در مدیریت كلان نظام سلامت هم در وزارت‌ بهداشت و درمان و هم در وزارت تعاون و كار و رفاه اجتماعی، شوك بزرگی داشتیم كه در هر 2 وزارتخانه وزرا تغییر كردند.باید بپذیریم این جابجایی‌ها تنشی در ارائه خدمات در نظام سلامت به وجود آورد كه نمی‌توان آن را مثبت تلقی كرد.

سلامت نیوز: نظام سلامت در سال 1391 سال سختی را پشت‌سر گذاشت و اتفاقاتش تحت‌تاثیر مسایل كشور بود تحریم‌ها و اقتصاد مقاومتی بر حوزه بهداشت و درمان گذاشت و مشكل‌های زیادی به وجود آورد...

دكتر حسن امامی‌رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت در هفته نامه سپید نوشت:  به طور كلی اگر بخواهیم عملكرد نظام سلامت را در سال گذشته بررسی كنیم، باید جنبه‌های مثبت و چالشی آن را از هم تفكیك كنیم. شروع برنامه پزشك خانواده یكی از جنبه‌های مثبت در سال گذشته بود كه متاسفانه به‌رغم خواسته ما پیش نرفت و سرعت گسترش آن خوب نبود، اما با افت و خیزهای كه داشت، اجرای آن در كشور شروع شد و هم اكنون در 2 استان مستقر است و در استان‌های دیگر در حال پیشروی است. جنبه مثبت دیگر این بود كه سال 1391 دومین سال اجرای قانون برنامه پنجم توسعه بود و تلاش كردیم برخی الزامات و برنامه‌های آن مانند اختیارات بیمارستان‌ها، هیات امنایی شدن و واگذاری تصدی‌گری‌ها را به نتیجه برسانیم.

سال گذشته، سال پرتنشی در حوزه دارو بود به گونه‌ای كه تحریم‌ها و مشكل‌های ارزی، مشكل‌های زیادی ایجاد كرد، اما با تدابیری كه در مدیریت 9 ماهه اول سال و 3 ماهه آخر سال در این زمینه اعمال شد، نگذاشتیم مشكل‌های برای مردم زیاد شود و هم‌اكنون وضعیت نسبتا خوبی داریم. البته این گفته به آن معنا نیست كه شرایط به وجود آمده مطلوب است، اما باوجود مشكل‌هایی كه نظام سلامت در این زمینه درگیر آن بود، شرایط باید بدتر می‌شد.
همچنین در مدیریت كلان نظام سلامت هم در وزارت‌ بهداشت و درمان و هم در وزارت تعاون و كار و رفاه اجتماعی، شوك بزرگی داشتیم كه در هر 2 وزارتخانه وزرا تغییر كردند. فارغ از در نظر گرفتن جنبه‌های مثبت و منفی این تغییرات باید بپذیریم این جابجایی‌ها تنشی در ارائه خدمات در نظام سلامت به وجود آورد كه نمی‌توان آن را مثبت تلقی كرد.
تغییر وزرا، زیرمجموعه هر 2 وزارتخانه را دچار تغییرات اساسی كرد كه پیشبرد برنامه‌های نظام سلامت را دچار وقفه می‌كند. امیدواریم با تدابیری كه اندیشیده می‌شود، چالش‌ها و بی‌ثباتی‌ها برطرف شود و برنامه‌های جدید این افراد برای نظام سلامت مفیدتر و موثرتر باشد.

 بحث دیگری كه نظام سلامت را دچار چالش‌ می‌كند، تامین منابع است. فارغ از كم یا كافی بودن منابع، باید روش پایدار و مناسبی برای تخصیص منابع در حوزه سلامت وجود داشته باشد و در این زمینه باید به قانون عمل كنیم؛ قانونی كه تعرفه‌های پزشكی براساس هزینه تمام‌شده باشد. اگر تعرفه‌ها واقعی نباشد و منابع به موقع تامین نشود همیشه در بهداشت و درمان دچار چالش‌ می‌شویم و دود این چالش‌ها در چشم مردم می‌رود و پرداخت از جیب آنها كم نخواهد شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha