پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 71148

تعداد کشته‌های زلزله استان بوشهر که مرکز اصلی آن شهر شنبه و روستاهای منطقه از جمله باغان است تا 24 ساعت پس از حادثه به 40 نفر رسیده و تخریب 100 درصدی 8۰۰ واحد مسکونی و تخریب 20 تا 80 درصدی ۱۰۰ واحد مسکونی تأیید شده است.

40 کشته و بیش از 900 زخمی در زلزله بوشهر

سلامت نیوز : هربار که هر زمین بلرزد درد مشترک داغدیده‌های قدیمی برای آنان که به تازگی به این جرگه پیوسته اند، بار دیگر تکرار می‌شود. از کرمان و خراسان و آذربایجان تا بوشهر که همین دو روز پیش لرزید. تعداد کشته‌های زلزله استان بوشهر که مرکز اصلی آن شهر شنبه و روستاهای منطقه از جمله باغان است تا 24 ساعت پس از حادثه به 40 نفر رسیده و تخریب 100 درصدی 8۰۰ واحد مسکونی و تخریب 20 تا 80 درصدی ۱۰۰ واحد مسکونی تأیید شده است.

یک نماینده مجلس با اظهار تاسف می‌گوید: حال برخی از مصدومان به شدت بحرانی است و هیچ بعید نیست که تعداد کشته‌ها افزایش بیابد. سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در گفت‌وگو با آرمان بار دیگر ابراز تاسف می‌کند و افسوس می‌خورد که چرا تجهیزات و امکانات موردنیاز برای مواقع بحران باید صدها کیلومتر دورتر از مرکز استان بوشهر و در شیراز مستقر باشد تا قربانیان زیر آور که کورسوی امیدشان به کمک برای نجات یافتن است تا صبح کم کم پلک‌هایشان را ببندند و به خواب ابدی فرو روند.

مردم و ترس از پس‌لرزه‌های بزرگ

به گزارش یک خبرنگار محلی در بوشهر مردم وحشت‌زده روستاهای کاکی، شنبه و باغان به دلیل پس‌لرزه‌هایی که به بزرگی یک زلزله واقعی هستند در اولین شب حادثه در خیابان‌ها شب را به صبح رساندند. کمترشان در چادر و بیشترشان روی زیلو یا حصیری که با ترس از بقایای خانه‌های ویرانشان بیرون کشیده بودند چشم روی هم گذاشتند. مادران هراسان از گزش مارو عقرب فرزندان را به آغوش داشتند و پدران مضطرب و بهت‌زده از زندگی ویران شده. شنیده‌های محلی حاکی است شمار قرباینان حتی می‌تواند به مرز 70 یا 80 نفر برسد اما آمارهای تایید شده کشته شدن 40 نفر را گزارش می‌کند که از زبان رئیس بیمارستان زینبیه هرمزگان و رئیس بیمارستان علوم پزشکی بوشهر عنوان شده است. همچنین 6 صبح 21 فروردین مردم نیمه خواب شنبه پس‌لرزه بزرگی را هم از سر گذراندند که بیش از 5 ریشتر بود.

کم‌کم امدادرسانان محلی مستقر شده‌اند و ایست‌های بازرسی به شنبه روند ورود و خروج امداد رسانان داوطلب را که از استان‌های فارس، چهار محال و بختیاری و خوزستان به سمت مرکز ویرانی گسیل شده‌اند، را کنترل می‌کنند. برق، گاز، آب و ارتباط تلفنی تا نیمه‌های شب حادثه قطع است. بار امدادرسانان متشکل از چادر و مواد غذایی اولیه و پتو است. مسعود شکوهی رئیس شورای شهر بوشهر در گفت‌وگو با آرمان بیشترین خسارت را در روستاهایی که در 120 کیلومتری بوشهر هستند عنوان می‌کند یعنی شنبه و باغان. به گفته او اغلب خانه‌ها تا مرز 80 درصد تخریب شده‌اند و به همین علت تجهیزات امدادرسانی از قبیل سرویس‌های بهداشتی و کامیون و اتوبوس امدادرسان شهرداری بوشهر به سوی روستاهای زلزله زده گسیل شده‌اند. عصر روز بعد از حادثه است و اعضای شورای شهر و شهردار بوشهر راهی مناطق زلزله‌زده شدند. رئیس شورای شهر بوشهر می‌گوید امدادهای خوبی از استان‌های هرمزگان و چهارمحال و بختیاری و فارس در حال انتقال است و به زودی رحیمی معاون اول دولت و وزیر کشور به استان می‌آیند.

نماینده دشتستان: چرا باید منتظر تجهیزات از شیراز بمانیم؟

نماینده دشتستان از مناطق حادثه دیده دیدن کرده است. بازدید او از منطقه نگرانی‌هایی را برایش به همراه داشته. مردم در این هوای گرم چگونه روز را به شب باید برسانند، چادرهایی که گرما را جذب می‌کنند مناسب نیستند. افزایش بیماری‌های عفونی در راه است و... سید مهدی موسوی نژاد در گفت‌وگو با آرمان از اوضاع منطقه حادثه دیده و نیازمندی زلزله‌زدگان گفت. او می‌گوید: با توجه به وضعیتی که به وجود آمده است و با توجه به عمق فاجعه و مشکلات ناشی از آن نیاز به امدادرسانی در حوزه تامین دارو و درمان مجروحین داریم. تا این لحظه اگرچه مدیریت استان توانسته ‌است به طور موقت این مساله را حل کند اما به تدریج مردم حادثه‌دیده که در منطقه سرگردان هستند نیاز به اسکان موقت خواهند داشت و با توجه به شدت گرما در بوشهر مردم به آب خنک و غذای سالم که هر لحظه ممکن است در هوای گرم فاسد شوند، دارند.

بنابراین به رسیدگی‌های بیشتری در زمینه مشکلات زیست محیطی و بهداشتی نیاز خواهیم داشت چراکه بیماری‌های عفونی در بین مردمی که در کنار خانه‌های ویران شده‌شان هستند به مرور افزایش می‌یابد. موسوی‌نژاد از روند امدادرسانی که باید از خود استان تامین شود اما به علت ناکافی بودن تجهیزات از استان‌های همجوار به مناطق حادثه دیده فرستاده می‌شود، انتقاد می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های امدادرسانی با توجه به میزان خسارت ناشی از حادثه در استان بسیار ضعیف است و تجهیزات کافی وجود ندارد و از سوی دیگر نیروهای امدادرسان آموزش کافی برای این نوع مواقع ندیده‌اند. البته باید از کمک‌هایی که از سوی امداد هلال احمر و سپاه منطقه شده است، تشکر کرد و قرار است با تصمیماتی که معاون اول رئیس‌جمهور و وزرا پس از ورود به استان می‌گیرند اوضاع بهتر شود. او همچنین میزان چادرهای ارسالی برای اسکان حادثه دیدگان را ناکافی می‌داند و می‌گوید: اسکان‌های موقت و چادرهایی که در نظر گرفته شده کافی نیست و چادرها هم از لحاظ جذب آفتاب و گرمای شدید کاربری لازم را ندارند.

همچنین تمهیداتی برای استقرار دستگاه‌های سرمایشی وجود ندارد. نماینده دشتستان قرار است وزیر کشور را در جریان سفرش به استان ببیند و از او سوالاتی هم بپرسد، موسوی‌نژاد در این‌باره می‌گوید: یکی از سوالات از وزیر کشور این خواهد بود که چرا مدیریت بحران در کشور برنامه دقیقی برای این نوع حوادث ندارد؟ چرا ما باید تجهیزاتی را که الان به آن نیازمندیم از استان فارس بخواهیم تجهیزاتی که باید در کمترین زمان ممکن برای امر امدادرسانی در اختیار ما باشد اما به دلیل انتقال آن از صدها کیلومتر از محل استقرار باید ساعت‌ها منتظر بمانیم. این درحالی است که ستاد مدیریت بحران در استان به ریاست استاندار بوشهر همیشه فعال است.

افزایش شمار مجروحان زلزله بوشهر به 950 نفر

درحالی که نماینده دشتستان از روند امداد رسانی انتقاد می‌کند، استاندار بوشهر می‌گوید: روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان زلزله کاکی و شنبه مطلوب است و تمام نیروهای استان در حوزه‌های مختلف با بسیج امکانات خود در حال کمک، استقرار و انتقال مصدومان و حادثه دیدگان هستند. به گزارش ایسنا، فریدون حسنوند می‌گوید: در حال حاضر شمار مجروحان زلزله به 950 نفر رسیده است، اما آمار کشته‌شدگان بدون افزایش، همان 37 نفر است. به گفته او وزیر بهداشت و درمان، رئیس سازمان هلال احمر، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رئیس‌جمهور و شماری دیگر از مسئولان کشوری امروز برای بازدید از منطقه زلزله‌زده به استان بوشهر سفر می‌کنند. حسنوند ادامه داد: از مردمی که قصد کمک به زلزله زدگان را دارند می‌خواهیم با مسئولان همراهی و همکاری کنند.

خسارت 154 میلیارد تومانی به مناطق زلزله‌زده

از سویی دیگر معاون عمرانی استاندار بوشهر می‌گوید: خسارت اولیه زلزله در شهرستان دشتی 154 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف برآورد شده است. شاپور رستمی افزود: در شش روستای شهرستان دشتی زلزله خسارت داشته که در منطقه شنبه بیش از 450 واحد 100 درصد تخریب شد.در کاکی 2780 واحد، درویشی 77 واحد، باغان 200 واحد، کردلان 67 واحد و سنا 225 واحد تخریب شدند.

تخریب ۲ مدرسه کاکی

معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس استان بوشهر با بیان اینکه ۲ مدرسه در زلزله کاکی بوشهر تخریب شده است، گفت: برای این دانش‌آموزان، کانکس پیش‌بینی شده است. به گفته محمد باباخانی، معاون فنی و اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس استان بوشهر به فارس در مناطق زلزله‌ زده‌ بوشهر، 7 مدرسه وجود دارد که 2 مدرسه بر اثر زلزله تخریب شده و 5 مدرسه آسیب جزئی دیده‌اند.وی ادامه داد: یک مدرسه نیز در حال حاضر به پاسگاه نیروی انتظامی تبدیل شده است. باباخانی اضافه کرد: این مدارس در نوبت صبح دایر هستند و دانش‌آموزی در هنگام زلزله در مدرسه نبوده است.

تایید مرگ 18 زن و 9 مرد و 8 كودك

آخرین اخبار از حادثه زلزله بوشهر از سوی پزشكی‌قانونی كشور هم تایید شد که جسد 22 زن و 13 مرد را تحویل گرفته است. محمدمهدی گویا رئیس این سازمان که به منظور بررسی وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده به بوشهر رفته است، گفت: مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در بوشهر حتی در شرایط عادی سال هم دیده می‌شود و در حال حاضر به دلیل حادثه زلزله، احتمال مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در این مناطق زیاد است.وی با اشاره به اینكه بخشی از این سرمها از تهران و بخشی دیگر از دانشگاه علوم پزشكی بوشهر تامین شده است، گفت: خوشبختانه كمبودی از نظر تامین سرم ضدمار گزیدگی و عقرب‌گزیدگی وجود ندارد.گویا همچنین با اشاره به مالاریا خیز بودن این منطقه گفت: عملیات سمپاشی در مناطق زلزله زده آغاز شده و همچنین تعداد 500 تخته پشه بند در اختیار مردم منطقه قرار گرفته است كه به نظر می‌رسد كافی باشد.

قطع آب در مناطق زلزله‌زده بوشهر

در جریان نیاز شدید مردم حادثه دیده به آب خنک رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع 25 هزار بطری آب معدنی میان زلزله‌زدگان بوشهر خبر داد و گفت: امدادگران در مرحله اسکان و تغذیه اضطراری قرار دارند. به گفته محمود مظفر امدادگران با اتمام عملیات جست‌وجو و نجات، وارد فاز تغذیه و اسکان اضطراری شده‌اند و اسکان اضطراری و توزیع چادر میان زلزله زدگان آغاز شده است. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به قطع آب در مناطق زلزله زده گفت: 5000 بطری آب معدنی از شهرکرد به این منطقه ارسال شد و 20هزار بطری آب معدنی نیز از هرمزگان به این شهرها ارسال خواهد شد. به گفته مظفر در حال حاضر چند دستگاه تانکر حامل آب برای تامین آب آشامیدنی مناطق زلزله‌زده در صحنه حضور دارد اما برای تامین آب مصرفی بطری‌های آب معدنی میان زلزله‌زدگان توزیع شده است. مظفر از اعزام سه دستگاه آشپزخانه سیار به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: این آشپزخانه‌ها قابلیت تامین غذای گرم برای 500 نفر را دارند و از این پس زلزله زدگان غذای گرم مصرف می‌کنند.

زلزله، قلعه داراب خان شنبه را ویران کرد

اما آخرین بازدیدها در ساعات پایانی روز سه‌شنبه در روستای شنبه یکی از مراکز اصلی بروز زلزله در بوشهر نشان داد که شنبه قلعه تاریخی‌اش را هم از دست داد. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی بیش از 80 درصد از این قلعه تاریخی تخریب شده و برای همیشه از پای در آمد. قلعه داراب خان پیشتر نیز وضعیت حفاظتی مناسبی نداشته و به دلیل بی‌توجهی‌های سازمان میراث فرهنگی در معرض خطر نابودی تدریجی قرار داشت. قلعه‌ داراب خان قلعه‌ای به جامانده از عصر قاجار واقع در بخش شنبه در‌50‌ کیلومتری خورموج از توابع استان بوشهر در فهرست میراث فرهنگی ایران جای داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha