معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام افتتاح دو دانشگاه علوم پزشكی فسا و جهرم در سال تحصیلی جدید، ابلاغ آیین نامه ارتقای هیئت علمی و آیین نامه تسهیلات استعدادهای درخشان از ورود 110 هزار دانشجوی علوم پزشكی در سال تحصیلی جدید خبر داد.

بهرام عین اللهی در گفت و گو با فارس، گفت: امسال 22 هزار دانشجوی جدید رشته‌های مختلف گروه علوم پزشكی وارد 43 دانشگاه علوم پزشكی كشور می‌شوند كه با محاسبه حدود 85 هزار دانشجوی فعلی، 1500 دستیار تخصصی، هزار دانشجوی كارشناسی ارشد و 240 دانشجوی phd حدود 110 هزار دانشجو امسال در دانشگاههای علوم پزشكی كشور تحصیل می‌كنند.
وی همچنین از افتتاح دو دانشگاه علوم پزشكی جدید در فسا و جهرم خبر داد و گفت: این دو دانشگاه نیز كه در گذشته دانشكده پزشكی بودند امسال به جمع دانشگاههای علوم پزشكی كشور اضافه شدند.
وی اضافه كرد: در دانشگاه علوم پزشكی جهرم سه دانشكده پرستاری، پیراپزشكی و پزشكی دایر می‌شود كه 8 رشته پزشكی، پرستاری و كاردانی اتاق عمل، بیهوشی، بهداشت خانواده، فوریتهای پزشكی، علوم آزمایشگاهی، مبارزه با بیماریها در سال جاری در این دانشگاه دانشجو می‌پذیرد.
معاون وزیر بهداشت گفت:‌ دانشگاه علوم پزشكی جهرم در مجموع امسال 600 دانشجو خواهد داشت و با توجه به حضور 60 استاد و هیئت علمی در این دانشگاه، نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه یك به 10 است.
وی افزود: اطلاعات دقیق مربوط به دانشگاه جهرم را نیز طی روزهای آینده اعلام می‌كنم.

* برنامه‌های جدید وزارت بهداشت برای دانشگاههای علوم پزشكی

عین اللهی در مورد برنامه‌های جدید وزارت بهداشت برای رشته‌های علوم پزشكی در سال جاری گفت: از جمله مهمترین برنامه های وزارت بهداشت در سال جاری اجرای برنامه integration افقی برای اولین بار در كشور است به این معنا كه به جای آموزش جداگانه آناتومی، پاتولوژی، بیوشیمی و دروس مختلف مثلاً در مورد قلب یا هر عضو دیگر بدن تمام مباحث مربوط به آن مانند آناتومی، بیوشیمی، پاتولوژی و غیر به صورت یكجا برای دانشجویان پزشكی تدریس می‌شود.
وی گفت: اجرای این برنامه باعث كلینكال و كاربردی تر شدن رشته پزشكی عمومی می‌شود كه برای تشریح این برنامه سمیناری نیز آبانماه امسال در دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار می‌شود.
وی اضافه كرد: در مورد رشته‌های بالینی از امسال تاكید ویژه‌ای بر مباحث مربوط به پزشكی خانواده می‌شود، همچنین به تمام دانشگاههای علوم پزشكی و بیمارستانهای آموزشی ابلاغ شده است كه باید استادان و دانشجویان به طور مستقیم با هم مرتبط باشند و نباید از دستیاران رشته های تخصصی برای آموزش به دانشجویان پزشكی به جای استاد استفاده شود و در صورت مشاهده این مسئله با بیمارستان و استاد خاطی برخورد می‌شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: همه مراكز آموزشی وزارت بهداشت از امسال موظف به اخذ گواهی مدیریت كیفیت هستند و به تدریج اخذ ISO و سایر مدارك گواهی مدیریت كیفیت را باید اخذ كنند.
وی گفت:‌ آیین نامه جدید ارتقای استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشكی نیز تدوین شده و پس از نظرخواهی از دانشگاههای علوم پزشكی ظرف یكماه آینده ابلاغ می‌شود، بر اساس آیین نامه جدید ارتقای اعضای علمی فقط بر اساس مقالات آنها نخواهد بود بلكه حضور آنها در مراكز آموزشی و كلینیكی و به خصوص رفتارهای اجتماعی آنها مانند نداشتن تخلفات نظام پزشكی معیار اصلی ارتقای درجه آنها خواهد بود.
عین اللهی اضافه كرد:‌ آیین‌نامه تسهیلات استعدادهای درخشان دانشگاههای علوم پزشكی نیز تدوین شده است كه بر اساس آن كمیته های پژوهشی دانشجویی برای افزایش پژوهشهای دانشجویی تشكیل می‌شود.
وی همچنین از ایجاد رشته‌های جدید بین رشته‌ای، بین رشته‌های بالینی و علوم پایه خبر داد كه به تدریج مصوب و اعلام می‌شوند و اضافه كرد: كار جدیدی كه شاید برای اولین بار در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شده است، ایجاد وبلاگ این معاونت به نشانی AMUZESHIDANESHJUEI.BLAGFA.COM است كه از این طریق همه دانشجویان علوم پزشكی سراسر كشور می‌توانند مستقیماً پیشنهادها و انتقادهای خود را با معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح كنند.
معاون وزیر بهداشت تاكید كرد: همان طور كه قبلاً اعلام شده است انتقال دانشجویان علوم پزشكی ایرانی خارج از كشور به دانشگاههای مادر كشور شامل دانشگاههای علوم پزشكی تهران، ایران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد ممنوع شده است.
وی گفت: توصیه می‌كنیم جوانان برای تحصیل به خصوص به كشورهای بلوك شرق مانند اوكراین، بلاروس، ارمنستان و رومانی نروند و وقت خود را در این كشورها تلف نكنند زیرا نه تنها سطح علمی دانشگاههای این كشورها بسیار پایین و غیر قابل قبول است و مدارك آنها در ایران مشكل ارزشیابی خواهد داشت بلكه آوارگی و در به دری در این كشورها نیز تبعات غیر قابل پیش بینی دارد كه به صلاح نیست،
عمرشان را در این كشورها تلف كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha