پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 71150
سلامت نیوز : یكی از عوارض آسیب به دست و پا قطع كامل یا قسمتی از این اندام‌هاست. این شكل از آسیب بیشتر بر اثر انفجار (ترقه‌بازی)، كار با وسایل سنگین صنعتی و تصادف وسایل نقلیه بروز می‌كند. معمولا جدا شدن كامل اندام براحتی تشخیص داده می‌شود، اما آسیب به تاندون نیازمند معاینه دقیق است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اغلب افراد نمی‌توانند بین خونریزی از سرخرگ و سیاهرگ تفاوت قائل شوند و هر نوع خونریزی از دست را به پارگی رگ اصلی یا همان سرخرگ مرتبط می‌دانند.

پارگی سرخرگ (شریان)‌

سرخرگ رگی است كه خون را كه حاوی اكسیژن و مواد غذایی است به اندام می‌رساند. یكی از عوارض مرگبار بریدگی‌ها، پارگی سرخرگ است. خونریزی از سرخرگ همانند خون از قلب به بیرون پاشیده می‌شود. در پارگی سرخرگ مهم‌ترین اصل بندآوردن خونریزی است، اما بعد از كنترل خونریزی باید بیمار از نظر نیاز به ترمیم بررسی شود.

اگر شریان قطع شده رگ اصلی خونرسان باشد، باید ترمیم شود، اما گاهی سرخرگ آسیب‌دیده از سرخرگ‌های فرعی است، ممكن است بیمار بدون ترمیم نیز ناتوانی جدی نداشته باشد. تصمیم‌گیری در این بیماران نیازمند بررسی دقیق از سوی متخصصان ترمیم یا جراحان عروق است.

پارگی سیاهرگ (ورید)‌

سیاهرگ رگی است كه خون برگشتی از اندام را كه فاقد اكسیژن بوده و دارای مواد زائد اندامی است، به قلب بازمی‌گرداند. به طور معمول خونریزی سیاهرگ خفیف بوده و براحتی قابل كنترل است. از طرفی معمولا خون با بیش از یك سیاهرگ از اندام‌ها تخلیه می‌شود. همین اصل باعث می‌شود معمولا ترمیم سیاهرگ انجام نشود.

پارگی تاندون

تاندون همان بخش انتهایی عضله است كه اتصال‌دهنده عضله به استخوان است. قطع تاندون معادل از دست رفتن عملكرد عضله است. در حین معاینه فردی كه دچار پارگی تاندون است متوجه ناتوانی وی برای حركت بخشی از اندام می‌شویم.

به فرض نمی‌تواند انگشت خود را خم یا راست كند. ترمیم تاندون را باید به متخصصان ارتوپد، طب اورژانس یا جراحان ترمیمی سپرد.

انتقال اندام قطع‌ شده

در بسیاری از حوادث بخشی یا تمام یك اندام قطع می‌شود. قطع عضو اثر مخربی بر عملكرد فیزیكی، شغلی و روانی فرد به‌جا می‌گذارد.

زمانی كه با عضوی قطع شده روبه‌رو شدید باید بخش قطع شده را با پارچه‌ای مرطوب و تمیز پوشانده سپس آن را درون كیسه‌ای پلاستیكی كه نسبت به آب نفوذناپذیر است، قرار دهید. كیسه پلاستیكی را درون ظرفی محتوی آب و یخ قرار دهید و آن را برای بررسی احتمال انجام پیوند مجدد همراه با مصدوم به مراكز درمانی انجام‌دهنده پیوند اعضا بفرستید.

فرصت برای پیوند در چند ساعت اولیه مقدور است بنابراین در صورتی كه با آسیب منجر به قطع اندام روبه‌رو شدید، سریع بیمار را به نزدیك‌ترین مركز پیوند اعضا انتقال دهید. در هر شهر مركز یا مراكزی برای پیوند اعضا وجود دارد. پزشكان متخصص پیوند اعضا كه عموما ارتوپد یا جراح بوده به صورت بیست‌وچهار ساعته در دسترس هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha