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدرسه‌های استان بوشهر با بیان این که زمان وقوع زلزله هیچ دانش‌آموزی در مدرسه حضور نداشته و هیچ‌کس در مدرسه آسیب ندیده است، اظهار کرد: به جای مدرسه‌های تخریب شده کانکس‌های آموزشی تعبیه شده است و از ابتدای هفته آینده دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

اعزام 111 مجروح به بیمارستان‌
مسئول ستاد حوادث وعملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از انتقال 111 تن از مجروحان به بیمارستان‌های بوشهر خبر داد و گفت: پس از بستری شدن این افراد در این بیمارستان اقدامات اورژانس برای انتقال مصدومان به بیمارستان‌های دیگر آغاز شد.

سیدمجید حسینی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله بیشترحادثه دیدگان به بیمارستان زینبیه خورموج اعزام شدند، افزود: از میان این افراد 66 تن به بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر، 53‌تن به بیمارستان سلمان فارسی و سه تن دیگر نیز به بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) نیروی دریایی بوشهر منتقل شدند.

به گفته مسئول ستاد عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین 10 تن دیگر از حادثه دیدگان ، همچنان در بیمارستان زینبیه خورموج بستری هستند که تا پایان هفته مرخص می‌شوند.

استقرار امکانات درمانی در منطقه
دکتر «غلامرضا حیدری» رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این باره گفت: خدمات و امکانات درمانی مورد نیاز برای حادثه دیدگان زلزله‌زده بخش‌های کاکی، شنبه و طسوج در شهرستان دشتی فراهم شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک و دیگر اقلام مورد نیاز در مرکز بهداشتی درمانی شهید فاریابی فراهم شده است و روند خدمات رسانی به مصدومان نیز ادامه دارد.

وی یادآورشد: اقدامات گروه‌های بهداشتی برای خدمات ضدعفونی، بهداشت محیط و مواد غذایی، آب و جلوگیری از انتشار بیماری‌های شایع، پس از عملیات نجات انجام می شود. رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همچنین آمبولانس و نیروهای خدمات درمانی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، شرکت عمران ساحل سپاه، نیروی دریایی سپاه و سایر ارگان ها درمنطقه زلزله زده حضور دارند. دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد برای امداد رسانی به مصدومان اعلام آمادگی کرده‌اند.

حضور مسئولان کشوری در منطقه
بر اساس آخرین گزارش ها، روز گذشته محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور، مصطفی پور محمدی وزیر کشور و محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده حضور یافتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha