رییس كمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشكی ورزشی گفت: غذاهای حاوی پروتئین‌ نظیر حبوبات و كربوهیدرات‌های نشاسته‌یی مانند ماكارونی و برنج بهترین مواد غذایی برای افطار ورزشكاران در ماه مبارك رمضان به‌شمار می‌رود.

دكتر لاله حاكمی، مدرس دانشگاه علوم پزشكی ایران در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه قطعا نمی‌توان در ماه مبارك رمضان ورزش را كنار گذاشت، گفت: چنانچه در این ماه به هیچ عنوان ورزش انجام نشود، تمامی آمادگی قلبی، عروقی، خونی، عضلانی و اسكلتی فرد از دست می‌رود، بنابراین توصیه می‌شود كه چنانچه ورزش سنگین و طولانی مدت است، دو ساعت بعد از افطار انجام شود.

وی با بیان این كه نباید بلافاصله پس از سحری یا افطار ورزش كرد، اظهار كرد: همچنین ورزش‌های سنگین و طولانی مدت در زمان روزه داری توصیه نمی‌شود، زیرا بدن در این مدت فاقد آب و الكترولیت لازم است؛ بنابراین باید ورزش در زمان روزه‌داری كوتاه و سبك باشد.

دكتر حاكمی با بیان این كه باید در هنگام افطار از زولبیا و بامیه به مقدار زیاد پرهیز كرد، اذعان داشت: ‌در صورت مصرف زیاد آنها، انسولین خون بالا رفته و قند به سرعت جذب سلول‌ها می‌شود؛ در نتیجه انسولین بالا مانده و قند خون همچنان پایین است و یك احساس ضعف یا گرسنگی شدید به افراد دست می‌دهد.

وی با بیان این كه چنانچه ورزش سبك و كوتاه باشد، دو ساعت پس از سحری هم امكان ورزش وجود دارد، به ایسنا گفت: نباید در ماه رمضان به علت روزه داری كالری مصرفی را بالا برد و باید میزان مصرف كالری در طول شبانه روز در ماه رمضان براساس برنامه ریزی و اصول تغذیه‌یی باشد و افرادی كه دچار بیماریهای مختلفی هستند، كنترل وزن شان را از دست ندهند.

حاكمی خاطرنشان كرد: مصرف مواد غذایی حاوی كربوهیدرات‌ها مانند انجیر و توت خشك و خرما در زمان افطار باعث می‌شود كه انرژی فرد برای ورزش حفظ  شده و آسیبی‌ به فرد ورزشكار وارد نشود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha