سلامت نیوز: یک فوق تخصص ارتوپدی اطفال گفت: اگر کودک در هنگام راه رفتن پاهایش را با فاصله از هم قرار دهد یا زانوها در هنگام راه رفتن به هم بچسبند مشکل پاپرانتزی یا پا ضربدری دارد که در پیدایش آن عامل ژنتیک یا نرمی استخوان نقش دارند.

فرهنگ غنی‌پور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اگر کودکی در هنگام راه رفتن پاهایش را با فاصله از هم قرار دهد به آن پاپرانتزی یا ژنوواروم می‌گویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اما اگر زانوها در هنگام راه رفتن به هم نزدیک شده و به هم بچسبند به آن پا ضربدری یا ژنووالگوم می‌گوییم.

فوق تخصص ارتوپدی اطفال گفت: در پیدایش پا پرانتزی و پا ضربدری دو عامل نقش دارند: یکی ژنتیک و دیگری نرمی استخوان .

غنی‌پور تصریح کرد: ما در مواجهه با کودکان دارای این بیماری ،ابتدا به واسطه  عکس از مچ دست و آزمایش ویتامین D ، درصدابتلابه نرمی استخوان را می سنجیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: اگر آزمایش‌ها نشان از نرمی استخوان داد برای درمان به دارو نیاز داریم که طبق دستور پزشک متخصص ارتوپد اطفال، مصرف دارو به میزان  3 تا 6 ماه الزامی است.

فوق تخصص ارتوپدی اطفال ادامه داد: اما اگر نرمی استخوان در بین نباشد عامل این بیماری مسلما" ارثی و ژنتیکی است.

وی افزود: اگر دلیل این بیماری ژنتیکی باشد امکان دارد تا سن 3 تا 4 سالگی خود به خود از بین برود ؛ اگر تا این سن از بین نرفت بر حسب میزان زاویه پا پرانتزی یا زانوی ضربدری لازم است به مدت حداقل 6 ماه تا 1 سال از کفش بریس استفاده شود.

غنی‌پور مدل نشستن و راه رفتن کودکان در پیدایش یا تغییر حالت زانو را بی تاثیر دانست و گفت: نوع نشستن کودک حتی در مرحله درمان نیز هیچ تأثیری بر روند بهبودی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha