پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 71151
سلامت نیوز : تحقیقات نشان می دهد كه خوردن یك بسته چیپس در روز شبیه نوشیدن پنج لیتر روغن مایع در سال است، حقیقت امر این است كه خوردن چیپس و در كل اسنك ها نه تنها موجب چاقی و بیماری های قلبی می شود بلكه مشكلات رشدی را برای جنین، بیش فعالی را در كودكان و سرطان را در بزرگسالان به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ شاید خوردن چیپس و در كل اسنك ها چندان هم هشدار دهنده نباشد اما اگر مصرف آنها به یك عادت تلقی شود، تبعات آن بسیار خطرناك است.

برخی از تحقیقات نشان می دهد كه یك سوم از كودكان بریتانیایی هر روز چیپس می خورند و دو سوم دیگر چندین بار در یك هفته چیپس مصرف می كنند.

در حقیقت در این كشور سالانه شش میلیارد بسته چیپس مصرف می شود به طوری كه مردم هر سه دقیقه یك تن چیپس می خوردند یا هركس دست كم 100 بسته چیپس می خورد.

خورد یك بسته چیپس در روز می تواند معادل نوشیدن پنج لیتر روغن در سال باشد. نیاز به گفتن نیست كه این اسنك ها علاوه بر چربی حاوی نمك و شكر هم هستند.

شاید باور تمام این موارد منفی درباره بسته هایی با اشكال معصومانه  و خنده دار در رنگ های روشن در فروشگاه ها خودنمایی می كنند دشوار باشد اما حقیقت این است كه این محصولات از نظر صنعتی طوری طراحی شده اند كه ذائقه ما را تحریك كرده و به نقطه اعتیاد می رساند.

مایكل ماس نویسنده كتاب «نمك، شكر، چربی: چگونه بزرگان صنعت غذا ما را فریب می دهند» اظهار داشته است كه تحقیقاتش نشان می دهد كه چگونه شركتهای بزرگ تولید غذا، چگونه چیپس را از چیپس نسبتا هیجان انگیز دهه هفتاد به بمب هوشمند مغز ما تبدیل كرده اند.

وی توضیح می دهد، وقتی كه یك چیپس در دهان خود می گذارید، مزه نمك بی درنگ شما را درگیر می كند. این تأثیری است كه در صنعت نمك به آن انفجار طعم گفته می شود.

چیپس های مدرن نیز سرشار از چربی هایی هستند كه این صنعت به آن احساس دهانی می گوید. این موجب می شود كه تجربه خوردن چیپس های امروزی شبیه لذت گاز زدن به یك پنیر چسبناك است. ما این چربی را از طریق عصبی حس می كنیم كه به آن عصب سه قلو گفته می شود، هرچه این احساس دهانی بهتر باشد ما از خوردن چیپس لذت بیشتری می بریم.

راز نهایی چیپس در تردی آن است. محققان دریافته اند كه هرچه صدای خوردن چیپس بیشتر باشد، فرد از خوردن آن بیشتر لذت می برد.

اعتیادآور بودن چیپس

مسئله اصلی اینجاست كه چیپس ها به گونه ای طراحی شده اند كه اعتیادآور باشند. این محصول به قدری دقیق طراحی شده كه سازنده نقطه شكستن آن هنگام گاز زدن را نیز به دقت برنامه ریزی كرده است. نكته بعدی نحوه انتخاب برچسب و نوشته های روی بسته برای این نوع محصولات است كه گویی به واقع از میزان نكات منفی آن كم می كند.

همه این موارد می تواند توضیح دهد كه چرا همه ما این همه به چیپس خوردن علاقمندیم اما بهای خوردن این اسنك چرب، شكردار و نمكین توسط سلامتی ما پرداخته می شود.

مصرف بیش از حد این مواد عامل افزایش خطر چاقی، فشار خون بالا، «دیابت نوع 2» و بیماری های قلبی شود. در كودكان مصرف بیش از حد چیپس موجب می شود كه آنها در مسیر زندگی با زندگی غیر سالم قدم بگذارند.

براساس اظهارات دكتر داریوش مظفریان متخصص قلب و محقق و پژوهشگر غذا، چیپس در چاقی مسری ایالات متحده نقش مهمی برعهده دارد. همه غذاها با هم برابر نیستند و درمورد برخی حتی میانه روی در خوردن آنها نیز كافی نیست.

وی در تحقیقات خود تمام انواع  غذاهای دارای سیب زمینی به ویژه چیپس را عامل چاقی دانسته است.

این استادیار پزشكی و همه گیری شناسی دانشكده پزشكی هاروارد اظهار داشت: سطح بالای نشاسته و هیدروكربنات تصفیه شده در بسته های بزرگ و متوسط چیپس های امروز می تواند سطح گلوگز و انسولین خون ما را تغییر دهد. این عدم تعادل موجب می شود كه احساس سیری كمتری داشته باشیم و حس گرسنگی ما افزایش یافته و میزان غذای مصرفی در طی روز نیز بیشتر شود.

براساس اظهارات دكتر مظفریان، وی یك یا دوبار در ماه چیپس را در مقادیر كوچك مصرف می كند، در نتیجه این تغییرات احتمال بازكردن یك بسته چیپس دیگر بیشتر می شود.

خطر خوردن چیپس برای جنین متولد نشده

مصرف میزان چشمگیری از چیپس نه تنها در بدن كودكان و بزرگسالان عدم تعادل ایجاد می كند، بلكه به جنین متولد نشده نیز صدمه می زند.

تحقیقات بریتانیایی نشان می دهد كه زنان بارداری كه چیپس و اسنك می خورند درست به همان میزانی به جنین خود صدمه می زنند كه گویی دخانیات مصرف می كنند. این مسئله به علت وجود یك ماده شیمیایی بی بو و غیرقابل مشاهده ای به نام آكریلامید كه می تواند به دی ان ای صدمه بزند.

«آكریلامید» یك سم عصبی است كه نخستین بار در پلاستیك ها و صنایع رنگرزی كشف شد. 10 سال پیش دانشمندان سوئدی به این نتیجه رسیدند كه وقتی غذاهای فرآوری شده نشاسته ای چون چیپس به طوری صنعتی با دمای بالا تهیه می شود، این سم در مقادیر زیاد تولید می شود.

اكنون تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقات سلامت بردفورد ارتباطی بین سطح بالای آكریلامید و تولد كودكانی با وزن كم قائل شده است.

درحال حاضر مطالعه تأثیرات مصرف آكریلامید روی بزرگسالان ادامه دارد.

ارتباط چیپس و بیش فعالی

مصرف چیپس و اسنك ها خطرات دیگری هم برای جوانان و نوجوانان دارد كه در میان آنها می تواند به بیش فعالی اشاره كرد.

در ماه فوریه یك تحقیق كه نتایج آن در مجله «Plos One» منتشر شده گزارش داد كه وقتی موش ها رژیم غذایی داشتند كه از چیپس های صنعتی فراهم شده بود مغز آنها در مقایسه با مغز موشهای عادی از نظر فعالیت متفاوت بود.

محققان دانشگاه ارلانگن - نورنبرگ آلمان دریافتند، در این موش ها، آن قسمت هایی از مغز كه به خواب مربوط است كار نمی كرد، درحالی كه قسمت هایی كه با حركت بدن همراه بود فعالیتی بیشتر از همیشه داشت. این تغییرات در مغزها موجب می شود كه در رفتار آنها بیش فعالی مشاهده شود.

تحقیقات نشان می دهد كه مصرف چیپس میان كودكان به سطح خطرناكی رسیده است و اكنون زمان عملكرد هوشیارانه در این رابطه است.

هرچقدر هم كه بسته ها و تبلیغات این خوراكیها فریبنده باشند اما به علت، فقدان درج هشدارها روی بسته های اسنك ها باید نسبت به زیادروی بزرگسالان و كودكان در مصرف این اسنك ها هوشیار عمل كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha